Smetanovo nábřeží bez aut? Ptejte se Víta Masareho z iniciativy Auto*Mat
Z jedné z nejfrekventovanějších pražských ulic přestanou zmizí auta, bude tam jezdit pouze městská hromadná doprava. Zatím pouze o sobotách, od poloviny května do konce června. S nápadem přišla iniciativa Auto-mat. Její mluvčí Vít Masare bude zítra v 11.00 odpovídat na chatu Reflexu.
Nápad proměnit nábřežní ulici těsně u Karlova mostu na mejdan v ulicích není nový, ostatně už se to v minulosti několikrát povedlo realizovat. V rámci akce Evropský den bez aut se po nábřeží mezi cyklisty a kolečkobruslaři proháněli primátor Svoboda na kole a Václav Vydra na koni, okolo stála spousta stánků s programem a všichni se měli celkem fajn. Sama iniciativa Auto*Mat pořádala na nábřeží festival Zažít město jinak, takže zkušenosti s podobnými akcemi mají. Ostatně, kdo zná atmosféru podvečerních mejdanů na nedaleké Náplavce, ví přesně o čem mluvím. Ano, mejdan v neplánovaném prostředí má své kouzlo a atmosféru, a všichni si většinou přejeme, aby nikdy neskončil.
Jenomže on mejdan dřív nebo později vždycky skončí, a následky mohou být velmi náročné. Kdo zažil úklid bytu po pořádné pařbě s hlavou jako meloun, ví o čem mluvím. Také lidé z okolí nemívají z mejdanů zrovna největší radost, zvláště když je postavíte před hotovou věc (čímž bych rád pozdravil a omluvil se všem sousedům, vedle kterých jsem kdy bydlel). Co se Smetanova nábřeží týče, lidem z okolí se ani nedivím, že se jim celá akce bude líbit. Když by mi pod okny denně projely tisíce aut, také bych tam raději poslouchal koncerty a zvuky kol a kolečkových bruslí. Co ale budou říkat ti lidé, do jejichž ulice se ty tisíce aut přestěhují? Pokud bude uzavřete Smetanovo nábřeží, většina aut pojede přes Malou Stranu a Újezd, část pak možná využije magistrálu a sjede dolů Žitnou ulicí. Výsledek je jasný: minimálně malostranští budou mít každou sobotu od května do června pěkně hlučné soboty.
Pěší zóna v centru Prahy je na první pohled fantastická věc. Město je ale živý organismus, kde je všechno provázané se vším. Sami autoři nápadu (Auto-mat) na svém webu upozorňují na riziko neúspěchu je veliké, a burcují k aktivitě. Akce totiž vznikla na jejich podnět, ale organizovat ji nebudou – na starosti to má magistrát, kde samozřejmě hrají roli i jiné zájmy než veřejné blaho. Navíc pokud by se celá akce osvědčila, tak vzhledem k atraktivní poloze poblíž Karlova mostu se dají čekat komerční tlaky. Auto-mat burcuje k akvitivě – je jim totiž jasné, že pokud se něco pokazí, bude to velký průšvih a celé úsilí půjde na dlouhou dobu k ledu. Nebudou se ale ani moct vymlouvat nato, že „na to neměli vliv“ – celou akci totiž propagují kde se dá, a hlásí se k ní jako její autoři.
Od května do června tedy budou na Smetanově nábřeží hrát kapely a bude se tam jezdit na kole. Bez aut. Jestli se na tuto akci bude vzpomínat s nechutí, nebo jestli se z toho stane hezká tradice, to záleží na organizátorech, na městu, na Pražanech, na politicích, na řidičích… Reflex bude celou situaci sledovat, protože se ve všech svých důsledcích jedná o daleko významnější akci se širším dopadem, než by se mohlo na první pohled zdát.
Zítra v 11 hodin bude na chatu Reflexu odpovídat na vaše otázky Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Otázky ohledně uzavírky Smetanova nábřeží můžete klást už nyní pod tímto článkem.