Nejde jen o maturitu z matematiky, ale o to, že samotná maturita dnes nemá moc smysl

Nejde jen o maturitu z matematiky, ale o to, že samotná maturita dnes nemá moc smysl Zdroj: Profimedia.cz

JAN JANDOUREK: Nejde jen o maturitu z matematiky, ale o to, že samotná maturita dnes nemá moc smysl

Jan Jandourek

Zdá se, že nastávají nové časy, aspoň na chvíli. Ve školství, když jsou nové časy, mohou být už zítra staré. Nastávající ministryně školství Kateřina Valachová chce dvě úrovně obtížnosti maturity. Řekla to v posledních dnech v několika rozhovorech a reflektovala tím nízkou úspěšnost studentů v matematice. Jenže celkový problém může být jinde.


Maturita z matematiky by měla být podle dosavadních plánů ministerstva od roku 2019 povinná, zatím si mohou maturanti vybrat mezi ní a cizím jazykem. Podle průběžných výsledků neuspěla letos u maturity z matematiky téměř čtvrtina studentů. Debata kolem matematiky se ale točí pořád kolem těch samých bodů.

Stoupenci poukazují na to, že v matematice jde také o logické myšlení a nemá se zaměňovat s počty. Odpůrci říkají, že většina lidí vlastně nikdy nepoužije ani matematiku středoškolské úrovně. Upřímně řečeno, většina dospělých by nedala dohromady ani vzorečky pro základní školu. Kromě toho řada žáků a studentů bude dál pokračovat v oborech, kde už ji potřebovat nebudou a pokud, tak si potřebné pasáže dostudovat mohou.

Tuhle maturitu zrušit

Obě strany sporu o matematiku mají samozřejmě pravdu. Problém je ale především v maturitě samotné.

I když jsem v drtivé menšině, není mi jasný smysl maturity jako takové. Až takový konzervativec nejsem, abych něco považoval za správné jen proto, že to bylo vždycky. Na střední škole dostane student osm a na víceletých gymnáziích ještě více vysvědčení. Nyní důvod, proč ho selektivně zkoušet ze zlomku probraného podle náhodně zadaných otázek.

Kdo má maturitu, ví, že je to v této podobě nesmysl a jiná podoba této zkoušky není. Poslední půlrok střední školy by šlo strávit něčím smysluplným.

Kdyby se studenti do hloubky věnovali jednomu předmětu a byli zkoušeni z něj, nebo kdyby měli napsat důkladnou závěrečnou práci na zvolené a schválené téma, kterou by si obhájili, bylo by to užitečné. Takhle zůstává jen jeden argument, totiž že na studijních odděleních v cizině ten papír chtějí.

Obecné znalosti a přehled a vědět, kde si věci najdu, když jsem je zapomněl, na to měli mladí lidé několik let. Konec by měl být užitečnou a důstojnou tečkou, místo toho se jedná o podivné dostihy s časem a drcení dat.

Zrušit tuto zkostnatělou podobu maturity, která k ničemu nevede, si ovšem nikdo netroufne.