10 nejlepších českých filmů podle čtenářů Reflexu. Nejraději máte Pelíšky!
Čtenáři Reflexu vybrali desítku nejlepších českých filmů. Nakolik se jejich vkus shoduje s výběrem naší redakce?
Deset nejlepších českých filmů vybírali čtenáři ze seznamu snímků s nejlepším hodnocením na filmovém webu ČSFD. Na výběr tedy neměli z plné škály české kinematografie, nýbrž jen ze snímků, které už prošly prvním výběrovým sítem obecné oblíbenosti. Vybrali následující snímky:
10 nejlepších filmů podle našich čtenářů
1. Pelíšky (1999) – 622 hlasů
2. Spalovač mrtvol (1968) – 495 hlasů
3. Vesničko má středisková (1985) – 491 hlasů
4. Světáci (1969) – 286 hlasů
5. Na samotě u lesa (1976) – 226 hlasů
6. Všichni dobří rodáci (1968) – 217 hlasů
7. „Marečku, podejte mi pero“ (1976) – 201 hlas
8. S čerty nejsou žerty (1984) – 184 hlasů
9. Obecná škola (1991) – 159 hlasů
10. Cesta do pravěku (1955) – 131 hlasů
10 nejlepších českých filmů podle redakce Reflexu
1. Marketa Lazarová (1967), režie: František Vláčil – monumentální dobová freska
2. Spalovač mrtvol (1968), režie: Juraj Herz – krystalicky čisté setkání hororu s groteskou
3. Démanty noci (1964), režie: Jan Němec – drze surrealistické zachycení úniku před smrtí
4. Všichni dobří rodáci (1968), režie: Vojtěch Jasný – zemitá kronika české národní povahy
5. Černý Petr (1963), režie: Miloš Forman - film, který definoval českou novou vlnu
6. Případ pro začínajícího kata (1969), režie: Pavel Juráček – důkaz, že fantazie nemá
hranice
7. Kulový blesk (1978), režie: Ladislav Smoljak, Zdeněk Podskalský – esence nejlepšího
českého humoru
8. Pytlákova schovanka (1949), režie: Martin Frič – geniální parodie prvorepublikového
mistra
9. Obecná škola (1991), režie: Jan Svěrák – nejlepší polistopadový snímek
10. Ostře sledované vlaky (1966), režie: Jiří Menzel – Oscar, ten má stále váhu
U redakčního výběru Reflexu hrají prim těžší témata. Na druhém místě panuje mezi Reflexem a jeho čtenáři naprostá shoda – i zde je druhým nejoblíbenějším filmem Spalovač mrtvol. Zatímco u čtenářů je ale obklopen rozšafnějšími snímky, redakční výběr Reflexu pokračuje v temnější jízdě: na první pozici epochální Marketa Lazarová, na třetí surrealistické Démanty noci.