Christopher Nolan

Christopher Nolan Zdroj: profimedia.cz

Nolanův film Interstellar: Selanka i to nejlepší, co natočil

TEREZA SPÁČILOVÁ

Zatímco z utajované páteční projekce filmového Interstellaru pro pár vyvolených “unikly” na Twitter vesměs samé nadšené reakce, první recenze Nolanova vesmírného opusu se názorově překvapivě rozcházejí.

Od doby, co je Christopher Nolan vizionář, a ne “jen” geniální režisér, dělá s uváděním novinek psí kusy. V trailerech už radši ani nenaznačuje, natož aby něco prozradil, a distributory obesílá dlouhými seznamy pravidel, které chtě nechtě musejí dodržet.

V případě Interstellaru jde především o embargo na recenze a vůbec jakékoli názor vyjadřující útvary. V Americe platilo do 27. října („Můžu si vůbec dovolit napsat, že je to neuvěřitelný?” zkoušel to na Twitteru už v pátek britský režisér Edgar Wright) a hned nato internet zaplavily postřehy profesionálních kritiků.

Recenze zveřejnila většina předních deníků i specializovaných magazínů a navzdory očekáváním se neshodly. „Interstellar se ztratil ve vesmíru,” konstatuje například ekonomicky zaměřený Forbes, podle nějž snímek nedrží pohromadě, jakkoli je jinak „hloubavý a podmanivý”.

V britském deníku Guardian mu dal (nutno říct, že ne hlavní) recenzent tři hvězdičky z pěti a podotýká, že Interstellar funguje, „jen když je ve vzduchu“. Stejně jako ostatní mu přiznává jisté kouzlo, ale vyčítá mu těžkopádnost. „Na cestě k velké epice Nolan pozapomněl, že má taky bavit.“ Ostrovní konkurence Guardianu, deník Telegraph, však nesouhlasí. „Nolanova sci-fi klade velké otázky a odpovídá na ně strhujícím způsobem,“ uvádí hned v perexu.

Nadšený je i renomovaný list Hollywoodu Variety. Nolanovo putování časem a vesmírem chválí za rovnovážné zacházení “s city a mozkem” a neváhá jej nazvat “vizuálně i myšlenkově nejodvážnějším dílem, jaké dosud stvořil”. Hollywood Reporter rovněž spíše chválí, i když upozorňuje, že ne vše Nolanovi vychází na jedničku.

O něco rezervovaněji se k Interstellaru vyjadřuje jiný vlivný hollywoodský magazín, The Wrap. Výmluvný je už úvod článku: “Nolanova sci-fi perfektně odstartuje, aby se před přistáním rozpadla.“ A ještě drsněji se s Interstellarem vypořádává IndieWire. Ten sice kvituje “slibnou kubrickovskou majestátnost témat”, ale viní režiséra z jejich rozmělnění. “Nolan utratil stovky milionů dolarů, aby nás vynesl do nejzazších koutů vesmíru, načež nám zprostředkuje emoce, které si nezadají s programem na Hallmarku.”

Film, jímž do světa “velkého filmu” definitivně vstupuje Matthew McConaughey, má evropskou galapremiéru tuto středu v Londýně. Reflex se na ni vypraví a jako jediné české médium nabídne recenzi už týden před premiérou českou. Ať už jste Nolanovi příznivci či odpůrci, zůstaňte “na příjmu“.