Anne Asensio

Anne Asensio Zdroj: Profimedia.cz

Světoznámá designérka Anne Asensio: Auta si budeme v budoucnosti tisknout

Petr Vnouček

Jméno francouzské automobilové designérky Anne Asensio si milovníci motorů spojí se společností General Motors či se značkou Renault, pro níž navrhovala slavné modely automobilů, jako je Renault Clio či Renault Mégane. V současnosti stojí v čele designové laboratoře společnosti Dassault Systemes, kde pracuje na konceptu, který v blízké budoucností možná změní celý automobilový průmysl. V Praze se tento týden zúčastnila mezinárodní konference AutoDesign Prague.

 

V poslední době se zabýváte zkušenostním designem. Můžete přiblížit, o co se jedná?

Věříme že objekty, jako jsou například auta, mají hodnotu, protože nám poskytují určitou službu. Dnes je běžné, že lidem záleží na službě samotné víc než na objektu, který mu ji zprostředkuje. Vezměme si například iPhone, od kterého očekáváme, že nás dokáže navigovat na správné místo, najde nám restauraci, nebo cenu vyhlédnutého zboží. Když se ale podíváme na auta, ta bohužel takové služby na míru neposkytují. Proto bychom o automobilech měli přestat přemýšlet jako o objektech, jako o krásném kusu technologie. Mělo by nás zajímat, zda poskytují uživateli službu, kterou od nich očekává. Proto v současnosti navrhuji auta ze zkušenostního pohledu, nedívám se jen na vnějšek. Exteriér a interiér jsou jen částí celku.

 

Jak se ale dozvíte od zákazníků, co přesně od auta očekávají?

Vaše otázka nás dostává k druhému aspektu zkušenostního designu - spolutvorbě. Pokud chceme, aby se člověk odpoutal od předmětu a zaměřil se na samotnou zkušenost, musíme objekt umístit do pozadí. To se snadno daří v případě smartphonů nebo tabletů, které si můžeme dokonale přizpůsobit. Můžete si do nich poznamenat vlastní kontakty, upravit si nastavení podle toho, co se vám líbí, umístit na nejdostupnější místo nejpoužívanější aplikace, videozáběry rodiny... takové zařízení se stává součástí vašeho života a přestáváte ho vnímat jako objekt. Tohle auto zatím neumí. Je přesně takové, jaké ho chce mít výrobce, ne majitel. Představte si, že si v blízké budoucnosti budete moct navrhnout auto přesně podle svých potřeb nebo životního stylu. To něco, na čem už nyní pracujeme v laboratořích Dassault Systemes.

 

Ale možnost přizpůsobit si auto přece mají lidé už dnes. Nabízí ji řada výrobců.

Tohle daleko přesahuje rámec jednoduchých variací. Přizpůsobení, které vidíme na autech dnes, se týká jen možnosti vybrat si mezi různými barvami a typy potahů. Je povrchní. Já mluvím o tom, že si uživatelé budou moci navrhnout auto virtuálně. Virtuální data mu poskytnou více informací, než reálné součástky. Umožní mu to snadno zjistit, jak je daná součástka odolná, kolik váží a kolik stojí. V Dassault Systemes už nyní dáváme lidem možnost navrhnout si auto přes webové rozhraní. Auto sice existuje jen virtuálně, ale můžete si jej navrhnout podle vlastních představ. A protože je virtuální, můžeme ho snadno testovat a jednoduše zjistit, jestli se dá vyrobit. Jsem přesvědčena, že takový přístup změní celý výrobní proces. Ve virtuálním prostředí si navrhnete auto na míru, které bude doslova vytištěno pomocí 3D tiskáren. Je to sice stále odvážná předpověď budoucnosti, ale podle mě jde jen o otázku času a ochoty vynaložit na to prostředky. Technologie už existuje. Představte si, jak to promění celý průmysl.

 

Jak daleko do budoucnosti se díváme?

V současné době se řada průmyslových odvětví stále opírá o produkci oceli. Ocel se ale brzo předčí kompozitní plast, který lze použít k prostorovému tisku. Navíc je lehčí a levnější. Musíme si ale zároveň uvědomit, že hrát roli průmyslového inovátora je pro řadu společností příliš nákladné. A to i pro tak velké průmyslové odvětví jako je výroba automobilů. Některé menší společností se přesto snaží držet krok už v současnosti. Například americká společnost Local motors dává zákazníkům možnost navrhnout si vlastní auto snů přes internet. A pokud o navržený model projeví zájem více lidí, rozhodnou se ho vyrobit. Může tak vzniknout auto, které je navržené přímo pro potřeby dané oblasti. I když se jedná jen o okrajový trh, takový obchodní model má růstový potenciál.

 

Je snadné motivovat zákazníky ke spolupráci na návrhu automobilu?

Vlastně to není vůbec třeba. Řeknu vám zajímavý příběh. Auta, která vznikala v 40. a 50. letech minulého století, lidé milovali. Víte proč? Protože je mohli opravit a přestavět, kdykoliv se jim zachtělo. Stačilo otevřít kapotu a mohli se pustit do opravy motoru. Ta auta jsme milovali, protože byla tak přístupná. Mohli jsme si je přizpůsobit. Technologický pokrok ale udělal z automobilů černou skříň, do které nevidíme. Výrobci skryli před spotřebitelem vnitřní mechanismy. Věřím, že internet nám tuto černou skříň pomůže znovu otevřít. Ale jen pokud výrobci pochopí, že podpora uzavřených modelů představuje slepou uličku, a dovolí, aby jim lidé mluvili do navrhování aut. Už nyní proto výrobcům nabízíme platformu, která jim umožní využívat kolektivní inteligence, spolupracovat se zákazníky přes webové rozhraní. Pokud budou mluvit přímo se zákazníky, nebodou muset hledat odbyt pomocí marketingu. Marketing ukazuje špatnou cestu, vede zbytečnému plýtvání lidských zdrojů, materiálů i energie. Jestli budou auta vznikat na základě společenské dohody mezi designérem, výrobcem a uživatelem, dosáhneme dlouhodobě udržitelného stavu. Budou vznikat auta pro zákazníky, kteří o ně budou mít od začátku zájem.