NASDAQ vítá Facebook

NASDAQ vítá Facebook Zdroj: Profimedia.cz

Facebook jde dnes na burzu. Tipněte si, jakou hodnotu bude mít za týden, za měsíc a za rok?

aja

Dnes nastane Den D pro Facebook: vstupuje na burzu NASDAQ. Zeptali jsme se mladých českých internetových podnikatelů, jakou hodnotu podle nich bude mít za týden, jakou za měsíc a jakou za rok. A stejnou otázku klademe i vám.

 

Startovní hodnota Facebooku bude 38 dolarů za akcii. Kam se vyšplhá nebo kam spadne v týdenním, měsíčním a ročním horizontu? Zkuste si tipnout. Svůj tip napište do následujícího formuláře:

 

 


A jak tipovali mladí čeští internetoví podnikatelé?
(Dodáváme, že měli nevýhodu, protože v době, kdy jsme jim položili otázku, neznali přesnou startovní cenu akcií - 38 dolarů za kus.)

 

Tomáš Čupr (Slevomat.cz): Tipuju tak 25% nahoru v prvních pár dnech, pak iracionální propad (Wall Street je iracionální instituce, takže se nedá čekat nic jiného) a během roku dramatický růst, kdy i škarohlídí uvidí, že monetizovat miliardu lidí prostě půjde.

 

Robin Raszka (Tapmates): Nerad něco předpovídám a už vůbec ne na rok dopředu. Myslím si ale, že během prvního týdne akcie šíleně vylítnou, po měsíci si dokážu představit stabilní cenu řekněme o třetinu větší než je úvodní cena akcií.


Jan Řežáb (Socialbakers): Otázka je, jestli hodnotu akcií Facebooku bude reflektovat opravdu jejich tržní hodnota, nebo sentiment trhu jako takového. Když se podíváme na akcie Googlu za poslední rok, tak šly nahoru cca o čtvrtinu. U Facebooku očekáváme všichni určitě ještě vyšší růst a efektivnější monetizaci. V pátek bude mít hodnotu 100 miliard dolarů, za týden i měsíc podle mě velmi podobnou. Ale pamatujme, že burza není úplně indikativní cena v případě Facebooku, jehož majoritu hlasovacích práv stále vlastní Mark Zuckerberg a když se rozhodne o nějakém směru, udělá to.

 

Jakub Havrlant (bezrealitky.cz): Věřím tomu, že bude o akcie velký z ájem a že můžou udělat v prvních týdnech i 20% nárůst. V horizontu roku si už ale nemyslím, že půjde o nějaký silný růst.

 

Jakub Rož (Školnísešit.cz): Myslím si, že prvotní cena za akcii se dostane hodně vysoko, možná až k 50$, jelikož valuace Facebooku a i všech ostatních internetových společností je momentálně hodně nafouknuta investicemi, nicméně není podložená ziskem společnosti. Následně by se mohla ustálit někdě mezi 30-40$. Nechci blíže specifikovat, jelikož se na akciovém trhu moc nepohybuji.

 

Tomáš Rašner (Studenta): Tak třeba 89 miliard dolarů. Hodnota Facebooku u mě spadá do kategorie „strašně moc“. Jestli ji nakonec investoři ohodnotí na 80 nebo 100 miliard dolarů bude stejně záviset primárně na médiích a globálním PR a to je loterie. Víc než fantazírování nad hodnotou firmy při IPO mě však zajímají nové funkce a hlavně budoucí byznys modely. Tady Facebooku věřím, a proto čekám dlouhodobě růst cen akcií firmy.

 

Vít Horký(BrandEmbassy): Za týden - 90$ (na trojnásobek IPO share value se dostane lehce, protože vzbudí zájem i statisíců drobných investorů bez znalosti trhu). Za měsíc - 80$ (prvotní nadšení opadne, ale horečka sociálních sítí bude trvat), za rok - 40$ (začne řešit problémy dospívající firmy zodpovědné za čtvrtletní uzávěrky pro investory...)

 

Kryštof Korb (NokiaMania): Za týden klidně o 50 % víc, za měsíc plus mínus stejnou, ale za rok to hodně spadne.

 

Lukáš Stibor (Cleevio): Myslím si, že akcie vylítnou hodně nahoru. Osobně tipuju, že by se klidně mohly dostat na 45 až 50 dolarů. Určitě ze začátku porostou, protože příchod na burzu se očekává už dlouho a čísla Facebooku a jeho pozice neustále roste. Po tomhle boomu to podle mě klesne na částku kolem 38 dolarů za akcii, kde se to ustálí. Cena Facebooku je hodně nafouknutá, ale celému trhu to pomůže, protože to ještě více nafoukne valuace ostatních firem a hlavně firem, které vytváří nějakou synergii s Facebookem. Trochu se bojím, co se stane za rok, když už většina těch zajímavých firem je na budre nebo na ní vstupuje. Kdo bude nafukovat už takhle nafouklou bublinu?

 

David Šmehlík (Fleveo): Podle posledních informací, které se kě mně dostaly, se mluví v současné chvíli o ceně +/- 30 dolarů za akcii. Po vstupu na burzu předpokládám nemalé zvýšení hodnoty akcií v týdenním horizontu, ale trochu se bojím toho, co se stane, pokud Facebook dlouhodobě nepředstaví lepší model vyhodnocování úspěšnosti (i té předpokládané) klientských kampaní. Čím dál tím více i na českém trhu narážíme na otázku "Kolik toho a toho nám přinese investice do Facebookové PPC reklamy?". V tuto chvíli na ni platforma není připravena odpovědět.

 

Václav Štrupl (H1.cz): Cena by měla začínat na nějakých 40 dolarech a odhadoval bych, že za týden to bude 45, za měsíc 60 a za rok 85 dolarů za akcii.