V asijských textilkách běžně dochází k sexuálnímu obtěžování a týrání - ilustrační snímek

V asijských textilkách běžně dochází k sexuálnímu obtěžování a týrání - ilustrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

V Asii brutálně týrají šičky známých oděvních firem. Sexuální zneužívání je na denním pořádku

Johana Kudrnová

Organizace Global Labour Justice vydala minulý týden zprávu o sexuálním a fyzickém zneužívání asijských šiček. Od ledna do května tohoto roku zaznamenali pozorovatelé na 540 případů vyhrožování nebo zneužívání v Bangladéši, Kambodži, Indii, Indonésii a na Srí Lance. Sledované továrny dodávají zboží oděvním značkám H&M a Gap. Obě společnosti nyní slibují, že hrubé porušování lidských práv pečlivě prošetří.

Odbory v jednotlivých zemích se spolu s organizacemi zabývajícími se ochranou lidských práv shodují, že v textilkách běžně dochází k sexuálnímu obtěžování a fyzickému násilí. Částečně za to můžou nesplnitelné množstevní kvóty, které jsou po ženách vyžadovány.

Dlouho známá problematika se tento týden znovu dostává na přetřes, jelikož o způsobech, jak zneužívání lidí na pracovištích v zemích třetího světa čelit, jedná v Ženevě Mezinárodní organizace práce.

Podle Jennifer Rosenbaumové z organizace Global Labour Justice je kromě snahy o nápravu situace na místě třeba nadále tlačit na velké oděvní značky, které sice otřesné podmínky na pracovištích odsuzují, nadále však odmítají snížit tlak na rychlou produkci. Problém se stává latentním především proto, že se ženy obávají, že jim nadřízení práci za trest ještě ztíží.

Zpráva vydaná watchdogovou organizací například cituje šičku z indického Bangalore, kterou zaměstnavatel praštil do tváře, zatímco ji držel za vlasy. Žena se pokusila protestovat proti pracovním podmínkám a nezaplaceným přesčasům. Po útoku měl zaměstnavatel dodat: „Tvoji kastu by měli držet tam, kam se uklízí papuče.“

Zaznamenány jsou desítky případů, kdy byly šičky kvůli nedodržení množstevních norem zbity. Na Srí Lance byla zdokumentována praktika přidělování špatně fungujících šicích strojů ženám, které si stěžovaly na osahávání vedoucími.

H&M a Gap trvají na tom, že se snaží na dodavatele produkce dohlížet a že ve všech zprávou zmíněných zemích posílí týmy, které se na zlepšení pracovních podmínek žen zaměřují. O změně cenové nebo rychle se měnící sezónní strategie se nezmiňují.