Český design v centru Londýna. Na vlastní oči a na sto procent
Na takzvané „main avenue“, ve středu pozornosti davů, se válí hromada barevných proužků na botaskách Botas, kousek vedle futuristické kalíšky návrhářů z Futuristy, prima hodinky Prim a andělská těla křišťálových sklenic od Artěla.
Jsem na londýnském veletrhu 100 % design London, kolem mě právě prochází krásná Asiatka v taftových šatech naruby a neomylně, aby mi nezkazila rým, jde obdivovat českou obří vázu MARUBI… Jedna z největších mezinárodních přehlídek interiérového designu právě začala a Češi jsou nejen u toho, ale přímo v tom.
Ode dneška až do 26. září bude Českou republiku ve výstavní hale Earls Court reprezentovat čtrnáct firem (a dokonce jeden řečník – designér Jakub Čtvrtník bude držet o svých zkušenostech z práce pro NASA, IKEA, Volvo nebo Electrolux hodinovou přednášku). Pod společnou hlavičkou Czech Selection se konečně skrývá něco, čím se Češi můžou chlubit v zahraničí – a oceňují to i davy skvěle oblečených byznysmenů, postarších estétek i avantgardních studentů, které přes setrvalý déšť (ano, jsme přece v Anglii) do centra Londýna dorazily.
Prohlédněte si výstavu ve fotogalerii.
Kromě světoznámých francouzských sklářů Baccarat a rakouských broušených váz od Lobmeyra, všemožných tapet a dlaždic a stolků a pantů a mřížek a skříněk a svítidel a talířů a tašek a broží a botek uvidí třeba i opulentní přehlídku milovické firmy Lasvit, která má v Londýně pobočku. Nádherné lustry – ledopády – od Jitky Kamencové Skuhravé tak možná najdou uplatnění v hotelových lobby v zahraničí, odkud ostatně pochází 95 % zisků úspěšných sklářů z Lasvitu, cílících hlavně na zákazníky z vyšších sfér. Dále jsou k vidění židle a stoly od českých firem TON, A.M.O.S. design a Process, tradiční české sklo s moderním šmrncem od Mosera a sklenky od návrhářů ze svitavské Bohemia Machine, stříbřené sklo Verreum, nonkonformní kýble na květiny od provokatérů ze studia Qubus a dekorativních miskovitých – jak to jen nazvat… ehm… – artefaktů od Beldy.
Křišťálová Lupa|Docent Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj navrhl českou prezentaci tak dobře, že se vedle sousední sdružené výstavy norských designérů rozhodně neztrácí. Je radost si uvědomit, že české Ministerstvo průmyslu a obchodu investuje rozumné peníze do představení něčeho, co sice nevydělá tolik peněz jako prezentace řekněme těžebních strojů, ale přesně tyhle akce dokážou postavit do světel světových reflektorů spojení české tradice a modernity a bezbolestně najít českým umělcům nejen zákazníky a klienty, ale i inspirační zdroje.
Ukázky z výstavy najdete ve fotogalerii.