Mixér
4
/
8
Přehled fotografií
Zavřít
Dílo týdne. JIŘÍ PETRBOK: VELKÝ BRATR TĚ VIDÍ, PITOMČE Nedávné šedesátiny malíře JIŘÍHO PETRBOKA připomíná výstava jeho současných prací AIR MAXXX 62 v pražské DSC Gallery. Dlouholetý vedoucí ateliéru kresby na AVU učil celou generaci především mladých umělkyň – včetně Karolíny Netolické, oceněné letos Cenou kritiky pro mladou malbu. Petrbok, který dětství strávil vedle svých sestřenic, říká, že od té doby tíhne ke kreslení a převlekům. Druhou vášeň rozšířil o fetišistické oblečky, když si jednu dobu přivydělával jako prodavač v sexshopu. Té první propadl při studiu na AVU, s níž se letos jako pedagog loučí. Jeho současné obrazy i malé kresby, často anekdotického vyznění, budou v DSC k vidění do 20. května.
|
Zdroj: Archív
Výročí týdne. „VELKÉ VĚDĚ“ JE 40: Avantgardní americká umělkyně LAURIE ANDERSON, která na sebe ve svých hudebních počátcích upozornila například hrou na housle v bruslích zamrznutých v ledu (hrála tak dlouho, dokud led neroztál), právě před čtyřiceti lety debutovala výraznou, minimalisticky elektronickou deskou Big Science. Řadě hudebních průkopníků tak navždy změnila svět. Později spolupracovala s umělci jako Peter Gabriel, Brian Eno, Kronos Quartet, Lou Reed nebo například spisovatel William S. Burroughs, s nímž si také na pódiu zatančila tango v největším artrockovém koncertním filmu 80. let, Home of the Brave, který desku Big Science následoval.
|
Zdroj: Archív
Vtip týdne (PODLE MARKA DOUŠI): JEAN-MARC REISER byl autor, kterého jsme si kdysi tak trochu přivlastnili v časopise Sorry. Půjčili jsme si pár výtisků časopisu Hara-Kiri (předchůdce Charlie Hebdo) a Jean-Marc byl prostě hned náš tip, možná i proto, že hodně jeho kreseb bylo beze slov a my francouzsky zrovna neuměli. Teď ke mně na síť připutoval tenhle obrázek: Sláva ženám! Naše holky prostě nechtějí to, co chtějí generálové, a nebojí se jim to sdělit. Stejně jako Jean-Marc Reiser, beze slov.
|
Zdroj: Archív
Báseň týdne: Chalupy se tu šplhají ze vsi po silnici k nim auto přijíždí dávno ztracené tváře a hulákají jako na zábavě s každým zavýsknutím o něco kratší dech Návrat na venkov, do dětství, návrat k zasutým vzpomínkám. Tyto návraty procházejí básnickou prvotinou vyučeného truhláře a vystudovaného bohemisty Radka Touše (* 1993) Štičí kost (vyd. Trigon), nominovanou na Cenu Jiřího Ortena pro autory do třiceti let. Na malém prostoru – někdy jen dvou tří veršů – v ní autor črtá podmanivé obrazy, citlivě pracuje se zkratkou a zámlkou. Radost číst. I když radost místy poněkud hořká.
|
Zdroj: Archív
LEHCE VYŽILÝ KOVBOJ, CO NEMÁ RÁD SÍTĚ: Objevila jsem (Kománková) dekadentní hudbu z Rakouska, která zní jako psychedelický kovboj z nějakého hodně divného filmu. Velmi okouzlující a lehce děsivá hudba chlápka, co si říká RÉPÉTER, se nedá najít na sociálních médiích ani na Spotify, protože tohohle člověka ze Štýrského Hradce sociální sítě štvou. Pokud si chcete užít instrumentální kouzlo lehce vyžilého týpka se slabostí pro country, ale i punk či dub, najdete ho jedině v obchodech s hudbou nebo na Bandcampu (repreprep.bandcamp.com).
|
Zdroj: Archív
Video týdne. DAVID POMAHAČ: KLAUN Velice p-o-m-a-l-ý singl, poklidný klip, dejte si to několikrát za sebou a jste lapeni. DAVID POMAHAČ z dua Kieslowski právě vydal druhou sólovku: jmenuje se Neviditelný a spoluvytvořil a produkoval ji osvědčený Martin Hůla, aka Martin Tvrdý, alias Bonus. Video režiséra Davida Mencla k singlu Klaun se odehrává ve sterilně krásném bytě, mlčí v něm Klára Issová a Sarah Haváčová, možná v něm hraje i vaše kuchyňská linka a vaše ikeácká trouba. A za smutnýho, rozmazanýho, opilýho klauna za dveřmi si můžete dosadit libovolnou veřejnou osobnost.
|
Zdroj: Archív
Číslo týdne: 181 154. Tolik diváků vidělo podle oficiálních údajů novou českou komedii Vyšehrad: Fylm v kinech během premiérového víkendu (od čtvrtka 14. dubna). Distributor uvádí dokonce číslo 204 tisíce. „Čeká se hit, jaký kinaři od začátku pandemie neviděli,“ předpovídal správně Jan Škoda v minulém čísle Reflexu v rozhovoru s Jakubem Štáfkem, koproducentem a spolurežisérem snímku, a hlavně představitelem hlavní role, padlé fotbalové hvězdy Laviho. Z českých filmů nad hranici 100 tisíc diváků za první víkend dosáhli od začátku pandemie jen Zátopek (108 tisíc) v srpnu 2021 a Karel (105 tisíc) v říjnu 2021. V posledních letech před koronou slavily z českých filmů podobné úspěchy pouze tituly Anděl Páně 2 (188 tisíc, r. 2016) a Ženy v běhu (177 tisíc, r. 2019).
|
Zdroj: Archív
POLITICKÁ EMIGRACE V ATOMOVÉM VĚKU: Přesně tento název knihy exulanta Pavla Tigrida se hodí jako titul glosy o práci historika a politologa MARTINA NEKOLY České politické strany v poúnorovém exilu (vyd. Nakladatelství Lidové noviny). Jak známo, po únoru 1948 opustily z nejrůznějších důvodů vlast tisíce lidí, mezi nimiž pochopitelně nechyběli ani politici. Odcházeli ať už v obavách o vlastní bezpečí, nebo proto, že se nehodlali smířit s nastolenými poměry a chtěli obnovit struktury politických stran buď zakázaných, nebo proměněných v pouhé přívažky vládnoucí komunistické strany. Šestice českých exilových stran (národní socialisté, sociální demokraté, agrárníci, lidovci, národní demokraté a živnostníci) dokázala na přelomu čtyřicátých a padesátých let promlouvat do dění našeho politického exilu v Evropě i Severní Americe.
|
Zdroj: Archív
Zavřít