Mixér
5
/
7
Přehled fotografií
Zavřít
TROJBOJ NA HLUBOKÉ (VÝSTAVA) MONIKA ŽÁKOVÁ (35) jako by otiskovala nedokonalou, často i náhodnou tvarovost materiálu, až divák může při bližším zkoumání dojít k přesvědčení, že je jí blízká tajemná poloha Theodora Pištěka. KARÍMA AL-MUKHTAROVÁ (33) se představuje jako vyzrávající autorka, která techniku vyšívání povýšila na výsostně originální výtvarnou disciplínu. Vyšívá do živých tkání (dlaní) i do pevných materiálů, především skla. MASKER, alias Jakub Matuška (41), bývalý graffiťák a rozhodně komerčně nejúspěšnější z trojice zmiňovaných umělců, pak vystavuje subtilní studie parodizovaných postav, které následně rafinovanou technikou převádí na velkoformátové akryly. Výsledkem jsou tu překvapivé výjevy z pohádkového lesa, jindy zase karikující postřehy z každodenního cvrkotu velkoměstského bytí. (MG)
|
Zdroj: Archív
PROČ SE VĚCI POKAZÍ? (DIVADLO) SYLVA ŠAFKOVÁ připravila v souboru 420PEOPLE choreografii Why things go wrong, a to pro intimní Studio Maiselovka, v němž je možné pozorovat tanečníky při tanci z bezprostřední blízkosti jako pod lupou. V novince zkoumá téma nemorálního a eticky problematického lidského chování. Choreografii vytvořila pro dvojici tanečníků, Michala Heribana a Viktora Konvalinku. Na Why things go wrong je lákavé právě setkání těchto tří tvůrčích osobností. Sylva Šafková i Viktor Konvalinka se v tanci etablovali nejprve jako tanečníci, později se začali věnovat choreografii. Michal Heriban je zase nejen tanečník, ale také vizuální umělec s vystudovaným sochařstvím a scénografií. Premiéra je 11. 3., v březnu pak následují tři další reprízy. (JB)
|
Zdroj: Archív
STALINŮV KONEC A CO MU PŘEDCHÁZELO (LITERATURA) Pátého března si svět připomněl sedmdesáté výročí Stalinova úmrtí, jež otevíralo naděje na alespoň částečné zmírnění tuhého režimu v Sovětském svazu a mezinárodního napětí. Nakladatelství Pavel Dobrovský–Beta a Jiří Ševčík tyto pohnuté dny připomínají v koedici vydaným titulem JOSHUY RUBENSTEINA Stalinovy poslední dny. Autor, dlouholetý spolupracovník Davisova centra ruských a eurasijských studií Harvardovy univerzity, se nezaměřil jenom na Džugašviliho konec, ale i na poslední měsíce jeho života, provázené mimo jiné prohlubující se paranoidní podezíravostí, na niž na sklonku Stalinova života doplatili ze spiknutí obvinění židovští lékaři. Rubenstein si všímá i mocenského soupeření mezi obávaným Berijou, Malenkovem, Chruščovem a dalšími kremelskými potentáty. (ŠAJ)
|
Zdroj: Archív
BÁSEŇ TÝDNE: Příští stanice válka těžké dveře má vlak veze tolik smutných lidí míjí tolik hořících polí supí a naříká ještě nikdy nebyl tak plný ještě nikdy neslyšel na perónech tolik pláče supí a naříká supí a naříká supí a naříká před městem světla hasnou: projíždí tichý jak myš aby o něm nikdo nevěděl své těžké dveře otevře až v bezpečí teď supí a naříká a z ovesných polí stoupá dým jedna myš zatím šeptá druhé myši slyšelas? ta pole zapalují schválně aby je snědl oheň Tyto verše napsala MARIE ILJAŠENKO (39), básnířka, překladatelka současné ukrajinské a polské poezie a popularizátorka ukrajinské literatury, pro skladatelku Soňu Vetchou a zpěvačku Annabelle Plum; zhudebněná báseň zazněla loni na pražském mezinárodním festivalu japonské flétny šakuhači. Autorka ceněných sbírek Osip míří na jih (2015) a Sv. Outdoor (2019) či editorka Chleba z minového pole (2022), nedávno vydané knihy reportáží z Ukrajiny, se narodila v Kyjevě. Válce v posledním roce věnovala několik básní. (KK)
|
Zdroj: Archív
PONURÁ BRITÁNIE JE TADY! (HUDBA) Po třech letech slibů (jo, jo, pandemie...), že temně krásná britská kapela Sleaford Mods přijede vůbec poprvé do Česka na Colours of Ostrava, se tak v červenci opravdu stane. Alespoň to v rozhovoru pro Reflex virtuálním rukoudáním slíbil frontman Jason Williamson, oduševnělý, byť na svět naštvaný inkvizitor zmaru, zpěvák, básník, vyléčený alkoholik a vynikající herec. V pátek 10. 3. vychází skupině Sleaford Mods nové, v pořadí už dvanácté album UK GRIM (Ponuré Spojené království), v jehož čtrnácti skladbách pochopíte pocity postbrexitovské malátnosti i zoufalství, vzteku a odcizení obyčejných lidí (písnička Apart from You je vážně krásná). Nenechte si ujít ani klip titulní písně UK GRIM s animovanými kolážemi výtvarníka a satirika Cold War Steva – nechybí tam Putin a opilé osazenstvo 10 Downing Street. (VB)
|
Zdroj: Archív
SYMPATICKY ODRBANÝ THURSTON (HUDBA) Americký kytarista a zpěvák THURSTON MOORE (64) není jen „ten, co hrál v Sonic Youth“: stejně jako každý z bývalých členů má i plnohodnotnou vlastní kariéru, a to už roky. Vydal spoustu alb a musím říci, že poslední roky jsem už nečekala, že mě nějak moc okouzlí: je to vždycky fajn, ten zvuk kytary má člověk prostě rád jako starou známou chuť nějaké dobroty, ale už to nebylo tak zásadní… Až najednou vyšel v polovině února singl Hypnogram a já zastříhala ušima: tohle je sice pořád to, co známe, ale tak nějak jinak a půvabněji, je to fajn napoprvé i napotřetí, opravdové a sympaticky odrbané. Velice radostný zážitek a slibný závdavek na nové album. Podrobnosti o jeho vydání ještě nejsou zveřejněny, nicméně ví se, že na něm opět spolupracuje varhaník a kytarista James Sedwards, na basu hraje znovu Deb Googe (My Bloody Valentine), na perkuse Jem Doulton (doprovodný hudebník Róisín Murphy), je tu i elektronický hudebník Jon Leidecker (Negativland) a texty píše zase básník Radieux Radio. Víc uslyšíme 19. 3. v MeetFactory! (JK)
|
Zdroj: Archív
VTIP TÝDNE: Asociální génius Sheldon Cooper v jednom díle seriálu Teorie velkého třesku oceňuje vztah, který si vytvořil jeho kolega Rajesh Koothrappali se Siri, umělou asistentkou implementovanou do telefonu. Je totiž jedinou ženou, se kterou si Rajesh dokáže vytvořit alespoň nějaký vztah. Zdá se, že tenhle trend pokračuje a nabírá na síle, ale jak ve své glose poznamenává anglický kreslíř BANX, i tady dochází k prvním zklamáním, když vám váš chatbot prostě nerozumí. Já myslím, že stejně nejlepší jsou psi… (MD)
|
Zdroj: Archív
Zavřít