10 zásadních počinů českého designu. Hlasujte a vyberte ten nejpovedenější
4
/
10
Přehled fotografií
Zavřít
Kolo Favorit (1950) „Chceš-li vědět, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit,“ říkávalo se za socialismu. Favority se vyráběly od roku 1950 v nejrůznějších verzích, ty nejznámější a také nejdražší závodní speciály F1 se daly sehnat jen na zvláštní poukázky ČSTV a stály majlant. Například nová F1 vyšla na 4500 Kč, což byly minimálně dvě slušné měsíční výplaty.
|
Zdroj: Archív
Jiří Brabec: Půllitr (1972). Z krýglů od sklářského výtvarníka Jiřího Brabce se za normalizace, ale ještě i v devadesátých letech minulého století pilo pivo skoro v každé hospodě. Půllitr připomínající obložení některých stanic metra A (ty mimochodem vznikaly také v první polovině sedmdesátých let) byl vyroben v Rudolfově huti.
|
Zdroj: Archív
Tramvaj T3 (1961). Tímto vozem vyvrcholila několikaletá spolupráce Tatry Smíchov s designérem Františkem Kardausem. S více než 14 000 „exempláři“ jde o nejpočetněji vyráběný kus tramvaje na světě. Může za to i na svou dobu progresívní design a použití nových materiálů, jako byly třeba plasty a sklolaminát. V dohledné době by měla po Praze jezdit updatovaná modrá „tétrojka“ T3 Coupé z dílny studia Anna Marešová design.
|
Zdroj: Archív
Libuše Niklová: Černý kocour (1963). „Maminka pracovala s éterickým materiálem, jako je vzduch; proto se design tak liší od hraček třeba ze dřeva nebo z kovu. Duší té hračky je vzduch, váš dech,“ řekl o nafukovacích hračkách Libuše Niklové její syn Petr Nikl u příležitosti výstavy 200 dm3 dechu. Mezi její nejznámější kousky, jež „vychovaly“ generace Čechů, patří tento černý kocour.
|
Zdroj: Archív
Tatra 87 (1937). Tahle legendární tatrovka uměla jet až 160 km/h. Proslavili ji hlavně cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka. The New York Times vyhlásily vůz navržený Erichem Übelackerem a Hansem a Erichem Ledwinkovými „sběratelským autem roku 2010“.
|
Zdroj: Archív
Jan Kloss a Jakub Korouš: Botas 66 (2009). S novým designem dříve slavných botasek přišli v roce 2008 v rámci školního projektu na UMPRUM studenti designu Jan Kloss a Jakub Korouš. Vyhráli s ním první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards). V roce 2009 pak společně se značkou Botas uvedli první společné kolekce.
|
Zdroj: Archív
Olgoj Chorchoj: Rybička Mikov (začátek 20. století/2018). Staré a nové, nové a staré, to je příběh sportovní obuvi Botas, hodinek Prim nebo tohoto nožíku – „rybičky do každé rodiny“ – od Mikova z Mikulášovic. Znovuzrozený Mikov oslovil studio Olgoj Chorchoj, a to před třemi lety představilo nový nůž, za nějž vyhrávalo, kde mohlo, mimochodem také na Designbloku. Letos na svou práci Olgojové Chorchojové navazují, představí novou rybičku pro Mikov.
|
Zdroj: Archív
MAGNETOFON SONET DUO (1961). „… Naštěstí doktor Hedvábný nosí vždy u sebe svůj oblíbený magnetofon Sonet Duo, a proto máme na věky zachycen onen historický liptákovský výbuch, prosím o jeho spuštění.“ Jak vidno, první český komerčně úspěšný kotoučový magnetofon se dostal i do „cimrmanovského“ semináře. Robustní, elektronkový, a přesto spolehlivý přístroj uměl nahrávat zvuk z televizoru, disponoval i mikrofonem, ale hlavně – jako úplné novinky přehrával v 60. letech semaforské, Goťákovy i olympické hity. A že jich bylo…
|
Zdroj: Archív
PSACÍ STROJ CONSUL 203 (1969). „Romantika byla v tom, že jste měla něco, co jste ovládla. Kdežto u počítače mám pocit, že ovládá on mě,“ vzpomíná na psací stroj spisovatelka Eva Kantůrková, které estébáci její oblíbený consul zabavili hned dvakrát. Podotýkáme, že se bavíme o spisovatelském pravěku. Výroba psacích strojů na konci 20. století téměř skončila. Úplně poslední prý vyrobila indická firma Godrej a Boyce v dubnu 2011 v Bombaji.
|
Zdroj: Archív
Autokar Š706 RTO (1958). Říkalo se mu vajíčko, okurka nebo knedlík. Designér-inovátor Otakar Diblík navrhl v národním podniku Karosa luxusní speciální verzi tohoto autobusu pro bruselské Expo 58: prosklená karosérie, nová sklápěcí sedadla, kuchyňka a toaleta, dokonce i malá televize z Tesly v něm našla místo. Lidovější varianta se vyráběla mezi lety 1958 a 1972, vzniklo přes 15 000 kusů.
|
Zdroj: Archív
Zavřít