Výzkumné agentury: Popisují, nebo vytvářejí veřejné mínění? Máme brát průzkumy vážně?
Od roku 2010 se většina agentur pro výzkum veřejného mínění tragicky mýlí ve svých volebních výzkumech a odhadech. Rozptyl je tak veliký, že výzkumy začínají připomínat v lepším případě loterii. V horším máme co dělat s manipulacemi veřejným míněním. O důvod víc, když se jejich práci dostává masívní propagace, například ze strany České televize. Časopis Reflex požádal dva politology, Ladislava Mrklase a Petra Sokola, aby popsali příčiny tohoto jevu. Uvítáme další diskusi na toto téma.
Minulý víkend Česká televize ohlásila údajnou volební revoluci. Zveřejnila průzkum veřejného mínění, který staví na hlavu všechna dosavadní očekávání, jak dopadnou říjnové sněmovní volby.
Rozdíl? 12 procent!
Průzkum společnosti Kantar, která pravidelně poskytuje své volební modely do vysílání ČT, totiž tvrdí, že volby by teď drtivě vyhrála koalice pirátů a STAN. Měla by prý dokonce dvanáctiprocentní náskok na zatím vedoucí hnutí ANO. Babišovce, jimž Kantar dává jen 22 procenta, by porazili údajně i piráti kandidující samostatně bez STAN.
Je logické, že podpora hnutí ANO vzhledem k jeho výkonům při řešení pandemie klesá. Ale to, že by koalice pirátů a STAN nabrala během jediného měsíce u Kantaru devítiprocentní náskok, logicky vyvolává otázku, zda se mýlí jeho výzkumníci, nebo všechny ostatní agentury. Ty sice také v posledních týdnech věští oslabování Babišova hnutí, ale u žádné z nich pirátská koalice nevede „o parník“ jako u Kantaru.
Takto velké rozdíly v průzkumech proto s rozjezdem letošní předvolební kampaně opět vyvolávají otázky, zda je vůbec možné věřit předvolebním průzkumům, co přesně tyto sociologické sondy ukazují a která z výzkumných agentur u nás produkuje nejpřesnější výsledky.
Matovičova koule
Za určitých okolností by poslední dva průzkumy Kantaru, které dělají z pirátsko-starostovského uskupení favorita voleb, mohly být převratným momentem celé letošní předvolební kampaně.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!