Kina se těší z obří návštěvnosti dvou hitů, pohled do budoucnosti Hollywoodu ale není moc hezký.

Kina se těší z obří návštěvnosti dvou hitů, pohled do budoucnosti Hollywoodu ale není moc hezký. Zdroj: Vertical Entertainment

NOLANOVA VIZE. Oppenheimer je jeden z mála velkofilmů současnosti, který se kompletně netočil před zeleným plátnem.
NOLANOVA VIZE. Oppenheimer je jeden z mála velkofilmů současnosti, který se kompletně netočil před zeleným plátnem.
NOLANOVA VIZE. Oppenheimer je jeden z mála velkofilmů současnosti, který se kompletně netočil před zeleným plátnem.
Barbie (Margot Robbieová) a Ken (Ryan Gosling)
Ženy v utopickém Barbie Worldu, kde mohou být, kýmkoli chtějí – prezidentkami, soudkyněmi i nobelistkami
7 Fotogalerie

Fenomén Barbenheimer před bouří. Kina se těší obří návštěvnosti, ale Hollywood čeká trpká budoucnost

V jednom z nich se zachraňuje svět barbín od patriarchátu, ve druhém se s morálními překážkami konstruuje atomová puma. Barbie režisérky Grety Gerwigové a Oppenheimer režiséra Christophera Nolana jsou dva jiné, ale podobně velké hollywoodské filmy, které nyní ovládly světová kina. Zrodil se fenomén jménem Barbenheimer, na který do kin včetně těch českých míří davy lidí. Celé to působí jako neškodný marketingový trik. Když se ale podíváte blíž, odhaluje to o současném filmovém průmyslu mnohem víc.

Když se Barbie v podání fyzicky dokonalé Margot Robbie ve stejnojmenném filmu vydá z Barbie Worldu do skutečného světa, potká tam uvědomělé teenagerky, které na ni začnou pokřikovat, že je fašistka. Když v 50. letech usedá fyzik Robert Oppenheimer herce Cilliana Murphyho v novém snímku před nepřátelsky naladěnou komisi, aby mu prodloužila bezpečnostní prověrku, musí čelit dotazům, zda náhodou není komunista. Barbie je rozjuchaná sebe­uvědomělá komedie, Oppenheimer tříhodinový existenciální horor. Dvacátého července vstoupila obě díla i do českých kin. ­Barbie promine, ale působí to, jako kdybyste do nich hodili bombu.

Na diváky totiž tahle nečekaná kombinace dvou zcela rozdílných filmů zafungovala jako magnet, který by nevymyslela ani ta nejdražší marketingová agentura. Jakmile někdo řekne, že jde do kina na Barbie, čelí dotazu, zda už viděl Oppenheimera. Nebo naopak. Kina včetně pár českých na tohle provokující bratrství (nebo je to sesterství?) zareagovala speciálními dvojprojekcemi, které se rychle vyprodaly. Na sociálních sítích se neřeší nic jiného a olej do ohně přilévají i média. Na webu deníku The New York Times si můžete udělat test, zda jít spíš na astrofyzika, nebo panenku. Tom Cruise se pro jistotu fotí s lístky na oba filmy. Kde tahle mánie začala?

OD DOB COVIDU

Je to trochu nečekané, ale její počátek můžeme vysledovat až k dobám covidu. Před třemi lety totiž studio Warner Bros. oznámilo, že v roce 2021 uvede všechny svoje filmy ve stejný den v kinech i na platformě HBO Max. Hollywood se tehdy zatřásl, protože firma lusknutím prstu zbavila kina exkluzivity – a naštvala jejich hlavního zastánce a svého dvorního režiséra Christophera Nolana, jenž pro studio natočil všechny svoje tituly, od Insomnie (2002) až po Tenet (2020). Nový snímek Oppenheimer, životopisné drama o „otci atomové pumy“, tak začal vyvíjet u konkurence, konkrétně u studia Universal.

Nolan svoje filmy takřka vždycky premiéroval v polovině července, stejný termín naplánoval i u Oppenheimera. Jeho předchozí přístaviště, Warner. Bros., ale na stejný den oznámilo vyplutí své nové akvizice, jakou byla právě celovečerní Barbie. Nolan samozřejmě popírá, že mu to vadí, stejně jako Warneři dementují, že by to svému marnotratnému synovi udělali naschvál. Insideři ale spekulují, že shoda premiér je až příliš velká náhoda. Sama o sobě by ale takové haló nezpůsobila.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!