Mánie jménem Taylor Swift. Proč někdejší zpěvačka country poutá pozornost srovnatelnou s Beatles?
„Já jsem Taylor a budu vás provázet dnešním večerem,” prohlásí z pódia uprostřed stadiónu Lincoln Field blondýna oblečená v zářivě třpytivém body. Fanoušci, a hlavně fanynky odpovědí ohlušujícím řevem. Na stadión na břehu řeky Delaware, asi dva kilometry od historického centra Filadelfie, jednoho z nejstarších měst ve Spojených státech, jich zamířilo na sedmdesát tisíc. Řada přicestovala z druhého konce Ameriky, mnozí dali za lístek částku vysoce přesahující průměrný měsíční plat v Česku. Všem jde o jediné: strávit přes tři hodiny v blízkosti ženy, která je aktuálně největší popovou hvězdou planety.
Když Taylor Swiftová, třiatřicetiletá rodačka z Pensylvánie, oznámila v listopadu minulého roku, že po pěti letech vyrazí v roce 2023 na celosvětové turné, bylo jasné, že půjde o významnou událost globálního popu. Svoji předchozí koncertní šňůru odjela v roce 2018 s albem Reputation. Turné se stalo nejvýdělečnějším v americké historii. Od té doby Swiftová vydala tři další studiová alba a v živém koncertování jí zabránila pandemie covid-19. Ohlášené turné s názvem Eras Tour vzbudilo o to větší očekávání, že mělo jít o průřez celou hudební kariérou americké zpěvačky. Ta dosud zahrnuje deset studiových alb, za něž Swiftová obdržela celkem třináct prestižních cen Grammy. Víc než Frank Sinatra či Elvis Presley. Očekávání byla tedy značná. Ale šílenství, které se kolem Eras Tour strhlo, překonalo všechna očekávání.
Světový rekord
Turné začalo událostí později překřtěnou na válku o Ticketmaster. Distribuční společnost, jež působí i v Česku, byla hlavní americkou platformou prodeje vstupenek na Eras Tour. Patnáctého listopadu 2022, kdy předprodej na původně plánovaných dvacet sedm koncertů ve dvaceti amerických městech začal, se na web Ticketmasteru pokusilo přihlásit čtrnáct miliónů lidí najednou. Čtrnáct miliónů... Servery společnosti okamžitě spadly, firma později uvedla, že počítala s desetinásobně menším zájmem. Vlivný společenský magazín Variety označil zájem o živá vystoupení Swiftové za „historicky bezprecedentní“. Potíže Ticketmasteru (a kalvárie zájemců o vstupenky) však teprve začínaly. Po hodinovém výpadku se servery firmy podařilo opět zprovoznit. Jen patnáctého listopadu si lístky na Eras Tour zakoupilo téměř dva a půl miliónu lidí: světový rekord v prodaných vstupenkách na koncert sólového umělce za jeden den. Poptávku zjevně podcenil i produkční tým samotné Swiftové a zpěvačka postupně oznámila přidání dalších dvaceti pěti koncertů. Ticketmaster pro další zájemce vytvořil systém digitálních front, v nichž fanoušci Swiftové čekali někdy i půl dne, než je algoritmus rezervačního systému pustil ke koupi vytoužené vstupenky. Do kauzy se ale promítl další z masívně skloňovaných termínů minulého roku, totiž umělá inteligence.
Fiasko
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!