Zaměstnanci Letiště Václava Havla museli v halách obou terminálů rozmístit ručně psané tabule o aktuálních letech a v plném zápřahu byl i letištní rozhlas

Zaměstnanci Letiště Václava Havla museli v halách obou terminálů rozmístit ručně psané tabule o aktuálních letech a v plném zápřahu byl i letištní rozhlas Zdroj: Petr Horník / Právo / Profimedia

Ruzyňské turbulence: Pražské letiště dostává v právě probíhající turistické sezóně jednu ránu za druhou

Jiří Štefek

Mnozí pasažéři, kteří v minulých týdnech cestovali přes pražské Letiště Václava Havla, si vedle obvyklých letištních kontrol prošli i důkladnou prověrkou své nervové soustavy. Kromě zpoždění či odložení řady letů se totiž museli potýkat s obrovskými problémy při odbavování zavazadel nebo s výpadkem odbavovacích či informačních systémů. Největším tuzemským letištěm přitom v letním období procházejí milióny cestujících a takovou koncentraci nejrůznějších problémů během tak krátkého období tu dlouho nezažili.

Poslední zádrhel se přitom na Ruzyni odehrál doslova před pár dny. Minulý týden ve středu zde přibližně čtyři a půl hodiny nefungovaly hlavní informační tabule v terminálech a mimo provoz byl i letištní web. Zaměstnanci letiště pak museli v halách obou terminálů rozmístit ručně psané tabule o aktuálních letech a v plném zápřahu byl i letištní rozhlas. „Příčinou byla systémová vada na infrastrukturním prvku, která způsobila nedostupnost některých IT služeb,“ uvedla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková. Jedním dechem hned ubezpečovala, že výpadek informačních tabulí či webu nenarušil bezpečnost IT prostředí společnosti a ani nezpůsobil žádné zpoždění letadel.

Modré obrazovky smrti

Událost, k níž došlo jen pár dní před tímto výpadkem informačních tabulí, už však takovou prkotinou nebyla. V pátek 19. července totiž nastal nechvalně proslulý celosvětový výpadek IT služeb se systémem Windows z dílny společnosti Microsoft, který způsobila nepovedená aktualizace softwaru od kyberbezpečnostní firmy CrowdStrike. Tento výpadek sice neměl žádnou souvislost a ani jej nezpůsobila společnost provozující pražské letiště, ale přímo se dotkl zdejších dopravců používajících odbavovací systém GoNow. V případě Letiště Václava Havla se jednalo o letecké společnosti Eurowings, Flynas, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling a Wizz Air. „Dotklo se to zhruba 200 letů, které měly zpoždění delší než půl hodiny, dále bylo 12 příletů a 13 odletů zrušeno,“ uvedla ředitelka komunikace letiště Eva Krejčí. Postižení dopravci tak museli své pasažéry odbavovat buď v náhradním systému, nebo manuálně, což dobu odbavení prodloužilo.

Paradoxní je, že ostatní tuzemská mezinárodní letiště v onen inkriminovaný den žádné problémy se softwarem neměla. „Odbavení na ostravském letišti probíhalo standardně, výpadky systému se nás nedotkly,“ uvedla mluvčí zdejšího letiště Leoše Janáčka Kateřina Pustějovská. V podobném duchu se vyjádřili i zástupci letiště v Brně či Pardubicích.

Ve srovnání s řadou zahraničních letišť však Praha z této softwarové polízanice způsobené do té doby takřka neznámou firmou CrowdStrike vyvázla ještě jakž takž. Podle serveru FlightRadar24 činilo onen pátek odpoledne průměrné zpoždění na příletu 21 minut a na odletu 54 minut. Pro dokreslení uveďme, že v Berlíně činilo průměrné zpoždění na odletu 108 minut, v Curychu byla časová sekera na příletu 117 minut, v Amsterodamu pak 96 minut. V konkrétních případech pak byla zpoždění pochopitelně mnohem vyšší a počítala se v řádu mnoha hodin.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!