Pohledy do instalace aktuální výstavy Signál IV: Osmdesátky

Pohledy do instalace aktuální výstavy Signál IV: Osmdesátky Zdroj: Archív Telegraph Gallery

Olomoucký Telegraph s neonovou sestavou Michala Škapy byl otevřen v listopadu 2019 výstavou Václava Stratila...
Margita Titlová-Ylovsky, bez názvu, 1985
Momentka ze zahájení aktuální výstavy Signal IV: Osmdesátky v Telegraph Gallery. Zleva: jeden z kurátorů Miroslav Jiřele (Etcetera Auctions) a Tvrdohlaví Jiří David se Stanislavem Divišem.
Pohledy do instalace aktuální výstavy Signál IV: Osmdesátky
Jake Chapman v Telegraphu, Olomouc, 2024
6 Fotogalerie

Privátní galerie se stávají novým trendem mezi mecenáši. V olomouckém Telegraphu vzývají 80. léta

Marek Gregor

Olomoucká privátní galerie Telegraph vstupuje do druhého pětiletí výstavou Signál IV: Osmdesátky, která paradoxně supluje činnost velkých výstavních institucí v Praze, Brně nebo Ostravě.

Z vášně pro sbírání umění se u nás stal fenomén, jehož rozpuk se dá datovat od doby po předchozí depozitní krizi na konci nultých let 21. století? Někteří noví sběratelé se z nejrůznějších důvodů rozhodli své sbírky na veřejnosti neprezentovat, někteří zvolili opačnou cestu. Tam někde lze najít motivaci k trendu posledních let – vzniku privátních galerií, jež se na rozdíl od těch komerčních primárně nevěnují prodeji uměleckých děl, ale jejich prezentaci buď formou stálých expozic, nebo krátkodobých výstav.

V roce 2018 zahájila činnost skvělá humpolecká Osmička tamního sběratele a mecenáše Zdeňka Rýznera. O rok později své dveře otevřel olomoucký coworkingový a galerijní prostor ­Telegraph Roberta Runtáka. Přišel covid a některé projekty se odkládaly, až v únoru roku 2022 manželé Pudilovi představili dnes už zásadní výstavní prostor Kunsthalle Praha, v létě stejného roku pak v Kroměříži spustil další z nových sběratelů, Josef Maixner, Galerii Pekelné sáně, již pojmenoval po zásadním objektu Karla Nepraše. Před loni pak byl v Trutnově otevřen podivuhodný projekt – EPo1 manželů Kasperových v prostorách tamní bývalé elektrárny.

Všechny zmíněné spojuje to, že se sbíráním začali v novém století. Z těch ještě dodnes aktiv­ních, kteří s tím začínali ještě koncem minulého století, pak zmiňme ty největší – Jana Světlíka, jenž provozuje vítkovickou galerii Gong, Vladimíra Železného, respektive jeho manželku Konstancii Železnou, která vede neveřejný prostor Zlatá husa na Starém Městě. Samostatnou kapitolou jsou manželé Lucia a Hermann Heinrich Lettenmayerovi, jejichž opravdu unikátní Sbírka COLLETT Prague|Munich je přístupná jen po osobní domluvě. O každém ze zmíněných platí, že ve svých kolekcích mají často tak zásadní díla, že bez nich jde jen těžko připravit retrospektivní výstavy jednotlivých umělců.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!