Je MHD zdarma smysluplný předvolební slib, nebo populismus? Jak to chodí ve světě
Podle lídra kandidátky ČSSD Jakuba Landvoského by městská hromadná doprava měla být pro rezidenty zdarma. Sociální demokraté argumentují, že podobný model funguje v estonském Tallinnu nebo některých menších českých či německých městech. Zatím ale nedokáží věrohodně vysvětlit, jak by vykryli asi čtyřmiliardový výpadek příjmů z prodeje jízdného.
Jako první s tímto konceptem přišel Řím. Tam na začátku 70. let minulého století zkoušeli, jestli se jim pomocí bezplatné MHD podaří dostat řidiče z jejich aut. Italská metropole tehdy trpěla dopravními zácpami a znečištěním ovzduší. Experiment se ale neosvědčil, už v létě 1972 se poplatky za lístek veřejné dopravy vrátily. Podobný příběh si v následujících letech prožila i další světová města, třeba americký Denver nebo Austin.