Šílený čtvrtek
Jsou dny surreálné. Minulý čtvrtek, například. Den jako setkání deštníku a šicího stroje v divadelní Praze. Slunné ráno před magistrátem. Na demonstraci jsem poprvé od roku 1989. Před budovou stojí několik stovek lidí, kteří taky podepsali petici Za Prahu kulturní. Troufají si myslet totéž co ministr financí – je nutné rozlišit divadelní podnikatele a neziskový sektor.
Fundamentální problém: radní Milan Richter to neumí. Kulturní prostředí tím změnil v nepřehledný boxerský ring, padni komu padni, kdo není s námi, je proti nám. Nechce chápat, že tohle není boj o prachy, ale o princip.
Třecí plochy mezi ziskovými a neziskovými kulturními organizacemi jsou přitom normální. V Americe plive Broadway na alternativce, co dostávají granty, už od šedesátých let. Přesto tam komerční i nezisková divadla velmi úspěšně koexistují. Ne že by se milovala. Mají ale jednu výhodu: přesně vědí, kam a proč legislativně patří, na co mají právo a jak mohou oboustranně výhodně spolupracovat.
Pak ale při pražské demonstraci uletí vzducholoď komerčních divadelníků s taky surreálným nápisem Grantový systém je spravedlivý. Skončí někde nad Kladnem. Demonstrace, pípají si i vrabci na střeše, je opepřená rádobydiverzanty, které najal přímo radní Richter. Napětí mezi komerčními a nekomerčními divadelníky, chorobně rozbujelé nekompetentním jednáním magistrátu, může skončit defi nitivním rozkolem.
O pár hodin později jedu na pražskou periférii. Konference s americkým kulturním expertem Michalem Kaiserem, prezidentem legendárního – neziskového – Kennedyho centra ve Washingtonu, je zásadní. Při rozhovoru se ho zeptám, jak rozlišit organizaci ziskovou a neziskovou. Je sice slušně vychován, ale je na něm vidět, že si myslí, že na něj pustili mentálně postiženou publicistku. Není to on, nad jehož hlavou létají šílené vzducholodě. Opatrně se mi snaží vysvětlit, že posláním ziskové firmy je dosažení zisku, posláním neziskové organizace je veřejná služba.
Slyšíte ho tam nahoře někdo?
Veronika Bednářová (SAMA MEZI MUŽI): ŠÍLENÝ ČTVRTEK – aktuálně v Reflexu č. 18/2008
Související články:
BLOUMÁNÍ DAVIDA DRÁBKA (Reflex č. 17/2008)
Richard Erml: MILAN ALCHYMISTA (Reflex č. 16/2008)
Veronika Bednářová: JAK ZRYCHT(R)OVAT DIVADLA (Reflex č. 12/2008)
Richard Erml: POTOMEK HOVADNÉHO KRÁLE (Reflex č. 12/2008)