<em>Unos, dos, tres... doce!</em><br/>aneb Stručný manuál ke kompletní diskografii U2

Unos, dos, tres... doce!
aneb Stručný manuál ke kompletní diskografii U2

Unos, dos, tres... doce!
aneb Stručný manuál ke kompletní diskografii U2

H. Dědek , O. Šturma

12 řadových alb, 1 vedlejší projekt, 3 kompilace... Zorientujte se!




Bono sice v úvodu hitu Vertigo(2004) španělsky doodpočítá „catorce“ (14), avšak letošní, právě vydané novinkové album
No Line On The Horizon(2009)
je v řadové diskografii jeho skupiny U2 „teprve“ dvanáctým. Jak vznikalo a jaké je, si můžete přečíst v rozsáhlé recenzi Honzy Dědka
NA OBZORU ŽÁDNÉ ZMĚNY (Reflex 11/2009).

Není ale vůbec od věci si u této příležitosti připomenout celou dosavadní u2ovskou diskografii. Jak v jejím kontextu nové album obstojí, prověří až čas. Jisté je jedno - nebude to mít snadné! Bono, The Edge, Adam Clayton a Larry Mullen Jr., majitelé bezesporu nejvlivnější světové kapely posledních tří dekád, mu svými předešlými díly posadili laťku výš než vysoko:



1. BOY (1980) producent: Steve Lillywhite

Debutové album vydané v době doznívajícího punku, z něhož vzešel i tenhle irský kvartet. Oproti tehdy přímočarým punkovým písním se skladby U2 vyznačovaly překvapivou proměnlivostí, a zejména nezvykle vysokým hlasem frontmana Paula Hewsona, řečeného Bono. Deska navíc nabídla několik zdařilých hitů (I Will Follow, Out Of Control či The Electric Co.), které kapela zařazuje do svého koncertní programu dodnes. Deska však neměla výraznější komerční dopad, v Británii se dostala pouze na 53. příčku.
XXX

TIP REFLEXU: Nejste-li sběrateli, bez BOYe se obejdete. Zásadní tracky s výjimkou I Will Follow ale nenajdete ani na kompilaci THE BEST OF 1980–1990 ani na výběru 18 SINGLES. Tak to zvažte. Pro vědomí souvislostí by debut slyšet měl aspoň jednou každý, kdo se považuje za příznivce U2.
VIDEO
U2 - I Will Follow (1980):






2. OCTOBER (1981) producenti: Steve Lillywhite a Bill Whelan

Druhá deska U2, vydaná pouhý rok po jejich debutu, slabší než BOY. Kapela svůj styl nijak výrazněji neproměnila, taky hitově je tahle nahrávka (s výjimkou písně Gloria) slabší. Přesto si kapela, zejména zásluhou stále častějšího koncertování, získávala početnější fanouškovskou základnu, což tohle album nakonec vyneslo až na 11. místo britské hitparády.
XX

TIP REFLEXU: Nepatříte-li ke generaci, která na U2 vyrůstala, desku si nepustíte ani staženou zdarma. Jste-li juke-boxery, stáhněte si Glorii. To postačí. Hlavně zvukově jsou obě první desky spíš k nepřežití a příliš je nevylepšily ani luxusní obonusované remastery z roku 2008.

VIDEO
U2 - Gloria (1982):





3. WAR (1983) producenti: Steve Lillywhite a Bill Whelan


První skutečný úspěch U2, poprvé na špičce britské hitparády, přes čtyři milióny prodaných nosičů v USA! Hity Sunday Bloody Sunday a New Year’s Day dodnes patří k nejlepším písním kapely, neodmyslitelná součást všech jejich koncertů. První politicky angažovaná deska, která se vyznačuje vyrovnaností a zřetelnými obrysy osobitého stylu U2.
XXXX



TIP REFLEXU: Třicátníci a starší tuto desku ocení, celou však i oni málokdy doposlechnou. Oba zmíněné hity jsou
na THE BEST OF 1980–1990 i na výběru 18 SINGLES.
TIP PRO SBĚRATELE: remasterovaná edice z roku 2008 v luxusním balení s bonusovým druhým CD nestojí za to – jsou zde jen dva dosud nevydané tracky, jedna tzv. singlová b-strana, jinak spousta recyklátů ve formě remixů, editů a živáků.
VIDEO
U2 - New Year's Day (1983):






4. THE UNFORGETTABLE FIRE (1984)
producenti: Brian Eno a Daniel Lanois

Skvělé album s největším hitem U2 v podobě písně Pride
(In The Name Of Love)
; i když U2 vždycky mrzelo, že tenhle singl nikdy nebyl No. 1. Vyrovnané album předznamenávající originální styl, který se v plné síle projeví o tři roky později
na mistrovském albu THE JOSHUA TREE, zde charakterizují zejména písně The Unforgettable Fire a na dlouho stěžejní koncertní skladba Bad.
XXXX1/2


TIP REFLEXU: Báječná deska. Bez ohledu na její stáří je na ní stále co objevovat a i dnes celá rozhodně stojí za několik poslechů. Abyste si ji pořídili, však musíte mít k U2 dlouhodobý nebo k době vzniku generační vztah. Ostatním zřejmě budou stačit oba zmíněné hity zvěčněné na THE BEST OF 1980-1990. Není to ale škoda?
VIDEO
U2 - Bad (Live Aid 13. 7. 1985):







5. THE JOSHUA TREE (1987)
producenti: Brian Eno a Daniel Lanois. Mix: Steve Lillywhite, Flood ad.

Absolutní vrchol U2, jejich nejlepší deska a jedna z nejlepších nahrávek všech dob. Styl U2 zde dosáhl svého maxima, který se v následujících letech bude marně snažit napodobit řada kytarových kapel, ale Edgeův zvuk kytary, umocňovaný bezpočtem efektů a mnohonásobně vrstvený (producenti Daniel Lanois a Brian Eno museli Edgeovi ve studiu ukazovat, ve kterém taktu písně se nachází, protože sám už se v zvukové spleti svých kytar ztrácel), stejně jako Bonův jedinečný vokál, však zůstal nedosažitelný.
Písně jako Where The Streets Have No Name, I Still Haven’t Found What I’m Looking For, With Or Without You či Bullet The Blue Sky patří k tomu nejlepšímu, co kdy U2 vytvořili – přes deset milionů prodaných nosičů ve Spojených státech, první příčky všech hitparád a první dvě ceny Grammy v kariéře kapely jsou výmluvným dokladem kvalit tohoto nesmrtelného alba.
XXXXX
TIP REFLEXU: „Jozueho strom“ od U2 musí mít každý, kdo se považuje za hudebního fandu. Diskuse se v tomto případě nepřipouští. Bylo by to jako nevědět, co je bible. Konkurenty The Joshua Tree jsou v širším kontextu už jen Sgt. Pepper od Beatles, Exile on Main Street od Rolling Stones, Ziggy Stardust od Bowieho, London Calling od Clash, Nevermind od Nirvany nebo OK Computer od Radiohead... popř. Beethovenova Devátá...
TIP PRO SBĚRATELE: I luxusní bonusové balení remasteru z roku 2008 je lahůdkou. Je tu hodně dobových, jinde nedostupných béček a také demosnímků, ze kterých je patrné, jak THE JOSHUA TREE vznikalo a jak moc to bylo pro U2 sakra plodné období.
VIDEO
U2 - Where The Streets Have No Name (The JOSHUA TREE tour 1987–1988):









6. RATTLE AND HUM (1988)
producent: Jimmy Iovine, s přispěním: Brian Eno, Daniel Lanois, Jack Clement

Dvojalbová směs vzniklá během extenzívního turné k THE JOSHUA TREE přináší směs coververzí (Helter Skelter od Beatles nebo All Along The Watchtower od Boba Dylana, jenž si mimochodem na albu též zahrál a zazpíval v Love Rescue Me), koncertních záznamů i sdostatek nových písní porůznu nahrávaných za běhu (např. znamenité hity Desire, Van Diemens's Land, All I Want Is You, Silver And Gold či Angel of Harlem). Jak s odstupem let přiznali sami U2, šlo o desku podřízenou komerční situaci – U2 byli právě na vrcholu popularity a tahle pro někoho možná nevyrovnaná deska měla být spíše včasným výhodně prodejným artiklem.
XXXX
TIP REFLEXU: Přestože jde na první dojem o prapodivný kompilát, výsledný dojem není vůbec špatný. Ba naopak! Vlastně nic tu kapela neopakuje – skladby známé z předchozích nahrávek tu mají nový kabát. Najdeme zde taky neoddiskutovatelné perly, jako I Still Haven‘t Found What I’m Looking For ve verzi s černošským gospelovým sborem [viz VIDEO o pár řádek níže] či When Love Comes To Town s hostujícím B. B. Kingem. Zajímavostí bylo i to, že některé novinky U2 nahráli v legendárním memphiském Sun Studiu, které tou dobou slulo už jen jako turistické muzeum. Možná je ale lépe si raději pořídit DVD se stejnojmenným dobovým dokumentárním filmem, k němuž je zmiňované dvojalbum vlastně soundtrackem.
RATTLE AND HUM je jinak hojně (4x) zastoupené na THE BEST OF 1980–1990.
VIDEO

U2 - I Still Haven‘t Found What I’m Looking For (1988):
verze RATTLE AND HUM, Harlem, New York


U2 - nahrávání Angel of Harlem pro album RATTLE AND HUM
v historickém Sun Studio v Memphisu (1988):


TIP PRO ESTÉTY, STAROMILCE, POPŘ. MILOVNÍKY KLASICKÝCH ČERNÝCH DESEK: RATTLE AND HUM má ve velkém vinylovém provedení esteticky čistý a graficky až dokonalý obal (včetně středovek na všech čtyřech stranách), což se na CD verzi logicky nepodařilo přenést - titěrné fotografie, slité písmo atp. Uvidíme, jak se s tím vypořádají na re-edici, bude-li. CD je již beztak mrtvé médium. Máte-li hudbu rádi nejen jako konzumenti, kvůli přebalům, jako má tento vinyl, stojí za to popřemýšlet o návratu ke gramofonu. Vinyly přežily, pokud to nevíte!





7. ACHTUNG BABY (1991)
producenti: Brian Eno a Daniel Lanois. Mix: Steve Lillywhite a Flood.

Na konci osmdesátých let stáli U2 na pokraji rozpadu kapely – dosáhli maxima umělecky i komerčně, nevěděli kudy kam. Výsledkem hledání bylo nakonec výtečné album, kvalitou srovnatelné s THE JOSHUA TREE, prvně pořádně využívající samplery, aniž by ubylo rockových postupů. Řada skvělých hitů (zejména silná píseň One, později převzatá i samotným Johnnym Cashem), radikální proměna image a triumfální turné s trabanty udržely U2 na vrcholu i na počátku nové dekády.
XXXX1/2
TIP REFLEXU: Znát toto album patří do základů všeobecných znalostí. Fanda U2 by ho měl mít. Nezaujatý hudební příznivec se nejspíš spokojí s „best-ofkou“ 1990–2000, pokud ovšem oželí např. pecku The Fly...
VIDEOKLIP
U2 - The Fly (1991):







8. ZOOROPA (1993) producenti: Brian Eno, The Edge, Flood a Daniel Lanois

Svět ovládala taneční hudba a U2 se snažili s novým trendem nějak vyrovnat. Původně mělo jít pouze o čtyřskladbové EP, ale nakonec se deska rozrostla do rozměru regulérného alba. Pro mnohé stávající fanoušky byla zklamáním, jiní oceňovali snahu experimentovat. Několik skladeb (Numb, Lemon či Stay) naštěstí pro U2 sice zabodovalo v hitparádách, ale to je ze ZOOROPY tak vše. Fakt, že Bono & spol. z této desky dnes na koncertech hrají nějakou píseň spíš výjimečně, svědčí o tom, že sami této desce nepřikládají takový význam.
XXX
TIP REFLEXU: Tahle deska na první dojem v době svého vzniku sice zabrala výborně a přivedla ke skupině mladou genereaci příznivců. To ale spíš hlavně díky rádiovému hitu Stay a novátorskému klipu k Numb. Čas však prověřil, že hudebně i produkčně to byl spíš omyl. Jako album ZOOROPA nefunguje vůbec. Když už, tak Numb, The First Time a Stay najdete na THE BEST OF 1990–2000.

VIDEOKLIP
U2 - Numb (1993):








bokovka
PASSENGERS:
ORIGINAL SOUNDTRACKS 1
(1995)
producenti: U2, Brian Eno a Howie B


Vedlejší projekt, který není nadepsán hlavičkou U2.
Do U2-grafie však rozhodně patří. Krom všech čtyř členů skupiny je zde rovnocenným skladatelským i instrumentálním partnerem samotný Mister Brian Eno, dlouholetý spolupracovník a dodnes koproducent většiny nahrávek kapely. Bono, Edge, Adam a Larry si zde s Brianem udělali radost a stvořili 14 experimentálních, bezesporu zajímavých kompozic jako hudbu k neexistujícím filmům. Velký úspěch zaznamenala píseň Miss Sarajevo s hostujícím Lucianem Pavarottim.
XXXX
TIP REFELEXU: Určitě zajímavá deska jako celek a rozhodně stojí za víc než deset poslechů. Po hodně nevyrovnané Zooropě už o U2 zase nepochybujete. V symbióze s Enem se přitom nevzdávají experimentů. Je to však přece jen bokovka a baroví singlofilové se jistě spokojí jen se zmíněnou Miss Sarajevo na best-ofce U2 zahrnující léta 1990–2000.

VIDEOKLIP
Passengers = U2 + Brian Eno s hostujícím Lucianem Pavarottim (1995):






9. POP (1997) producenti: Flood, Howie B a Steve Osbourne

Další z tanečních experimentů kapely, který přinesl hity jako Discotheque, Staring At The Sun či Please a patrně nejextravagantnější turné s názvem Pop-Mart (se zastávkou i u nás v Praze na Strahově), které se však hlavně v jeho počátcích potýkalo s nevalnou návštěvností – stadióny asi nebyly ideálním místem pro „diskotékovou“ hudbu. U2 proto rychle do svého koncertního repertoáru zařadili více starých, osvědčených rockových skladeb.
XXXX


TIP REFLEXU: V době svého vzniku Pop pro U2 představoval spíše zakuklený problém. Staré fandy nenadchl, příliš nových nepřivedl. Po dvanácti letech však oživovací poslech přináší překvapivé zjištění: na rozdíl od předchozí ZOOROPY skrývá skladatelsky velmi silný materiál, což se týká i nehitových kusů. POP je i jako album přesvědčivě kompaktní, což jej řadí do u2ovské Top 5.
VIDEO

U2 - Staring At The Sun z alba POP (1997) v záznamu z koncertu z roku 2001:





výběr THE BEST OF 1980–1990 (vyšlo 1998)



1. Where The Streets Have No Name
(z alba THE JOSHUA TREE, 1987)
2. Sunday Bloody Sunday (z alba WAR, 1983)
3. I Will Follow (z alba BOY, 1980)
4. I Still Haven't Found What I'm Looking For
(z alba THE JOSHUA TREE, 1987)
5. Pride (In The Name Of Love)
(z alba THE UNFORGETTABLE FIRE, 1984)
6. Desire (z dvojalba RATTLE AND HUM, 1988)
7. With Or Without You (z alba THE JOSHUA TREE, 1987)
8. New Year's Day (z alba WAR, 1983)
9. The Unforgettable Fire
(z alba THE UNFORGETTABLE FIRE, 1984)
10. Bad (z alba THE UNFORGETTABLE FIRE, 1984)
11. Sweetest Thing (1998)
(nová singlová produkce původně b-strany singlu WHERE THE STREETS HAVE NO NAME, 1987)
12. Angel Of Harlem (z dvojalba RATTLE AND HUM, 1988)
13. When Love Comes To Town (s B. B. Kingem, z dvojalba RATTLE AND HUM, 1988)
14. All I Want Is You (z dvojalba RATTLE AND HUM, 1988)

TIP REFLEXU: sice zde trestuhodně chybí zastoupení období kolem druhého alba U2 OCTOBER (1982) slavným singlem Gloria, ale reprezentativní výběrová kolekce to je i tak.
VIDEOKLIP
U2 - Sweetest Thing (verze 1998):






10. ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND (2000)
producenti: Brian Eno, Daniel Lanois, Steve Lillywhite ad.


Po experimentátorské „trilogii“ se U2 vrátili ke svým kořenům: Tři akordy a pravda, krédo U2 z osmdesátých let, přišlo s novým tisíciletím opět ke slovu. Výsledkem byla solidní rocková deska, spoléhající na sílu písně – nic překvapivého, ale řada hitů (Beautiful Day, Elevation, Walk On či Stuck In A Moment You Can’t Get Out Of) vrátila kapelu zpět na špici první ligy.
XXXX


TIP REFLEXU: Mít, či nemít? Hitovost a vyloženou nakažlivost zmíněným písním upřít nelze, ale je to poprvé, co jsme se od U2 nedočkali žádné novoty. Jakoby si řekli: „Pojďme teď udělat takové best of všech postupů, které jsme doteď vyzkoušeli!“ Nechybí ale skladatelská invence a album se dobře poslouchá celé třeba v autě, cestou v městské dopravě i v baru! Jednoznačně nejvhodnější album pro všechny konzervativní posluchače U2. A těch je většina!

VIDEO

U2 - Beautiful Day z alba ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND (2000)
v záznamu z koncertu z roku 2001:







výběr THE BEST OF 1990–2000 (vyšlo 2002)




1. Beautiful Day
(z alba ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND, 2000)
2. Stuck In A Moment You Can't Get Out Of
(z alba ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND, 2000)
3. Even Better Than The Real Thing
(z alba ACHTUNG BABY, 1991)
4. One (z alba ACHTUNG BABY, 1991)
5. Electrical Storm (William Orbit Mix) (nový singl, 2002)
6. Until The End Of The World (z alba ACHTUNG BABY, 1991)
7. Stay (Faraway, So Close!) (z alba ZOOROPA, 1993)
8. Miss Sarajevo
(z alba PASSENGERS: ORIGINAL SOUNDTRACKS 1, 1995)
9. The First Time (z alba ZOOROPA, 1993)
10. Mysterious Ways (z alba ACHTUNG BABY, 1991)
11. Gone (původně z alba POP, 1997 / nový mix 2002)
12. The Hands That Build America (původní píseň k filmu GANGY NEW YORKU, 2002)
13. Discotheque (původně z alba POP, 1997 / nový mix 2002)
14. Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me (původní píseň k filmu BATMAN FOREVER, 1995)
15. Staring At The Sun (původně z alba POP, 1997 / nový mix 2002)
16. Numb (původně z alba ZOOROPA, 1993 / nový mix 2002)

TIP REFLEXU: Tak nějak by měla vypadat reprezentativní výběrová kompilace mapující určité období.

VIDEOKLIP

U2 - The Hands That Build America, původní píseň k filmu GANGY NEW YORKU (2002):








11. HOW TO DISMANTLE AN ATOMIC BOMB (2004)
producenti: Brian Eno, Daniel Lanois, Steve Lillywhite, Flood, Chris Thomas ad.

Na první poslech celkem slušná deska, která pokračuje v tradici rockových písní, k nimž se U2 vrátili s předchozí nahrávkou. Avšak brzo začne nudit. Vedle silnějších momentů (singlové skladby Vertigo, All Because Of You či Sometimes You Can’t Make It On Your Own) je zde v kontextu tvorby U2 nakonec řada průměrných až podprůměrných písní. Deska potvrdila snahu U2 držet se osvědčených postupů, sázet na jistotu a příliš už neexperimentovat.
XX1/2


TIP REFLEXU: U2 jakoby psali materiál podle manuálu. Všechno sedí, melodie na první poslech baví, vlastně tu není nic špatně ... Ale celé desce jaksi chybí bývalý šmrnc a skutečný u2ovský nápad. Lepší je na toto album zapomenout a doufat, že U2 čekají nové obzory. Když už se v juke-boxu nebo iPodu neobejdete bez šablonovitého, přesto jakžtakž kvalitního hitu Vertigo, sáhněte po výběru
18 SINGLES, anebo si jej stáhněte. Pochopitelně na autorizovaných serverech a za poplatek. Pirátství hudby je totiž i u nás trestné!

VIDEOKLIP

U2 - Vertigo (2004):









výběr 18 SINGLES (2006)

1. Vertigo
(z alba HOW TO DISMANTLE AN ATOMIC BOMB, 2004)
2. Sometimes You Can't Make It On Your Own
(z alba HOW TO DISMANTLE AN ATOMIC BOMB, 2004)
3. The Saints Are Coming (společně se skupinou Green Day aktuálně vydaný singl na podpopru charitativní sbírky pro hurikánem Catrina zasažené New Orleans (2006),
pozn. - coververze písně z roku 1978 od skupiny The Skids s využitím tradicionálu The House Of The Rising Sun v intru)
[viz VIDEO níže]
4. Window In The Skies (nová píseň, 2006)
5. Sunday Bloody Sunday (z alba WAR, 1983)
6. Where The Streets Have No Name (z alba THE JOSHUA TREE, 1987)
7. Beautiful Day (z alba ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND, 2000)
8. Pride (In The Name Of Love) (z alaba THE UNFORGETTABLE FIRE, 1984)
9. I Still Haven't Found What I'm Looking For (z alba THE JOSHUA TREE, 1987)
10. Stuck In A Moment You Can't Get Out Of (z alba ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND, 2000)
11. New Year's Day (z alba WAR, 1983)
12. With Or Without You (z alba THE JOSHUA TREE, 1987)
13. Desire (z dvojalba RATTLE AND HUM, 1988)
14. One (z laba ACHTUNG BABY, 1991)
15. Elevation (z alba ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND, 2000)
16. Walk On (z alba ALL THAT YOU CAN’T LEAVE BEHIND, 2000)
17. Mysterious Ways (z alba ACHTUNG BABY, 1991)
18. Sweetest Thing (původní píseň z roku 1987, singlová verze 1998)
TIP REFLEXU: Kompilát-recyklát, jenž je takovým podivným kočkopsem. Název rozhodně neodpovídá očekávání, že by šlo o sbírku osmnácti nejúspěšnějších z celkem čtyřiceti singlů, které U2 dosud vydali. Matoucí je i přebal, jenž mate fotografií zkraje osmdesátých let, přitom z prvních dvou alb skupiny zde není nic, trestuhodně opět ani singl Gloria (1982), který chybí již na THE BEST OF 1980–1990. Singly z doby 1983-1999 jsou vybrány jaksi namátkově, bez logiky. Všechny už navíc vyšly na předchozích THE BEST OF kompilacích (1998, resp. 2002). Období kolem alb Zooropa a Pop nejsou zastoupena vůbec. Zato jsou tu však hned tři novinky nebo, chcete-li, raritky a singl Vertigo, který snad jako jediný z celého alba HOW TO DISMANTLE AN ATOMIC BOMB (2004) v řadě klasiky U2 obstojí. Proto – když už – je rozumnější raději sáhnout po DVD 18 VIDEOS, kde lze sledovat, jak se U2 s časem měnili v klipech. Ani tento výběr však nepokrývá vše, co by mohl, a ani zde se Glorie nedočkáte. Zkrátka jako servis pro skutečné hudební fandy tento nahodilý výběr selhává, spíš je tu cítit komerční kalkul: a) masám, které nemají minulé 2 výběry, předhodíme kompilaci s největšími hity, které znají, a to včetně singlů z posledního alba, b) U2-logové půjdou po raritách... Dovedu si představit, že právě tohle uvažování nemálo zájemců odvede s kyselým obličejem na servery s nelegálním stahováním zdarma. Pak nemá být hudební průmysl v loji!

VIDEOKLIP

U2 + GREEN DAY - The Saints Are Coming (2006):









12. NO LINE ON THE HORIZON (2009)
producenti: Brian Eno, Daniel Lanois a Steve Lilliwhite


Čtěte recenzi Honzy Dědka NA OBZORU ŽÁDNÉ ZMĚNY (Reflex 11/2009)












VIDEO


U2 s písní Breathe ze zbrusu nového alba No Line On The Horizon (2009)
v TV pořadu Late Night with David Letterman (9. 3. 2009):






U2 s písní Magnificent ze zbrusu nového alba No Line On The Horizon (2009) v rámci předem neohlášeného vystoupení v Londýně na střeše BBC (27. 2..2009):

U2 svůj propagační koncert na střeše BBC pojali jako poctu Beatles, kteří téměř přesně před čtyřiceti lety
(30. 1. 1969) vystoupili rovněž v Londýně na střeše sídla své firmy Apple Corps. v rámci prací na albu Get Back, jež nakonec vyšlo až po rozpadu skupiny v roce 1970 pod názvem Let It Be.
[VIDEO ze ‘střešního‘ koncertu The Beatles ZDE]







Čtěte recenzi od Honzy Dědka na nové album U2 No Line On The Horizon
NA OBZORU ŽÁDNÉ ZMĚNY
(Reflex 11/2009)