Cannes 2009 počtvrté:<br/>Almodóvarova jistota

Cannes 2009 počtvrté:
Almodóvarova jistota

Cannes 2009 počtvrté:
Almodóvarova jistota

Darina Křivánková

Reportérka Reflexu v centru dění proslulé mezinárodní filmové přehlídky, tentokrát z projekce posledního snímku Pedro AlmodóvaraRozervaná objetí

Dlouhý potlesk doprovázel závěrečné titulky nového Almodóvarova filmu Rozervaná objetí. Almodóvar nezklamal, přivezl do Cannes takový film, na jaký jeho fanoušci čekají. Má jen smůlu v tom, že už kdysi natočil něco tak úžasného jako Vše o mé matce nebo nedávno Volver. Takže lze v Cannes většinou slyšet: dobrý, ale už to bylo i lepší.





Blahobytně vyhlížející nejslavnější španělský homosexuál Pedro Almodóvar už dávno zapomněl na křivdu, jíž se v Cannes dočkal se svým filmem Vše o mé matce, který v roce 2000 získal Oscara. Už tehdy (v roce 1999) všichni – včetně něj – čekali, že si odveze Zlatou palmu. Porota ale rozhodla jinak a Pedro dostal jen cenu za režii. Byl z toho trochu skandál, režisér uraženě sbalil kufry, že prý už nikdy víc. Po čase vychladl a připustil, že se jeho Špatná výchova (2004) může promítat v Cannes, ovšem jen mimo soutěž, protože tu on nemá zapotřebí. O dva roky později už ale s filmem Volver ochotně soutěžil a dostal cenu za scénář. Na opravdovou satisfakci ale stale ještě čeká. Paradoxně tedy jeden z největších evropských režiséru současnosti nemá Zlatou palmu z Cannes, čili jakési oficiální potvrzení mimořádných kvalit.

Je dost málo pravděpodobné, že by se mu skóre podařilo vylepšit letos. Rozervaná objetí (Los Abrazos Rotos, mezinár. distrib. titul Broken Embraces) jsou sice velmi dobrá, ale na to, aby je porota ocenila, je už Almodóvar příliš provařený, příliš slavný. Ačkoli na tiskovce jasně přiznal, že by fakt strašně rád vyhrál. (Tiskovka mimochodem dost připomínala “tlumočnickou” scénu z filmu muž z Acapulca: Pedro mluvil španělsky, tlumočnice překládala do francouzštiny a její kolega nám to pak převyprávěl anglicky. Ještěže tam nebyl někdo, kdo mluví marinovenetsky…)


Pedro si přizval Penélope Cruzovou, jež se mu tak osvědčila ve filmu Volver. Tentokrát hraje osudovou ženu, která zahyne při autonehodě. Její partner – filmový režisér – při oné bouračce přijde o zrak. Vyprávění pak skáče v čase zpět, aby se odkryly okolnosti, co tragédii předcházely. Je to opět almodóvarovsky vášnivá dramatická romance, tentokrát poněkud konzervaticní (takřka) bez homosexuálů a transvestitů. Almodóvar si prý užil především to, že vlastně natočil dva filmy: jedním jsou Rozervaná objetí, druhý se jmenuje Dívka s kufry a točí ho hlavní postava jeho filmu s Penélope Cruzovou v hlavní roli. Respektive s dívkou, jíž Penélope hraje. Zkrátka, Penélope hraje ve filmu dvě role: jednu hraje a druhou hraje, že hraje. Prostě typický Almodóvar. I tím, že dal opět hodně prostoru fantastické hudbě Alberta Iglésiase. Nekonalo se žádné překvapení, žádný šok… Těch už tu bylo dost. V dnešním světě máme velmi málo jistot a Pedro Almodóvar je jednou z nich. Díky mu za to.








Kdy to uvidíme: ROZERVANÁ OBJETÍ už pro český trh koupila společnost Hollywood Classic Entertainment a dokonce už známe datum premiéry. Ta by měla být 3. září.




PŘÍMO Z CANNES 2009 – DARINA KŘIVÁNKOVÁ, REFLEX




Předešlé zpravodajství Dariny Křivánkové z filmového festivalu Cannes 2009 naleznete v rubrice KULTURA/FILM/TV