Divadlo
„Umřu a stanu se symbolem. Je to málo. Hrozně málo.“ Petr Lébl, démon, který rozdělil diváky i kritiku na nesmiřitelné tábory ctitelů a odpůrců. Zaživa fenomén, po smrti legenda. OSOBNOST XXv oboru divadlo podle hlasování odborníků.
„Umřu a stanu se symbolem.
Je to málo. Hrozně málo.“
Petr Lébl (1965–1999)
Démon, který rozdělil diváky i kritiku na nesmiřitelné tábory ctitelů a odpůrců. Zaživa fenomén, po smrti legenda. PETR LÉBL – režisér, kterého odborníci zvolili OSOBNOSTÍ XX v oboru divadlo.
Koho byste vybrali vy? Kdo je podle vás osobnost, jež v období od listopadu 1989 do současnosti nejvýrazněji ovlivnila české divadlo?
Hlasujte v anketě na konci článku.
Podívejte se, jak volili profesionálové:
PETR LÉBL
režisér
1. místo
„Jeho fantazie točila s divadelní klasikou v kruzích, které třeba mně často neseděly, ale byly svou neomezitelnou imaginací nepřehlédnutelné.“
(Vladimír Procházka)
J. A. PITÍNSKÝ
režisér
2. místo
„Pro jeho nezaměnitelnou jevištní poezii, okázalou, a přesto křehkou divadelnost. Pro jeho schopnost spojovat velkolepý patos s humorem.“
(Natália Deáková)
VLADIMÍR MORÁVEK
režisér, umělecký šéf Divadla Husa na provázku
3. místo
„Pracuje odvážně a riskantně, řečeno slovy E. F. Buriana ve velkém programu, ve velkorysých tematických cyklech, jeho tvorba je vpravdě paranoicko-kritická.“
(Vladimír Just)
DAVID RADOK
režisér
4. místo
„Dokáže vytvořit silné obrazy a výrazné interpretace, aniž potlačuje a znásilňuje předlohu, k čemuž se uchyluje řada jiných českých režisérů.“
(Marie Špalová)
MIROSLAV KROBOT
režisér, herec, umělecký šéf Dejvického divadla
5.–6. místo
Inspirativní tvůrce v roce 1996 odešel se skupinou svých žáků do Dejvic. Pod jeho vedením se z této scény stala jedna z nejlepších v Čechách. Výrazně určuje podobu současného divadla.
JAN NEBESKÝ
režisér Divadla Na zábradlí
5.–6. místo
Nejen v kontextu českého divadla je tvůrcem se zcela nezaměnitelným scénickým rukopisem. Svým pedagogickým působením vychovává novou generaci divadelníků.
LADISLAV ZEMAN
ředitel Klicperova divadla Hradec Králové
7. místo
Za to, že: „...tak velkorysé uměl spřádat sny, odvážný byl a laskavý. Klicperovo divadlo se pod jeho vedením na několik let stalo klíčovým územím moderního divadla v této zemi.“
(Vladimír Morávek)
HANA BUREŠOVÁ
režisérka a členka uměleckého vedení Divadla v Dlouhé
8. místo
Jediná žena mezi vítězi. Její režie se vyznačují velkým citem pro styl a schopností sdělit obsah hry nezaměnitelnou formou, která vychází z poetiky předlohy.
MICHAL DOČEKAL
režisér a šéf činohry pražského Národního divadla
9.–12. místo
„...protože vím, jak obtížné je prosadit a realizovat uměleckou vizi v Národním divadle.“
(Jan Hančil)
DUŠAN D. PAŘÍZEK
režisér a ředitel Divadla Komedie
9.–12. místo
Promyšleně a nekompromisně inscenuje moderní německo-rakouskou dramatiku. Do klidných poměrů českého divadla tak často vnáší ostrost, nekonformitu a problémovost.
VILIAM DOČOLOMANSKÝ
režisér a ředitel Farmy v jeskyni
9.–12. místo
Projekty mezinárodního studia Farma v jeskyni jsou zaměřené na divadelní výzkum lidského výrazu. Vyznívají jako precizní, pravdivé a netradiční, s přehledem srovnatelné s moderním evropským divadlem.
PETR A MATĚJ FORMANOVI
divadelníci
9.–12. místo
„Každé jejich dílo je něčím novým, ať už představení v boudě, na lodi, kabaret s obludáriem ve stanu, či opera na ctihodných prknech Národního divadla.“
(Pavla Petrová)
V REFLEXU č. 38 (vychází 17. 9. 2009) najdete již devátou přílohu projektu OSOBNOST XX, v němž hledáme klíčové postavy dvaceti let svobody.
V díle věnovaném divadlu jsme pro vás připravili portrét Petra Lébla a rozhovor s nejvýraznějším divadelním režisérem současnosti Janem Antonínem Pitínským. Připomeneme si také důležité mezníky a významné divadlení počiny české divadelní scény.