Česká televize

Česká televize Zdroj: Reflex.cz

Potřebuje Česká republika televizní ceny Elsa? Ne v téhle podobě

Luděk Staněk

V sobotu byly vyhlášeny televizní ceny Elsa. Jde o pokus realizovat v českém prostředí televizní ceny běžné ve většině významných zemí s aktivními vlastními trhy. Ať se už jmenují BAFTA ve Velké Británii, nebo Emmy ve Spojených státech. A teď to nejdůležitější – pokud jste tuhle informaci nezaznamenali, nepřišli jste vůbec o nic!

Zde je krátké shrnutí — pokud by se dalo věřit hlasování členů filmové a televizní akademie, pak je nejdůležitějším kanálem v České republice ČT1, protože pořady tam vysílané vyhrály v devíti kategoriích. A nejdůležitějším publicistickým pořadem je historie.cs na ČT2. A nejlepším původním dramatickým pořadem hořká komedie Nespavost. A nejzábavnějším pořadem Všechnoparty. Vsadím se s vámi, o co chcete, že ani jeden z těch pořadů pro vás nebyl tak významný, abyste udělali tak náročnou věc, jako pětkrát zmáčkli tlačítko na dálkovém ovladači a nahráli si ho.

 

Nejde přitom o nějaká čísla sledovanosti. Na amerických Emmy poráží pravidelně show Davida Lettermana konkurenční show Jaye Lena, byť ve sledovanosti dlouhodobě prohrávala. Jde o to, že čekáte, že při cenách média tak populárního, jakým je televize, bude alespoň některý z vítězných pořadů nějakou širší relevancí.

 

 

 

Nic proti pořadu historie.cs, naopak, občas se na něj koukám, a pokud pomineme fakt, že provedením vypadá jako nějaká parodie z dílny Monty Pythonů (čtyři vážně se tvářící muži a sem tam nějaká žena sedí naprosto strnule v ošklivě nasvíceném a příliš velkém studiu a ... prostě mluví), je to přesně ten pořad, který má televize veřejné služby dělat — byť kdyby bylo po mém, tak jinak a s větším rozpočtem.

 

Ale v čem je tenhle pořad lepší než Reportéři ČT nebo Otázky Václava Moravce, s nimiž prohrál? Jaká vážná celospolečenská témata nastolil? Citovaly jej noviny, mluvili o něm lidé mimo komunitu historiků? Televiznější není, sledovanější také ne. Tak proč?

 

 

Samostatnou kapitolou je pak to, jak jsou ceny časovány. Z nějakého důvodu ani ceny samotné nerespektují přirozený rytmus televizního programování. Nominuje se totiž v cyklu od června do června a vyhlašuje se v prosinci. V praxi tak k vyhlášení dojde těsně poté, co doběhne podzimní vysílací schéma, z něhož bude možné nominovat pořady zase až příští rok. Těsně poté, co doběhly úspěšné seriálové novinky Novy Okresní přebor či Dokonalý svět, tak v příslušné kategorii Nova soutěží s Kriminálkou Anděl II, na kterou jsme všichni už raději zapomněli.

 

Nejvtipnější kategorií je pak Zahraniční pořad nehraný. Nic proti Stingovi koncertujícímu v katedrále, byl to výjimečný projekt, ale jeden ze tří nejdůležitějších televizních pořadů roku? Jen abyste pochopili zábavnost celé situace - třetím nominovaným pořadem, jenž měl být podle nominační poroty, složené mimo jiné z uznávaných filmových kritiček, tím hlavním za poslední televizní rok byl nesmírně zásadní Svět plazů. Ne, nedělám si legraci. Z těch hodin a hodin zahraničních převzatých dokumentů to na stupně vítězů dotáhli plazi z ČT2.


Ceny Elsa v téhle podobě mají stejný problém jako veřejnoprávní televize. I když vidíme, že to funguje jinde, neumíme to ani dobře napodobit, natož to udělat originálně a dobře. V takovém případě je vážně lepší to nedělat vůbec.