Petr Vachler

Petr Vachler Zdroj: kinobox.cz

Vachlerův Český lev chce být větší než Oscar

Darina Křivánková

Česká filmová a televizní akademie rozšířila nominace na České lvy ze tří na pět. Petr Vachler tomu říká revoluce. V překladu to znamená: dostane se skoro na každého a nikdo nebude remcat.

 

Film Pouta má 13 nominací, Občanský průkaz 11, po sedmi nominacích nadělili akademici snímkům Kuky se vrací  a Největší z Čechů, 6 šancí na cenu má Habermannův mlýn, 5 snímek Mamas & Papas. Dostalo se i na filmy Přežít svůj život, Kajínek a Ženy v pokušení, ty mají po třech nominacích a dvě dostal snímek Hlava – ruce – srdce.

 

 

Na seznam kandidátů se z jednadvaceti hraných snímků, které loni spatřily světlo světa, dostalo deset. Zatímco předloni se urodilo úctyhodných třicet filmů a mezi nominované jich postoupilo pouhých sedm. Petr Vachler pak musel čelit kritice, že je ČFTA nekompetentní, protože hlasuje pouze pro známá jména a zajímavé debuty nebo méně výrazné tvůrce přehlíží. Jinými slovy, že akademici vidí jen pár filmů a jimi udílené ceny pak ztrácí na významu. Petr Vachler se k problému postavil čelem a zvýšil počet nominací ze tří na pět. Opticky to působí skvěle, fakticky to neřeší nic.

 

Ve výsledku pak mají Pouta nominaci ve všech kategoriích, v leckterých prostě do počtu. Naopak film Piko jistě unikl pozornosti akademiků, jinak si nelze vysvětlit, že by si nevšimli skvělého výkonu Rostislava Nováka v hlavní roli (před pár týdny byl nominován na Cenu české filmové kritiky jako Nejlepší herec v hlavní roli i jako Objev roku).

 

Největší absurditou je ovšem akce sama: přímý přenos z vyhlašování nominací nemá ani Oscar, Český lev ovšem ano. Už řadu let mě to uvádí v úžas. A Česká televize Petru Vachlerovi stále skáče na špek. Přímý přenos je v tomto případě dobrý jen k tomu, aby poskytl reklamní prostor sponzorům. Nic proti sponzorům, investovat do umění je chvályhodné, ale jako záminka pro velmi průměrný sobotní televizní pořad dost chabé. Naostro se pojede až 5. března, to už se bude opravdu nadělovat.

 

 

 

Český lev 2010 – nominace:

Nejlepší film:

Pouta

Občanský průkaz

Kuky se vrací

Habermannův mlýn

Největší z Čechů

Nejlepší režie:

Jan Svěrák (Kuky se vrací)

Robert Sedláček (Největší z Čechů)

Ondřej Trojan (Občanský průkaz)

Radim Špaček (Pouta)

Jan Švankmajer (Přežít svůj život)

Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli:

Karel Roden (Habermannův mlýn)

Konstantin Lavroněnko (Kajínek)

Jaroslav Plesl (Největší z Čechů)

Martin Myšička (Občanský průkaz)

Ondřej Malý (Pouta)

Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli:

Zuzana Bydžovská (Mamas & Papas)

Simona Babčáková (Největší z Čechů)

Anna Geislerová (Občanský průkaz)

Kristina Farkašová (Pouta)

Lenka Vlasáková (Ženy v pokušení)

Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli:

Vladimír Dlouhý (Kajínek)

Igor Bareš (Největší z Čechů)

Igor Chmela (Největší z Čechů)

Lukáš Latinák (Pouta)

Oldřich Kaiser (Pouta)

Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli:

Zuzana Kronerová (Habermannův mlýn)

Zuzana Čapková (Mamas & Papas)

Kristýna Liška Boková (Občanský průkaz)

Barbora Milotová (Pouta)

Eliška Balzerová (Ženy v pokušení)

Nejlepší scénář:

W. Limmer, J. Herz, J. Drbohlav (Habermannův mlýn)

Alice Nellis (Mamas & Papas)

Robert Sedláček (Největší z Čechů)

Petr Jarchovský (Občanský průkaz)

Ondřej Štidl (Pouta)

Nejlepší hudba:

Michal Novinski (Kuky se vrací)

Jan Ponocný a Buty (Mamas & Papas)

Petr Ostrouchov (Občanský průkaz)

Tomáš Vtípil (Pouta)

Jan P. Muchow (Ženy v pokušení)

Nejlepší zvuk:

Tomáš Bělohradský (Habermannův mlýn)

Jakub Čech, Juraj Mravec, Pavel Rejholec (Kuky se vrací)

Jiří Klenka (Občanský průkaz)

Jakub Čech, Marek Hart (Pouta)

Ivo Špalj (Přežít svůj život)

Nejlepší výtvarný počin:

David Jařab (Hlava – ruce - srdce)

Jakub Dvorský (Kuky se vrací)

Milan Býček (Občanský průkaz)

Pavol Andraško (Pouta)

Jan Švankmajer (Přežít svůj život)

Nejlepší střih:

Matouš Outrata (Kajínek)

Alois Fišárek (Kuky se vrací)

Petr Mrskous (Mamas a Papas)

Vladimír Barák (Občanský průkaz)

Anna Johnson Ryndová (Pouta)

Nejlepší kamera:

Alexander Šurkala (Habermannův mlýn)

Marek Jícha (Hlava – ruce - srdce)

Vladimír Smutný (Kuky se vrací)

Martin Štrba (Občanský průkaz)

Jaromír Kačer (Pouta)

Nejlepší dokument:

25 ze šedesátých aneb Československá nová vlna

Český mír

Katka

Medvědí ostrovy

Nesvatbov