Daniela Písařovicová

Daniela Písařovicová Zdroj: Profimedia.cz

Hegemonie Novy na českém televizním trhu je u konce. Oficiálně

Luděk Staněk

Pokud se dokážete odpoutat od znecucení nad podobnými soutěžemi, stavem české televizní zábavy, nebo prostě od osobního kulturního snobismu, přinesly letošní Ceny TýTý velmi zajímavou zprávu.

 

Je to něco, co už dlouho naznačovaly grafy sledovanosti. Nyní to ale symbolicky potvrdily Ceny TýTý - TV Nova definitivně přišla o statut hegemona českého televizního trhu. Letošní výsledky ukázaly, že tradiční konzervativní jádro diváků Novy se odklání především směrem k ČT1, zatímco pro nové a progresivní diváky nemá Nova mnoho co nabídnout. Paradoxem je, že jedinou cenu pro Novu zajistil seriál Okresní přebor (za herce roku pro Ondřeje Vetchého), který právě nové diváky oslovuje. Ale je evidentní, že to bylo příliš málo.

 

 

Absolutním vítězem a zároveň seriálem roku se stalo Vyprávěj, typický mainstreamový seriál pro střední a starší generaci, která v televizi touží po troše sentimentu a solidních hereckých výkonech . Stejně tak v kategorii zábavy bodoval Karel Šíp díky bezkonfliktní a většinově přijatelné Všechnoparty.

 

Zdaleka největším šokem pro Novu ale musí být totální výbuch seriálu Ulice, dlouhé roky kotvy sledovanosti Novy, který vždy spolehlivě zajišťoval tzv. "lead in" (tedy jakýsi nástup sledovanosti) pro v programu následující Televizní Noviny, které si i díky Ulici udržují pozici nejsledovanějšího pořadu v Česku. Ulice sama o sobě v TýTý během posledních pěti let bodovala jen jednou, ale zajišťovala přední umístění třeba Haně Maciuchové nebo Rudolfovi Hrušínskému. Během poslední doby ale z Ulice postupně odešli herci přitažliví pro "tvrdé jádro" diváků a především divaček TV Nova, aby byli nahrazeni většinou mladými herci, jejichž dějové eskapády působí v seriálu, který vždy diváky lákal na starší, kvalitní a známé herce, jako z Marsu. Ukázalo se, že diváci a divačky, zvyklé po příchodu z práce sednout k televizi a sledovat příběhy, kterým rozumí, nějak nechápou, proč by se měli dívat na příhody teenagerů, tvořících v Ulici konceptuální umění z prázdných plastových lahví. (Nedělám si legraci, tohle se tam fakt děje.) Vyprávěj, byť jde o jiný typ seriálu v jiný vysílací čas, jim v tomhle ohledu evidentně vyhovuje daleko více.

 

 

Objev roku, Daniela Písařovicová z ČT 24 (na obrázku), byl evidentně katapultován mezi televizní elitu svým víceméně totálním sex appealem. V Dobrém ránu totiž není hlavní postavou a nezdá se, že by se na její pořad Ekonomika ČT24 dívalo tolik lidí, aby to stačilo na poražení mimo jiné třeba Jaro Slávika. Ale koneckonců, proč ne? Jolana Voldánová se znovu stala hlavní postavou zpravodajství, i když zpravodajství ČT je Novou poráženo pravidelně.