Lidi, neseďte tu jako Pecková!
Padesátiny oslavila koncertem v Chrudimi (narodila se v nedalekých Medlešicích) žena, jejíž příběh ilustruje neschopnost téhle země bez závisti (a bez cizího upozornění) identifikovat svou stoupající hvězdu. A mám samozřejmě na mysli delší dobu než jednu opilou noc pod státní vlajkou probdělou uctíváním bohů a poskakováním, protože kdo neskáče ….
Příběh Dagmar Peckové není nijak výjimečný. Magdalena Kožená to musela vzít přes Vídeň a Martina Janková čekala jedenáct let jako hvězda curyšské opery, než si jí všiml festival Pražské jaro.
Vzpomínám si, jak jsme spolu s Dagmar v roce 2005 seděli ve foyeru drážďanské státní opery. Měla před očekávanou premiérou Straussovy opery Salome, ale nikdo kolem nás nechodil v národních dresech, žádné autogramy a na kanál ARTE, který tuhle událost německy mluvícího operního světa přenášel v přímém přenosu, se v Česku díval asi jenom málokdo.
A Dagmar vzpomínala na šibřinky, k nimž ji dirigent a národní umělec Zdeněk Košler poslal, když přišla na konkurs do Národního divadla. Znamenalo to přibouchnutí dveří a doporučení, ať se vrátí k lehčímu žánru v karlínském divadle, kde byla v angažmá. Jiný by klekl na kolena a už nevstal, Dagmar to vyřešila po svém, nekompromisně. Než by se utopila v alkoholu v karlínských barech, sebrala se a odešla přes Drážďany, Berlín, Stuttgart a další operní domy do první ligy evropské opery.
Dagmar je důkazem toho, že se člověk nesmí nechat prvním neúspěchem odradit, což je pro ty, co to zkoušejí po ní, stejně silné poselství jako její nahrávky. Takže pokud máte svůj sen a zároveň pocit, že na vás doma neslyší, neseďte tu jako Pecková. Taky vypadněte ven a zkuste to jinde.
Všechno nejlepší, Dagmar.
S úctou
Milan Tesař