S kolem přes Prahu? Zkuste to metrem, vlakem nebo tramvají
Pokud si chcete na kole vyrazit do okolí Prahy, připravte se na to, že jakmile prozkoumáte nejbližší destinace, nejspíš se nevyhnete kratším nebo delším přejezdům přes město. Cestování s kolem přes Prahu naštěstí nemusí být tak problematické, jak by se mohlo napohled zdát. Cestu vám usnadní metro, vlaky a dokonce i některé tramvaje. Co všechno si cyklisté dopravních prostředcích hlavního města mohou dovolit?
Metro
Pokud se zrovna netrefíte do dnů, kdy na některých úsecích metra probíhají letní opravy, je metro pro cyklistu jedním z nejpohodlnějších a díky krátkým časovým intervalům i nejužitečnějších dopravních prostředků.
V metru mohou být na zadních plošinách KAŽDÉHO vagónu zdarma přepravována maximálně dvě kola. Vchod bývá označen piktogramem kola. První tři plošiny (vchody) každého vagónu nejsou pro přepravu kol určeny, a pokud se tam s kolem vměstnáte, v lepším případě se připravte na remcání okolních cestujících. Pokud si vás ale všimne obsluha metra, můžete být vyloučeni z přepravy. Dopravní podnik si zároveň vyhrazuje zrušit přepravu kol v době většího vytížení metra.
Vlaky
Ani pražské metro se však v pohodlí a rychlosti nemůže rovnat vlaku. Na území Prahy si do nich můžete vzít kola zdarma; samozřejmě za podmínky, že máte platnou jízdenku nebo tramvajenku pro pásma P, 0 a B. Mimo území Prahy (pásma 1, 2, 3, 4, 5) je přeprava jízdních kol zpoplatněna podle ceníku Českých drah.
Ve vlacích CityElefant jsou pro přepravu kol určeny plošiny na začátku a na konci soupravy, vstupní dveře jsou vždy označeny piktogramem kola.
Zvláštní kapitolou je tzv. cyklovlak, který jezdí o víkendech od 24. 3. 2012 do 28. 10. 2012 na trase Praha-Masarykovo nádraží–Praha-Dejvice–Hostivice–Středokluky–Podlesím–Slaný. Pro přepravu cyklistů je přednostně určen vždy druhý vůz vlaku, který je vybaven speciálními prostory pro přepravu jízdních kol.
Více o přepravě kol vlakem zde:
Tramvaje
Vzhledem k následujícím omezením jde spíš o nouzové řešení. V tramvajích mohou být kola převážena bezplatně, ale pouze ve vybraných úsecích ve směru z centra, a to v pracovních dnech od 19. hodiny do 7. hodiny ranní.
Mimo pracovní dny lze na těchto úsecích převážet kola po celý den. Kola ale mohou být přepravována pouze na plošinách určených pro přepravu kočárků (sledujte při nástupu piktogramy u dveří tramvají).
Stejně jako v metru je možné na každé takto označené plošině přepravovat maximálně dvě kola. Před nástupem a výstupem je nutné dát znamení řidiči, který však nemusí nástup povolit. I zde rozhoduje obsazenost tramvaje.
Vybrané úseky a směry, v nichž je povolena přeprava kola v tramvaji:
od Náměstí bratří Synků k Vozovně Pankrác
z Nádraží Modřany přes Polikliniku Modřany na Sídliště Modřany
ze Smíchovského nádraží přes Hlubočepy na Sídliště Barrandov
od Anděl přes Kotlářku na Sídliště Řepy
z Dejvické přes Červený Vrch do Divoké Šárky
z Hradčanské přes Vozovnu Střešovice na Petřiny
z Hradčanské přes Brusnici, Malovanku a Vypich na Bílou Horu
z Nádraží Holešovice přes Trojskou a Kobylisy do Vozovny Kobylisy nebo na Sídliště Ďáblice
z Palmovky přes Bulovku a Kobylisy do Vozovny Kobylisy nebo na Sídliště Ďáblice
z Palmovky přes Ohradu na Spojovací (pouze bez přestupování, přes zastávku Krejcárek)
Kola přepravují všechny linky projíždějící v povoleném časovém období uvedenými úseky a směry. Zastávky, kde je povolen nástup s jízdním kolem do tramvaje, jsou označeny piktogramem:
Piktogram|
Autobusy
Autobusy pražské MHD si moc s cyklisty nerozumí - kola totiž nepřevážejí. Výjimku tvoří takzvaný cyklobus, který v období od 7. 4. 2012 do 7. 10. 2012 přepravuje kola (za 16 Kč) na trase: nádraží Dobřichovice–Černolice–Řitka–Mníšek pod Brdy–Kytín. Tento cyklobus odjíždí z Dobřichovic pětkrát denně a v Dobřichovicích navazuje na vlaky mezi Prahou a Berounem.
Kolo je také možné přepravovat (zdarma) na letiště linkou Airport Express, musí však již být zabaleno a připraveno pro leteckou přepravu.
Lanovka na Petřín
Jízdní kola je v lanovce možné převážet zdarma v části vagónu, která je označena piktogramem kola. Stejně jako v metru a tramvaji se však na plošinu vejdou pouze dvě. Pokud převoz kol neumožňují přepravní podmínky, obsluha lanové dráhy může přepravu kola zakázat.
Přívozy
Přívozů spadajících do systému Pražské integrované dopravy (pokud tedy máte platnou jízdenku nebo tramvajenku, nemusíte za kolo doplácet) je v provozu v roce 2012 celkem pět:
Lahvičky–Modřany, celoroční provoz
Lihovar–Veslařský ostrov, celoroční provoz
Císařská louka–Výtoň, sezónní provoz (duben–říjen)
V Podbabě–Pohoří (mezi vyústěním Šáreckého údolí a Podhořím), celoroční provoz
Sedlec–Zámky (na severním okraji Prahy), celoroční provoz
Přepravují kola bez větších omezení, počet kol limituje jen kapacita přívozu.