I kolo má platný lístek. Desatero asertivního cyklisty ve vlacích Českých drah
Jezdíte s kolem vlaky Českých drah a nechcete přijít o nervy - ať už kvůli neznalosti průvodčích, vlastní nevědomosti nebo neopodstatněným nadávkám spolucestujících? Přinášíme desatero pro asertivní cyklisty, kterým záleží na tom, aby jejich kolo, za jehož přepravu zaplatili mnohdy víc peněz než za vlastní jízdenku, docestovalo do cílové stanice bez úhony.
České dráhy u téměř každého spoje dlouhodobě avizují, že umožňuje i přepravu jízdních kol. A jejich kampaň zjevně funguje - podle nedávného průzkumu ČD se jim jich podařilo za prvních sedm měsíců letošního roku přepravit bezmála čtvrt milionu. Ne vždy se ovšem taková přeprava obejde bez problémů. Proto vám přinášíme návod, jak takovým situacím předejít či případně jak se zachovat.
Hned na celou plejádu ukázkových problémů se současným systémem Českých drah narazil o minulém víkendu kolega Petr Vnouček. K přesunu do výchozího bodu plánovaného cyklovýletu si vybral vlak ČD a navzdory tomu, že jsme poměrně nedávno psali, že jsou průvodčí cyklistům maximálně nápomocni, setkal se s přesně opačným jevem – maximální neochotou.
Věc se měla tak:
Petr a jeho doprovod dorazili k vlaku na hlavním nádraží s šestiminutovým předstihem. Protože měli zakoupenou rezervaci pro kola, zamířili k vagonu, který byl vyhrazen pro jejich úschovu. Průvodčí je však začal popohánět s vysvětlením, že už nemá čas nakládat kola, a pokud si nepospíší, ani je nenaloží, protože prý mají být odbaveni maximálně pět minut před odjezdem. Přestože je nakonec naložil, neměl se k tomu, aby vydal stvrzenku a nevydal ji ani na důraznou žádost. Kromě toho v rezervačním systému ČD nejspíš došlo k chybě, kvůli které mělo rezervaci více cyklistů, než bylo ve skutečnosti míst pro kola. Petrovo kolo tak nakonec skončilo v uličce vagonu. A to ještě nebyl všemu trápení konec.
Zpáteční cesta byla už od počátku rozpačitá. Především ze strany průvodčího, který nevěděl, zda cykloturisty do zpola zaplněného vagonu Regionovy vůbec může pustit. Problém byl i v koutu určeném pro přepravu kol a jejich majitelů. V něm se totiž nacházeli zcela běžní cestující, kteří svá místa nehodlali opustit. Petr a jeho doprovod nakonec zbytek cesty strávili spolu s koly uprostřed plošiny. Asi půlhodinovou jízdu bez možnosti o něco se opřít navíc poslouchali nespokojené spolucestující.
Na základě této zkušenosti jsme sestavili Desatero asertivního cyklisty, který chce "přežít" jízdu vlaky Českých drah
- Osvěžte si v našem starším článku způsoby přepravy kola ve vlaku.
- Pokud narazíte na neochotu ze strany zaměstnanců ČD, buďte asertivní. Drážní regule jsou na vaší straně, je o tom třeba jenom přesvědčit průvodčího. Zbytečným křikem toho nedocílíte.
- Přepravní řád ČD nemá ošetřeno, s jakým časovým předstihem máte být spolu s koly připraveni na nástupišti. Proto se nenechte odbýt a trvejte na tom, že vám je musí naložit bez ohledu na to, kolik času zbývá do odjezdu vlaku.
- Při využití služby úschova během přepravy trvejte na výdeji druhé poloviny štítku, kterým je vaše kolo označené. Průvodčí je povinen vám ji vydat, aby nemohlo dojít při výstupu k záměně.
- Pokud přestupujete, dopředu si zkontrolujte, jestli vlak, kterým chcete jet, umožňuje přepravu kola po celé trase jízdy.
- Než s neochotou zaměstnanců se na menších nádražích setkáte spíše s neznalostí. Buďte shovívaví, v České republice je celkem 2832 železničních stanic a zastávek, a ne všichni zaměstnanci prošli důkladným školením spletitých nařízení ČD.
- Může se stát, že místa vyhrazená pro přepravu kol budou obsazena běžnými cestujícími. Přepravní řád ČD na takové situace nepamatuje, pokud přesto na vaši žádost cestující místa neuvolní, obraťte se pro pomoc na průvodčího.
- Jsou-li všechny představce pro kola ve vlaku plné a v 1.třídě volné, bez jízdenky do této třídy tam nesmíte umístit ani kolo.
- Chcete-li využít k přepravě pendolino, v celé soupravě jsou pouze tři místa pro kola. Neotálejte s rezervací.
- Pro všechny případy si na delší trasy obalte rám kola bublinkovou fólií. Ochráníte ho tak před zbytečnými škrábanci, které mohou během přepravy vzniknout.