Elektrokolo má v Česku míň fanoušků než v Alpách. Ale za zkoušku stojí
Už je to jasné, nejzajímavějším tématem letošního Evropského týdne mobility budou všechny dopravní zařízení, které mají v názvu "elektro". Chystáte se na jednu z četných doprovodných akcí, který budou probíhat v řadě českých měst až do soboty? Nenechte si ujít doporučení cyklogurua Reflexu Marka Novotného.
Tento týden probíhá v Praze a dalších zhruba třiceti městech a obcích po celém Česku Evropský týden mobility (program najdete zde). A protože se jedná už o 11. ročník, letos si mohl dovolit použít tak trochu sebereflexní motto: „Pohyb správným směrem“. A že je pohyb skutečně masový, je jasné z loňských čísel. Tehdy se do týdne mobility zapojilo celkem 2268 evropských měst.
V každém místě konání se program týdne mobility mírně liší, logicky nejbohatší program ale najdete v Praze, kde cyklistické dění soustředí především okolo Václavského náměstí. Co se na nás v příštích dnech chystá?
Jako hlavní témata týdne do popředí vystupují nabídky alternativních možností dopravy – elektroskútrů, elektromobilů nebo hybridních vozů a bezpečnost v provozu, zejména dětí. Vše je doplněno diskusními workshopy, přednáškami a soutěžemi.
Pokud zůstaneme u alternativních možností dopravy - netroufám si hodnotit jejich výhodnost ani nechci tvrdit, že jsou skutečně „ekologičtější“ než dopravní prostředky běžně používané, ale pokud se budu držet cyklistiky - a tedy elektrokol -, narážíme u nich hned na několik problémů.
Masovější podpoře elektrokol ve společnosti pořád brání nejen jejich velká hmotnost a nižší dostupnost jak kol tak i jejich servisu, ale zejména mizivý počet veřejných dobíjecích stanic. Srovnejme si to například s Alpami, kde byl trend hoteliéry a restauratéry podchycen už dávno a kde si své elektrokolo můžete dobít v každé turisticky atraktivní lokalitě.
Pokud ale máte chvilku, rozhodně si elektrokolo půjčte - například na Václavském náměstí (je to ostatně jeden z tipů Reflexu na originální prožití letošního týdne mobility) a zkuste se na něm projet.
Dalším z důležitých témat týdne mobility je bezpečnost v provozu a to hlavně dětí. Je to záslužné. I když je v zákoně zakotvena povinnost dětí a mládeže do 18 let nosit při jízdě na kole přilbu, často vídám mrňousy na odrážedlech, kteří jezdí za blahosklonného přihlížení rodičů nebo prarodičů bez jakékoliv ochrany hlavy. I malá havárie nebo nešikovný pád může mít v takovém případě fatální důsledky.
V rámci týdne mobility si tak mohou rodiče nejen zopakovat zásady bezpečného provozu, ale dokonce s dětmi vyrazit na improvizované dopravní hřiště, které je součástí celé akce.
Programu sobotního Dne bez aut přináší skutečnou lahůdku - testu výhodnosti jednotlivých forem přepravy po Praze. Proč ne, může přinést další střípky do mozaiky letitých sporů o to, který dopravní prostředek a za jakých podmínek vás přepraví po městě nejrychleji.
Snad organizátoři vezmou do úvahy všechny proměnné, včetně možnosti/nemožnosti úschovy kola, zaparkování automobilu, profilu trasy, denní doby a podobně. Jsem na výsledky zvědavý, věřím totiž, že v širším centru Prahy totiž podle mě nemůže kolu (nebo elektrokolu) v pracovní dny konkurovat žádný jiný běžný dopravní prostředek. Přesvědčí mě (a možná i vás) o opaku?
S testem výhodnosti dopravy bude spojen i cyklokoutek, kde odborníci poradí jak se vypořádat s jízdou po městě. Budou zde k dostání cyklomapy, vítané ale určitě budou i připomínky řidičů k budoucí podobě pražské cyklodopravy. Doufejme, že nedočkáme dalších úseků cyklostezek, jejichž stavba je dražší než stavba německé dálnice.
Kompletní seznam 33 českých měst, které se účastní Evropského týdne mobility, najdete zde.