Hrůzné statistiky nehod cyklistů. Vážně chcete jezdit bez helmy?
Frajeřinka a nebo prostá lhostejnost k vlastnímu zdraví. I to jsou důvody, proč jen mizivé procento cyklistů jezdí na kole s ochrannou přilbou. Přitom podle statistik za většinu nehod mohou sami cyklisté a bez ochrany hlavy se vystavují obrovskému riziku.
V roce 2011 se podle statistické ročenky Ředitelství služby dopravní policie na českých silnicích stalo 2250 nehod, v nichž figurovali cyklisté. A jen 180 cyklistů z kolize odešlo nezraněno, bohužel 22 lidí to štěstí nemělo a zemřelo.
Podle Iva Hlavůňka z Centra dopravního výzkumu, který pracuje na projektu hloubkové analýzy dopravních nehod, je jednou z příčin tak vysokého počtu umrtí i odmítání přileb. "Pokud cyklista při pádu z kola nepadá například na obrubník nebo vystouplý panel mezi kolejemi tramvaje, nýbrž na vozovku, a má přitom přilbu, z valné většiny případů to odnese jenom helma. Když tu přilbu nemá, následky mohou být fatální," upozorňuje.
Během dvou let, kdy Ivo Hlavůněk jezdí s týmem specialistů zkoumat nehody v Brně a jeho okolí, se setkal s čtyřiadvaceti nehodami cyklistů. Celých šestnáct přitom zavinili cyklisté sami. „Jenom osm mělo helmu. Měli jsme i jedno úmrtí, to byl cyklista bez helmy. Navíc jel pod vlivem alkoholu,“ vypočítává Hlavůněk a zároveň doplňuje zásadní informaci: "Zemřel především proto, že neměl helmu. Udeřil se hlavou o vozovku."
On sám je vášnivým cyklistou a bez helmy na kolo nesedne: “Bez přehánění, člověk by si měl přilbu brát, i když jede pár metrů do obchodu pro rohlíky. Při dnešním provozu na silnici se může stát cokoli.“
Při nehodách je totiž hlava a tělo cyklisty chráněna minimálně a často dochází ke zranění - odřeninám, zlomeným kostem, ale i frakturám lebky (to když si cyklista nechrání hlavu). V přiložené fotogalerii naleznete fotografie z místa nehod, mimo jiné i to, co se stane s přilbou po nárazu. A v následujícím videu se můžete podívat, co se stane s nechráněnou hlavou.
V české společnosti stále narážejí zastánci bezpečné jízdy na jeden palčivý problém. Starší generace není na přilby zvyklá, protože je nikdo nenutil je nosit. Dnes platí zákon, který nařizuje nosit ochranné přilby cyklistům do osmnácti let. V platnost však vešel 1. července 2006 a dospělé cyklisty nebere v potaz. Ti tak mohou přilbu dle libosti odložit a nebo si ji vůbec nepořídit.
Nehody se ale stávají. Často za ně přitom mohou sami cyklisté (viz graf), kteří přecení své jezdecké schopnosti a nebo mají pocit, že pro ně pravidla silničního provozu neplatí. A o tom, jestli v těchto kritických chvílích mají na hlavě přilbu či ne, rozhoduje především jejich svědomí a pub sebezáchovy.