Kupujete-li vánoční dárky přes internet, měli byste se držet určitých pravidel

Kupujete-li vánoční dárky přes internet, měli byste se držet určitých pravidel Zdroj: Shutterstock

Nakupujete vánoční dárky po internetu? Těchto 5 věcí byste rozhodně měli vědět

red

Nakupování přes internet je v Česku doma, každoročně se zvyšuje i poměr vánočních dárků na koupených online. Je to mnohem pohodlnější a člověk ušetří spoustu času. Ale jako každá mince má dvě strany, i nakupování přes internet má své nevýhody, respektive některá rizika. Narazit můžete na podvodný e-shop, problém se může vyskytnout při reklamaci. Jaká máte při nakupování na internetu práva?

Podvodný e-shop

Podvodnému e-shopu se můžete vyhnout. Ve většině případů stačí dát pozor na několik základních znaků. Mezi nejzásadnější patří absence e-mailového a telefonního kontaktu či nemožnost vybrat si jiný způsob platby, než platbu kartou. Varovat vás může i to, že internetový obchod funguje jen pár dní či týdnů. „Podvodné e-shopy často vznikají právě v předvánočním období, protože mnoho lidí při nákupu vánočních dárků jedná daleko lehkovážněji, než obvykle,“ upozorňuje  Petr Novák, právník z vasenaroky.cz.

Když přesto nakoupíte, zboží nedorazí a e-shop nekomunikuje, neházejte flintu do žita a obraťte se na vaši banku. „V případě, že je zboží zakoupeno v e-shopu a není dodáno, peníze vrátí zákazníkovi banka, která kartu vydala,“ říká právník.

Poškozené zboží

Naprosto zásadní je věc, kterou většina z nás velmi podceňuje. Zboží si před převzetím musíte zkontrolovat, ať už jste si zboží objednali přes poštu, kurýra či jakkoliv jinak. Poškozené zboží nikdy nepřebírejte.

Pokud poškození zjistíte až po převzetí, okamžitě ho reklamujte. „Kupující by měl oslovit prodejce s reklamací co nejdřív po převzetí zboží. Vhodné je poškození zdokumentovat například fotografiemi, případně výpověďmi svědků,“ radí Novák. Stejný je postup v případě, že v objednávce něco chybí.

Odstoupení od smlouvy do 14 dní

Zboží nakoupené online si kupující nemůže fyzicky prohlédnout, proto častěji není spokojen. Proto zákon dává 14denní lhůtu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. „Lhůta pro odstoupení od smlouvy do 14 dní, aniž by zákazník musel uvádět důvod odstoupení, začíná běžet ve chvíli, kdy dojde k převzetí zboží,” upřesňuje právník Novák s tím, že “delší lhůta platí ve chvíli, kdy není spotřebitel o svém právu poučen. V takovém případě se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dní. Pokud je spotřebitel poučen dodatečně, tak lhůta dvou týdnů běží od doby, kdy poučení obdržel.“

Pravidlou 14 dní má však své výjimky, upozorňuje právník. „V některých zákonem stanovených případech však toto pravidlo neplatí, jedná se například o nákup spodního prádla, zubních kartáčků, případně časopisů, které již byly rozbaleny, a dále také o nákup zboží, které bylo upraveno dle přání kupujícího.“

Druhou výjimkou je situace, kdy přes internet nakupuje právnická osoba, například firma. U ní nárok na odstoupení od smlouvy do 14ti dní ze zákona nevzniká. „Právnickou osobu nebudou chránit ustanovení týkající se smluv uzavíraných distančním způsobem a mimo obchodní prostory,“ vysvětluje Novák z vasenaroky.cz.

Nákupy na sociálních sítích

Stejná pravidla jako u e-shopů platí také u všech ostatních nákupů na internetu, včetně nákupu na Facebooku či Instagramu, v tom rozdíl není.

Jeden rozdíl tu ale přeci jen je. Pravidlo 14 dní platí pro profesionální prodejce. „Pokud například maminka prodává oblečení svých dětí přes Facebook či jiný server, stejná pravidla pro odstoupení od smlouvy neplatí. Pokud prodávající není podnikatelem, nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dní nevzniká,“ upozorňuje Novák.

Reklamace

U nákupů přes internet bývá častěji problém s reklamacemi. „I když se ve svém jednání e-shopy zlepšují, pořád je zde řada z nich, které k reklamačnímu řízení přistupují neochotně a zákazníkovi se snaží jednání znepříjemnit. Práva zákazníků u reklamací online zakoupených věcí jsou však stejné, jako u klasických reklamací v kamenných obchodech. Záruční lhůta by měla být minimálně 24 měsíců, reklamaci by měl obchodník vyřídit do 30 dní, a pokud nastane stejná závada 3 krát, má zákazník nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz,“ uvádí advokát Novák.

Poštovné pak při reklamaci hradí kupující tehdy, jestliže je prodávajícím informován o tom, že bude tyto náklady v případě odstoupení od smlouvy nést, informace by měla být uvedena v obchodních podmínkách,“ uzavírá právník Novák.