Digitální bezpečnost aneb Jak (ne)nakupovat a (ne)nakládat s penězi na internetu
Vůbec si dnes už nedovedu představit, že bych většinu vánočních dárků nakupoval postupným obcházením obchodů. Nedovedu si to představit ani u běžného nákupu elektroniky a dalších spotřebičů. A jen velmi nerad chodím do banky – nejlepší banka je taková, kam nemusím chodit vůbec. To pohodlí je k nezaplacení. To pohodlí… má ale i svá rizika. Vaše peníze mohou skončit jinde, než jste chtěli, aniž by vám někdo ukradl peněženku z kapsy.
Tak si to poslechněte. Podle průzkumu společnosti Kantar pro Českou spořitelnu se při platbě předem nechalo napálit už 42 % Čechů. Nejčastěji — 31 % Čechů — uvádí, že zboží, které si koupili přes internet a předem ho zaplatili, dorazilo poškozené, v jiné podobě nebo nedorazilo vůbec.
Dnes už je naštěstí součástí karet Visa a Mastercard služba chargeback, díky níž se po úspěšné reklamaci peníze oklamaným lidem vrátí. Samotná Spořitelna uvádí, že takto řeší více než 10 tisíc žádostí za rok, jež dohromady činí více než 135 miliónů korun.
„Loni se na Českou spořitelnu obrátilo zhruba 14 000 klientů, kteří reklamovali zboží či služby zaplacené kartou v internetových e-shopech. Ve srovnání s předchozím rokem jde přibližně o třetinový nárůst reklamací, což víceméně odpovídá nárůstu nakupování v e-shopech obecně. Většina reklamací se týkala faktu, že zboží či služby nebyly dodány, případně byly dodány pozdě nebo se jednalo o padělky originálních značek. Snažíme se k tomuto typu reklamací přistupovat individuálně a daří se nám uspokojivě vyřešit více než 90 % těchto reklamací. Našim klientům skrze tzv. službu chargeback v loňském roce vrátili platby v objemu více než 170 miliónů korun,“ uvádí mluvčí České spořitelny Filip Hrubý
Je to fajn, ale lepší je se takovým případům úplně vyhnout, protože tyhle aféry...
Zakázat?!
„Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala.“ Tak zněla dnes již legendární odpověď neméně legendární důchodkyně v anketě deníku Metro v roce 1999 na dotaz týkající se zneužití údajů o sporožirových účtech.
Je to tak. Bez internetu a počítačů by se to nestalo. A pojďme tedy zakázat další věci, které nás jenom otravují. Zakažme všechny ty zloděje, dopravní zácpy, zpoždění vlaků, zdlouhavé stavění dálnic, fronty u pokladen, nemoci…
Co Češi nejvíc nakupují prostřednictvím internetu?|
Ne. Takhle to asi nepůjde. Bez internetu a počítačů by zloději kradli peníze jinak. Bude lepší s nimi počítat a na internetu si své údaje hlídat podobně jako v tramvaji peněženku. Krádež peněz totiž není nic nového, jde jen o nový rozměr.
Jak se (ne)chovat na internetu
Stejně jako v reálném životě k vám kapsář nepřijde a na rovinu neřekne, že se vás chystá okrást, i internetový zloděj vás dopředu nevaruje. Stejně jako onen kapsář se snaží neprozradit. Stejně jako onen kapsář si vybírá lidi, u nichž má největší šanci na úspěch.
Jak Češi platí na internetu?|
Nemusíte být IT expert, ale uvědomte si, že člověk, jenž krade, nekrade náhodou. Je to jeho úmysl. Přemýšlí nad tím, jak to udělat. Počítá s běžnými překážkami. Chová se jako tygr. Ze stáda si vybere tu nejslabší antilopu. Pokud se mu nebudete bránit, dopadne vás. Pokud vaše zabezpečení bude aspoň někde „uprostřed stáda“, zaměří se na jiné – slabší kusy.
Několik rad
- Buďte opatrní, kdykoliv zadáváte údaje, které vedou k vašim penězům.
- Raději se svými penězi manipulujte ze svého zařízení (mobilu, počítače, tabletu) než z veřejných.
- Dobře zvažte, jaké si nastavíte heslo, pro hackera není jednoduché slovo žádný velký problém.
- Nepodceňujte možnost využití novějších bezpečnostních metod. Při přihlašování do internetbankingu se nespoléhejte jen na heslo a používejte bezpečnou aplikaci, tzv. mobilní klíč. S ní rovněž bezpečně potvrdíte každou platbu.
- Při placení kartou na internetu dejte přednost obchodníkům využívajícím režim 3D Secure (a nastupující 3D Secure 2.0), jenž díky vícenásobnému ověření snižuje riziko zneužití. I tady je ale potřeba dodržet další zásady bezpečnosti.
- Neklikejte na odkazy a přílohy v e-mailu od neznámých odesílatelů. Pozor také na podezřelé e-maily tvářící se jako banka.
Jak často Češi využívají internetové bankovnictví?|
- Využívejte na mobilu, tabletu i počítači antivirové programy a firewall.
- Z internetového bankovnictví se vždy po skončení práce odhlaste. Během přihlášení můžete zkontrolovat poslední přihlášení – zjistíte tak, zda se vám do účtu nehlásí také někdo jiný.
- Pozor na veřejné wi-fi sítě. Nemusí být dostatečně zabezpečené. Pro práci s penězi preferujte mobilní data.
- Nestahuje do svého zařízení podezřelý software – může vás sledovat a stáhnout vaše hesla.
- Pokud vás na sociální síti požádá váš přítel o peníze, raději mu zavolejte a ověřte si, že to psal skutečně on. Stejně tak si ověřte žádosti o zaslání různých kódů, jež ve skutečnosti poslal někdo jiný a které vás mohou stát nemalé peníze.
- Dobře si rozmyslete, u jakého obchodníka nakupujete. Zkontrolujte na jeho stránkách, zda má uvedený kontakt, zda má v pořádku pravopis a další věci, jež mohou prozradit neseriózní jednání. Zkuste si na internetu najít recenze daného obchodu a pročíst si zkušenosti předchozích zákazníků.