Až třetina Čechů zaplatí za vánoční nákupy chytrým telefonem

Až třetina Čechů zaplatí za vánoční nákupy chytrým telefonem Zdroj: red

Až třetina Čechů zaplatí za vánoční nákupy chytrým telefonem
Až třetina Čechů zaplatí za vánoční nákupy chytrým telefonem
Až třetina Čechů zaplatí za vánoční nákupy chytrým telefonem
3 Fotogalerie

Až třetina Čechů zaplatí za vánoční nákupy chytrým telefonem

Jitka Menclová

Chytré telefony se již dávno staly samozřejmou součástí každodenního života Čechů, a nejinak je tomu v oblasti plateb. Prostřednictvím chytrých telefonů nakupuje a platí online až 57 % Čechů. Běžné je také placení telefonem v kamenných prodejnách, kde jím platí každý čtvrtý Čech. Spotřebitelé na této platební metodě oceňují především rychlost, pohodlí a bezpečnost. Data přinesla studie Visa Mobile Payment Study 2022, která pokrývá osm trhů střední a východní Evropy včetně Česka.

Podle této studie až tři čtvrtiny českých spotřebitelů vyhledávají pomocí chytrých telefonů zajímavé slevové akce na produkty a služby. K samotnému placení za zboží a služby na mobilních zařízeních přistoupí 68 % Čechů. Podobně jsou na tom s placením také Chorvati (72 %), Slováci (72 %) a Bulhaři (74 %). Nejčastěji za online nákupy platí Rumuni (81 %).  Na online nakupování prostřednictvím telefonů Češi oceňují především rychlost (57 %) a pohodlí (54 %). Společnost Visa proto ve spolupráci s dalšími partnery spustila na začátku tohoto roku novou platební metodu pro online platby Click to Pay, která právě na rychlosti a pohodlí staví. Tuto metodu lze využít při placení přes webové stránky na telefonu i počítači, prostřednictvím připojených zařízení nebo přímo v aplikacích.

Chytré telefony, tablety a různá připojená zařízení umožňují ukládat platební karty do stále více aplikací. Češi této možnosti nejčastěji využívají v e-shopech (36 %), u streamovacích platforem (28 %), u aplikací pro rozvoz jídla (26 %), cestování (21 %) a dopravu (20 %). Studie také ukázala, že již 67 % Čechů ve věku 18-24 let přidalo svou platební kartu do alespoň jedné mobilní aplikace. Stále však máme co dohánět. Prim hrají Rumuni (82 %) a následují Slováci (80 %) a Maďaři (76 %).

Platby telefonem již dávno nejsou jen pro technologické nadšence

Stejně jako v případě online nakupování si Češi oblíbili i bezkontaktní platby telefony v kamenných prodejnách především pro jejich rychlost (56 %) a pohodlí (66 %). Z Čechů, kteří někdy vyzkoušeli digitální peněženku, se mnoho z nich ke klasické kartě už nevrací – pětina jich používá kartu maximálně jednou za měsíc. Ačkoli se ještě před deseti lety placení mobilem zdálo být hudbou budoucnosti, dnes už má povědomí o tomto způsobu placení většina spotřebitelů, a celých 72 % z nich zná alespoň jednu metodu tohoto typu.

A při vánočním nakupování, tedy vrcholu nákupní sezóny, plánuje mobilem platit online nebo v obchodech celá třetina Čechů, říká průzkum. S rostoucí oblibou digitálních peněženek je přirozeně nutné zajistit také odpovídající technologie, které platby chrání. Jednou z nich je tzv. tokenizace: jakmile někdo načte údaje o své kartě do mobilní peněženky, Visa je v zájmu bezpečnosti nahradí jedinečným souborem čísel.

„Ještě nedávno jsme si nedokázali představit, že bychom opustili domov bez peněženky nebo platební karty. Dnes je to prakticky standardem, a to nejen pro generaci Z nebo technologické nadšence. Již 7 z 10 českých respondentů ve věku 45-54 let ví, že mohou v obchodech platit chytrým telefonem, a 25 % takovou možnost využívá," komentuje Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Ve Visa jsme přesvědčeni, že rozmanitost platebních metod je cestou vpřed, a nadále poskytujeme spotřebitelům i obchodníkům možnost volby, jak chtějí platit nebo přijímat platby. Proto lze kromě tradičních karet Visa platit i digitálním zařízením, jako je chytrý telefon nebo chytré hodinky. Neustále se snažíme inovovat a přinášet nové metody mobilních plateb, které jsou rychlé, pohodlné a bezpečné," dodává.