Naše filozofie? Základem jsou dlouhodobé vztahy, říká ředitel firmy DYNAMIK HOLDING Vladimír Vikor ml.
Je jednou z největších slovenských stavebních firem, která má za sebou více než třicetiletou historii. Mezi její realizace patří například největší soukromé vědecko-výzkumné centrum na Slovensku nebo dodávka bytů do bratislavské Slunečnice, nejrozsáhlejšího slovenského rezidenčního díla. Letos rozšířila svou působnost i do Česka. Jaké jsou další plány a cíle?
Jste jednou z nejvýznamnějších rodinných firem na Slovensku. Kam sahají počátky vaší společnosti?
Do roku 1990. V podstatě hned po pádu socialismu se můj otec rozhodl osamostatnit a začal podnikat jako živnostník. S partou kamarádů začali v Nitře a okolí realizovat menší stavby, rekonstrukce domů a postupně se firma rozrůstala. Otec měl už od začátku jasnou vizi a pevně zakořeněné hodnoty, na kterých firmu budoval. Chtěl co největší část výrobního řetězce ve stavebnictví pokrýt vlastními službami, takže se k tomu přidávaly postupně i další činnosti: betonárka, stavebniny, vlastní doprava, stavební mechanismy. Nakonec jsme přidali i development a firma se rozrůstala až do dnešních rozměrů. Zajímavostí je, že v minulosti jsme měli i různé přidružené výroby, jako zámečnickou výrobu, truhlářskou dílnu, vlastní provoz na opravování strojových mechanismů a jiné. Dneska už při naší velikosti není reálné, abychom to všechno zvládali ve vlastní režii, takže tyhle služby si najímáme externě.
V současnosti máte už čtyři divize a kumulované tržby zhruba v přepočtu ve výši dvě a půl miliardy korun. Jednou z vašich top zakázek z poslední doby byla pozice generálního dodavatele výstavby části automobilky Jaguar Land Rover v Nitře. Jak se vám daří tyto velké zakázky získávat?
Jaguar byl opravdu jedním z našich nejvýznamnějších zákazníků. Tyto zakázky se nám daří získávat profesionálním přístupem, podrobným naceněním každé zakázky a snahou nabídnout investorovi přidanou hodnotu, například pomocí optimalizačních řešení, která snižují cenu. Někdy i prostřednictvím alternativních způsobů, jež jsou pro daný projekt ekologicky příznivější. I když tato řešení mohou znamenat vyšší počáteční investici, vrátí se v průběhu nějakého období při provozních nákladech. To se snažíme velmi transparentně komunikovat našim investorům.
Na jakých dalších velkých projektech jste se podíleli?
Těch projektů, které jsme realizovali v podstatě po celém Slovensku, je dneska už více než 400. Mezi ty nejdůležitější bych zařadil například výstavbu v rámci projektu Slunečnice v Bratislavě, což je největší rezidenční dílo na Slovensku. Jako generální dodavatel stavby jsme tam už dodali více než 1500 bytů. Za zmínku určitě stojí i projekt pro společnost Mühlbauer, pro niž jsme realizovali největší soukromé vědecko-výzkumné centrum na Slovensku. Tenhle projekt je zajímavý i tím, že nás oslovil osvícený investor, který nás vyslechl i při nabídce alternativních řešení. Navrhli jsme mu například topení i chlazení třípodlažní budovy pomocí geotermální energie. Počáteční investice byla sice oproti konvenčnímu řešení dražší o 1,8 miliónu eur, ale podařilo se mu tím ušetřit přibližně 250 tun emisí ročně. Původně jsme spočítali návratnost investice asi za sedm let, ale při pohybu cen energií, jež nastaly, to bylo zpět už za tři roky. Tudíž se jednalo o velmi pěknou realizaci, za kterou jsme navíc získali i ocenění Stavba roku. Za zmínku určitě stojí i rekonstrukce tehdy největšího nákupního centra Avion v Bratislavě. V podstatě za plného provozu jsme zbourali téměř třetinu tohoto centra a postavili ji nanovo. V současnosti realizujeme například projekt pro IKEA, kde rozšiřujeme její výrobní závody o 36 tisíc metrů čtverečních, realizujeme i rozšíření bratislavského nákupního centra Aupark a také další prémiový bytový projekt v Bratislavě.
Zmínil jste vaše ekologická řešení. Nakolik o ně roste poptávka u investorů?
Vyvíjí se to velmi rychle, v podstatě asi i důsledkem tlaku z Evropské unie a z finančních trhů. Hlavně mezinárodní firmy mají vysokou poptávku po ekologických řešeních projektů, a jelikož my se tím zabýváme už roky, jsme na to připraveni. Nabízíme klientům různá řešení a získáváme velmi dobrou odezvu. Dokonce dneska máme zákazníky, kteří by o tom ještě před dvěma třemi lety vůbec nepřemýšleli. Nyní ale vysloveně přijdou s tím, že od nás chtějí nabídku řešení, jež jim projektant do původního konceptu nenavrhl. Taky jsme jednou z prvních stavebních firem, která zahájila proces certifikací ESG podle evropské taxonometrie. Tím už dnes plníme kritéria, jež budou pro nás legislativně daná až za dva roky.
Většina vašich zakázek pochází ze soukromého sektoru, což není v Česku u velkých stavebních firem úplně obvyklé. Proč jste se rozhodli soustředit primárně na privátní sektor? Proč se nezúčastňujete veřejných zakázek?
Takřka 100 procent našich tržeb pochází ze soukromého sektoru, což vychází z našich hodnot, které zakotvil můj otec při zakládání firmy. Ty jsou zároveň v DNA naší společnosti. Pro nás je naprosto klíčové, aby výběrová řízení byla transparentní a smysluplná. Abychom s klientem mohli debatovat o přidané hodnotě, kterou můžeme nabídnout například při technických řešeních. A při veřejných zakázkách je tohle vždycky komplikované. Ten proces je zdlouhavý od vyprojektování přes vypsání soutěže až po vysoutěžení a samotnou výstavbu. Při veřejných zakázkách je těžké prosadit nějaké alternativní řešení, jež by mohlo být kvalitnější a zároveň přinést finanční úsporu. Ten proces pro nás není natolik transparentní, abychom se ho chtěli zúčastňovat. Tedy alespoň na Slovensku to tak je.
Jak byste popsal aktuální stav na stavebním trhu?
Z našeho pohledu je dnes trh rozdělený na velké a menší zakázky. Při velkých zakázkách to, co je podložené smlouvou a rozestavěné, se zpravidla dostaví. I díky tomu to vypadá, že opět budeme mít rekordní rok. Ale přes prodej stavebnin vnímáme, že poptávka po novostavbách, hlavně co se týče individuální výstavby, je výrazně nižší. Tam jsou propady řádově v desítkách procent. Zároveň vnímáme i poměrně slabou poptávku po nové rezidenční výstavbě; tam se prodej téměř úplně propadl. Tím pádem developeři na to reagují tím, že nepouštějí nové byty na trh nebo nestartují nové projekty. Což je pochopitelné, protože náklady vzrostly, zároveň realizační ceny na trhu tomu nejdou naproti. Nesetkává se tedy poptávka s nabídkou.
Jak se vlastně daří v této nelehké situaci dosahovat nákladové efektivity a zároveň konkurenceschopných cen?
Celou naši filozofii zakládáme na dlouhodobých vztazích s našimi kolegy, s investory, se subdodavateli. Často s námi spolupracují desítky let, a tak vědí, že jsme spolehlivý partner. To, na čem se dohodneme, platí. A proto jsou ochotni jít s námi i do nějakých odvážnějších nabídek. Máme skvělé vztahy s investory, s nimiž otevřeně komunikujeme o tom, kde je hranice únosnosti. Tedy kde už není možné realizovat zakázku za nějakých předem dohodnutých podmínek a je nutné dohodnout se na podmínkách nových. Roli hraje také naše flexibilita, máme poměrně plochou strukturu, kde dokážeme velmi rychle přijímat rozhodnutí.
Hovořil jste o zamrzlém trhu rezidenčních nemovitostí. Jak je na tom trh průmyslových nemovitostí, na který se z velké části soustředíte?
Tam je situace zatím odlišná. V podstatě stále probíhá efekt nearshoringu (přesun výroby blíž zákazníkům; poznámka autora), takže mnoho našich klientů expanduje svoje existující výrobní kapacity na Slovensku anebo buduje nové. Tím pádem logistické prostory se stavějí a v tomto segmentu je poptávka poměrně dobrá. Na Slovensku se zároveň chystá další velká investice, a to do výstavby fabriky Volvo u Košic. I na té se, pevně věřím, budeme podílet. S tím samozřejmě budou souviset i další navázané investice.