Video placeholder

Dodáváme všem velkým automobilkám na světě, jsme tak skoro v každém autě, říká Martin Soukup z firmy Continental

Jitka Menclová

Continental Automotive patří mezi pět předních světových firem na světě, které dodávají komponenty pro automobilový průmysl. V České republice mají dohromady asi 11 000 zaměstnanců, 2700 z toho v závodě v Brandýse nad Labem. O inovativních technologiích, ale také o tom, jak se ve velké firmě přijímají opatření vedoucí ke snižování celosvětové emise skleníkových plynů, jsme si povídali s manažerem pro energii a udržitelnost Martinem Soukupem. A nejen o tom.

Firma Continental v roce 2021 oslavila 150 let od svého založení. Můžete nám v krátkosti představit, co všechno v současné době děláte?

Jsme dnes velká globální společnost, která zaměstnává více než 200 tisíc lidí ve více než 56 zemích světa, ale rekrutovali jsme se z malé gumárenské firmy v německém Hannoveru. Samotný název je ale trochu zavádějící – třeba když řeknete Continental v Americe, zeptají se vás, ve kterém městě je váš hotel, když to jméno použijete v Evropě, každý si to zase spojí s pneumatikami. Firma Continental ovšem nejsou jen pneumatiky, vyrábíme i automobilové součástky. Právě do téhle divize patříme i my v Brandýse, spadáme konkrétně do části byznysové, jež se jmenuje User Experience. Ta vyrábí přístrojové desky, displeje a head up displeje, tedy ty, které promítají na přední sklo.

V jakých automobilech můžeme vaše výrobky najít?

Protože jsme opravdu globálním výrobcem a dodáváme všem významným automobilkám na celém světě, troufám si tvrdit, že každý vyrobený automobil na světě má něco z Continentalu.

Vyrábíte vybavení do automo­bilů, ale také vaše podnikové vybavení je velmi inovativní. Na co jste v Bran­dýse pyšní?

Těch věcí je spousta. Opravdu neradi slyšíme, když někdo nazývá naše závody levnými montovnami. To určitě nejsme, naše výrobky jsou skutečně na špičce technologií, které se montují do moderních aut. Jsme pyšní na to, že jsme vůdčím závodem, hlavně co se týká digitalizace procesů na všech úrovních. Pracujeme na 5G síti, to se týká třeba i techniky skladování. Jako první v České republice jsme instalovali automatický skladový systém Autostore, za který jsme nedávno dostali i cenu. Pracujeme také s náročnými nebo s velice sofistikovanými systémy testování, s roboty, s virtuální realitou…

Když se podíváme na takzvanou zelenou oblast, o níž se čím dál častěji mluví v souvislosti hlavně s velkými firmami, v čem ­vynikáte tady?

Myslím, že Continental je jako německá firma v tomto ohledu skutečně průkopníkem. Už od podepsání Pařížské dohody v roce 2015, která je závaznou mezinárodní smlouvou na snižování emisí skleníkových plynů, této oblasti věnuje velkou pozornost. Máme u nás takový vnitřní systém auditování nebo, chcete-li, zlepšování v této oblasti, jmenuje se Green Plate Label. To znamená, že všechny závody v celém Continentalu jsou nějakým způsobem hodnoceny, jak daleko na té cestě za bez­emisní stopou jsou. Je to jako ve sportu, máme hodnocení bronz, stříbro a zlato. Cílem je být do roku 2050 zcela bezemisní v celé výrobě.

Jaké konkrétní postupy jste v tomto ohledu zavedli?

Co se týká samotného Brandýsa, udělali jsme už hodně kroků. Za poslední dobu mohu jmenovat to, že jsme celý závod převedli z klasického na LED osvětlení. Byť se to nemusí zdát, tak jsme snížili spotřebu energie o šest procent. Také veškeré nové stroje a zařízení jsou vysoce efektivní. Zlepšujeme nebo inovujeme naše kotle, hořáky, máme skutečně propracovaný systém monitorování spotřeby energie na jednotlivých strojích, v jednotlivých halách – nastavujeme zde potřebnou správnou teplotu, vlhkost a podobně. Tímto nastavením se pak snažíme maximálně šetřit zdroje.

Prý třídíte dokonce 40 různých druhů odpadů!? V tom jste také velmi napřed.

Je to dokonce ještě víc a na to jsme samozřejmě pyšní. Závod naší velikosti vyprodukuje 11 tun odpadu denně. Je to velké číslo, takže je důležité s ním nějakým způsobem nakládat. U nás v závodě, ale vlastně i v celém Continentalu to ošetřujeme od samého počátku; návodka na konkrétním pracovišti obsahuje informace, jaký odpad tam vzniká a kam se má ukládat.

A díky propracovanému sy­stému dokážeme třídit více než 50 druhů odpadu. Souvisí to s tím, že v automobilovém průmyslu neexistuje druhá jakost. To znamená, že musíme dodat perfektní výrobek. A protože se někdy stane, že se produkt nepodaří vyrobit úplně bez vady, musíme ho nějakým způsobem zrecyklovat. Takže se snažíme, aby se rozpadl na „prvočinitele“, což je těch zmíněných padesát druhů materiálů, které potom dáváme k dalšímu využití. Samozřejmě je za tím i ekonomika, protože spolupracujeme s firmami, jež nám za zpětný odkup platí. Recyklaci se snažíme udržet nad 95 %.

V rámci šetření životního prostředí jste zavedli i bezplastový provoz ve vaší kantýně.

Ano, i takto malý projekt může v celkovém snažení přinášet velké úspory. V našem případě jde o úsporu 11 tun plastů ročně, což určitě není málo. Naše kantýna nemá plastové kelímky ani příbory, servíruje se striktně na porcelán a do skla, a ani v automatech si u nás nápoj v plastu nekoupíte.

Co odpadní voda, jak s ní v Brandýse dál nakládáte?

Samozřejmě voda je v našem odvětví velice důležitá a její spotřeba je i u nás docela vysoká. Je to hlavně z důvodu, že jako elektronický závod potřebujeme mít velice speciální mikroklima. To znamená, že máme jak řízenou teplotu, tak i vlhkost. A tak v průběhu výroby hlavně kvůli vlhkosti spotřebujeme spoustu vody; je na to navíc potřeba voda demineralizovaná. Část téhle demineralizované vody jsme ale předtím vypouštěli jako odpad do kanalizace. Dnes už se to neděje – vytvořili jsme vlastně další soustavu pro vodu, abychom ji mohli používat jako sanitární. Tímhle jsme ušetřili zhruba pět tisíc kubíků ročně.

Vy osobně jste ve firmě asi sedm­náct let. Vaše pozice ale ­nebyla hned v oblasti udrži­telnosti, kudy tedy vedla? Co všechno jste si v Continen­talu vyzkoušel?

Do Continentalu jsem nastoupil jako výrobní ředitel, prošel jsem si i zahraniční zkušeností, když jsem dva roky pracoval v našem závodě v Číně jako Operation Manager. Po návratu do Česka jsem nastoupil na místo projektového manažera a před sedmi lety jsem se stal manažerem pro FESH, to znamená jak pro FM, tedy pro budovy, tak i pro oblast ESH a pro energie.

Musíte na vaší pozici podstu­povat nějaké pravidelné vzdě­lávací kursy nebo školení?

I na tomto poli je Continental průkopníkem, protože právě pro energy management jsem takzvaný certifikovaný evropský auditor pro energie od společnosti EUREM, kterou zaštiťuje německá Hospodářská komora. A protože Continental byl u zrodu tohoto kroku, všichni naši Energy manageři tímto školením prošli, a jsou tedy také certifikovanými auditory. To je urči­tě jedna z důležitých věcí, jež pomáhá v tom, abychom byli dobří a drželi krok.

Co máte v tuto chvíli před ­sebou? Jaké jsou vaše nej­bližší cíle?

Rádi bychom na střechy v našem podniku namontovali foto­voltaické panely. Když je chcete instalovat na poli nebo na nové budově, je to relativně jednoduché. V nových závodech je to vlastně už takovým standardem – třeba teď v nově otevírané pobočce v Srbsku. U nás je zatím nemáme, protože jsme starší závod a podmínky pro instalaci jsou složitější. Ale zase víme, že nám to pomůže pokrýt asi 10 % naší celkové spotřeby. A opět ušetřit zdroje.