Lukáš Kovač je zakladatelem a spolumajitelem platformy Qerko

Lukáš Kovač je zakladatelem a spolumajitelem platformy Qerko Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Lukáš Kovač: Qerko mě napadlo v restauraci na obědě. Super jídlo, skvělý servis, ale pak přišlo na placení

Jitka Menclová

Lukáš Kovač je zakladatelem a spolumajitelem platformy Qerko. Ta se za šest let své existence postupně zabydluje nejen v tuzemských restauracích. Kam míří a proč se její tvůrci rozhodli uspořádat soutěž o nejlepší gastropodnik v Česku?

Lukáši, co všechno vaše platforma umí?

Qerko je dnes ten nejpohodlnější způsob, jak mohou lidé zaplatit v restauracích. Určitě znáte situaci, kdy je vás u stolu více a každý při odchodu chce zaplatit jen svou část. Obsluha vás obvykle posílá ke kase a tam vás postupně kasíruje. S Qerkem už tohle není potřeba, všechno se vyřeší přímo u stolu pomocí Qerko kódu.

Jak vás vlastně tohle řešení ­napadlo?

Jako mnoho podobných nápadů – chtěl jsem kdysi jen vyřešit svůj problém. Jsem produktový člověk, pracoval jsem v tomto oboru pro různé firmy. Tudíž jsem nastavený tak, že když vidím nějaký problém, uvažuji, jak to udělat lépe. A tohle mě napadlo v restauraci, kde jsme s kolegy byli na obědě. Super jídlo, skvělý servis, ale pak přišlo placení. Když jsme obsluze řekli, že účet budeme platit každý zvlášť, poslali nás ke kase. Před námi tam stálo asi pět lidí, takže jsme rázem vytvořili frontu a pletli se číšníkům, kteří kolem nás chodili z kuchyně s jídlem. A jak to bylo do té doby fajn, najednou to začalo být nepříjemné. A tehdy jsem si řekl, že to určitě jde dělat líp. Když někam nosím své peníze, přece nebudu čekat na to, abych mohl zaplatit.

Kdy se tahle situace odehrála?

Už to bude šest let. Rok nám ­trvalo, než jsme dali dohromady první verzi aplikace, již jsme v lednu 2019 spustili.

Jak do toho pak zasáhla pan­demie covidu?

Hodně. Zavřely se restaurace a u nás to vypadalo, jako když najednou vypnete elektřinu. Všechna čísla šla úplně na nulu. Bylo to období, kdy jsem musel přesvědčovat investory, aby se nebáli, aby nás podrželi. Že jak covid přišel, tak zase odejde. Jen nikdo nevěděl kdy. Bylo to hodně náročné, ale zvládli jsme to. Mezitím jsme tvrdě makali na tom, aby Qerko bylo silnější než dřív.

Popíšete nám, jak přesně Qerko platba funguje?

Na každém stole u našich ­klientů je umístěný QR kód a ten má v sobě i NFC čip (tuto technologii používají například výrobci bezkontaktních platebních karet; poznámka autorky). Uživatel tedy ke kódu buď jen přiloží telefon, nebo ho naskenuje a spustí se mu aplikace. My jsme propojení rovnou s pokladním systémem, takže host vidí v reálném čase celý účet, ze kterého vybere položky, jež chce zaplatit. Aplikace ho dovede i k navolení spropitného. Může použít všechny platební metody – od bitcoinu, stravenkové karty přes Apple Pay, Google Pay až po Buy Now, Pay ­Later. Informace o tom, že zaplatil, pak „propadne“ do systému, takže personál to vidí a host dostane digitální účtenku. Celá transakce trvá asi pět vteřin, je to rychlé a pohodlné.

Pojďme ke konkrétním číslům. Kolik klientů v řadách gastropodniků máte a kolik zákazníků vás používá?

V současné době je to asi 1500 restaurací, kde se dá Qerkem zaplatit, a aplikaci používá skoro milión čtyři sta tisíc registrovaných uživatelů. Jde tedy o stovky tisíc lidí, kteří tímto způsobem každý měsíc platí.

Primárně se zaměřujete na tuzemský trh – chystáte se ex­pandovat i do zahraničí?

Už se pomalu rozšiřujeme. Zatím na Slovensko a do Maďarska, respektive do Bratislavy a Budapešti. Tam by lidé Qerko měli potkávat čím dál častěji. Postupně pak budeme pokračovat i do dalších slovenských a maďarských měst. V hledáčku máme i Polsko.

O jakém časovém horizontu mluvíme?

Určitě v řádech let. Ono všechno chvíli trvá. Nejdřív se podniky musí přesvědčit, že to funguje a že to lidi chtějí. Pracujeme s takzvanou adopční křivkou, což znamená, že je důležité nejdříve vybrat konkrétní lokalitu a na ni se zaměřit. Nejít hned do celé země, protože to nebývá úspěšné. Například v Budapešti se nám teď daří, meziměsíčně tam rosteme dokonce o 40 %.

Také už nejste jen platební aplikací. Jaké další služby mohou vaši zákazníci využít?

Hosté si přes nás mohou třeba vybrat podnik, kam půjdou. Součástí Qerka je totiž i gastromapa všech podniků, kde lze Qerkem zaplatit. Zároveň lze v těchto podnicích sbírat věrnostní body. Lidé ale nemusí nosit žádné plastové nebo digitální kartičky, jež by někomu ukazovali. Celé je to plně auto­matizované. Tím, jak platí, sbírají body. V jednu chvíli pak ­dostanou voucher, který uplatní při další platbě.

Pak je tu samozřejmě hodno­cení. Host během platby posuzuje, jak byl nebo nebyl spokojený, zároveň vidíme i informace o spropitném. A korelace mezi spropitným a spokojeností je obrovská.

Fungujete i jako marketingová platforma pro partnerské podniky, která jim do budoucna pomůže zajistit nové zákazníky?

Dělat marketing v gastronomii není vůbec jednoduché. Je to fyzický svět, a tak je to pro podniky dost složité. A přitom dnes se marketing on-line dělá docela běžně – vezměte si média nebo e-shopy. Tím, jak Qerko gastronomii digitalizuje, tak umožňuje, aby se i tohle zjednodušilo. Aby podnik zůstal v kontaktu se zákazníkem; mohou ho pomocí Qerka přilákat zpátky. Dát mu vědět, že mají třeba svatomartinskou husu, vánoční akci, voucher na drink 1+1 zdarma a podobně. A protože celá gastronomie trpí nedostatkem personálu a zároveň se v této oblasti i dost zdražuje, je tenhle marketing, kde se pracuje se zákazníkem, velmi důležitý. Když si lidi vybírají, kde utratí tu svoji tisícovku, tak prostě chcete, aby ji utratili u vás.

Jaká je podle vás budoucnost gastronomie? Kam se tato oblast bude posouvat?

Rozdělil bych to téma na krátkodobý a dlouhodobý horizont. Ten krátkodobý vidím zhruba v období dvou let – a už se to vlastně děje. Není dost lidí, kteří by v gastru pracovali, to za prvé. Za druhé se vše zdražuje: energie, suroviny, personál chce lepší platy. A tohle všechno se promítá do vyšších cen. Když mají lidi z peněženky vytáhnout více peněz, chtějí za to logicky lepší servis. A pokud se očekává vyšší servis, a přitom máte míň personálu, je naprosto nutná automatizace a digitalizace. A služba jako Qerko pomůže v obědových nebo večerních špičkách „otočit“ víc stolů a dostat tak v této době z prostoru maximum. To je jeden trend. Tím dalším je automatické naskladňování, jež pomáhá šetřit hodně času. Pozoruji také čím dál víc to, že lidem záleží na kvalitě surovin. Chtějí vědět, odkud pochází maso nebo zelenina, ze kterých je jídlo vyrobené.

V tom dlouhodobém horizontu si myslím, že to půjde ještě dál. Že dojdeme třeba k určité robotizaci v kuchyni – že roboti budou připravovat nějaké základní věci, budou krájet a možná částečně i nahradí personál. Na druhé straně pak budou samozřejmě vznikat i místa, kde lidi nebudou chtít digitalizaci nebo robotizaci podporovat, třeba různá komunitní nebo sousedská bistra. Aby se zachovala tradice. A velký trend vidím v umělé inteligenci. Ta bude předvídat poptávku, optimalizovat sklady, objednávky, personalizovat nabídky a podobně. Myslím, že za takových 10 let bude tohle běžné v každém gastropodniku.

V Česku jste se už podruhé za sebou rozhodli uspořádat soutěž Gastropodnik roku, jež letos vyvrcholí slavnostním vyhlášením 20. února. Co vás vedlo k jejímu uspořádání?

Co je na téhle akci zajímavé, je, že podniky nevybírají žádní kurátoři nebo profesionálové, ale přímo hosté, kteří nominují své nejoblíbenější restaurace, kavárny, bistra. Nominační kolo je ukončené, teď se z nominací vybírají ty nejlepší gastropodniky v celé republice. Tuhle akci pořádáme ve spolupráci s dalšími partnery především proto, že chceme naši gastroscénu podpořit. Na jedné straně je tu spousta rozvozových služeb, které odvádějí lidi z restaurací, berou velké marže. A nám se naopak líbí přivést hosty zpět do restaurací. Být jim průvodcem po těch nejlepších místech, kde si můžou dobré jídlo a pití užít. A tahle anketa nám ta místa pomáhá vybrat. Stále ještě je možné hlasovat pro jeden ze 14 podniků v Česku, a to na webu gastropodnikroku.cz.

V soutěži je i několik kategorií, jež plynou z vašich dat. Jednou z nich je i Nejodvážnější podnik by Reflex. Jaké máte zatím na soutěž ohlasy?

Jsme překvapení, jak obrovskou podporu u lidí máme. Jsme na více než dvojnásobku čísel, která jsme očekávali, když jsme vyhlásili první kolo. Protože gastronomie je o zážitku a lidi u nás zatím podobnou možnost – tedy sami si vybrat ten nejlepší podnik – neměli. A co se týče dat Qerka, díky nim vidíme, jak jsou lidé spokojení, jak často se vracejí, jaké nechávají spropitné… A to nám umožňuje pomoci identifikovat zajímavá místa, jež budou právě na galavečeru v Pilsner Urquell Experience 20. února také vyhlášena.