Baldwinova kulka: Scénář, který bohužel napsal život, aneb Realita amerického filmového průmyslu
Honorář Aleka Baldwina za hlavní roli ve westernu Rust: 150 000 dolarů. Honorář pro něj coby producenta: 100 000 dolarů. Celkový honorář pro šest producentů: 650 000 dolarů. Honorář pro začínající čtyřiadvacetiletou zbrojířku Hannah Gutierrez-Reedovou, která nebyla členkou Unie filmových profesionálů: 9713 dolarů. Tolik část rozpočtu nezávislého snímku Rust, publikovaná v on-line verzi deníku Hollywood Reporter 4. listopadu 2021. Přesně dva týdny poté, kdy při natáčení Rustu zemřela hlavní kameramanka Halyna Hutchinsová. Bylo jí dvaačtyřicet. O čem čísla vypovídají?
Jediná ostrá kulka prošla tělem hlavní kameramanky při přípravné střelbě hlavního herce Aleka Baldwina ještě před záběrem; ve zbrani byla zřejmě proto, že si štáb chodil ve volných chvílích zastřílet. Osmačtyřicetiletého režiséra Joela Souzu pak zranila proto, že stál těsně za Hutchinsovou.
Reportérky Hollywood Reporteru Rebecca Keeganová a Kim Mastersová nechaly rozpočet Rustu (česky Rez) ohodnotit americkými filmovými experty. Menší nezávislý snímek měl stát 7 279 305 dolarů, Alec Baldwin, který měl přitáhnout pozornost diváků (což byla oprávněná úvaha), jej producentsky vyvinul jako svůj projekt pro radost, nikoli pro peníze. Film měl být hned streamován a jít zároveň do televize. Jeden z oslovených odborníků uvedl, že snímek byl finančně na hraně, ale ne neproveditelný. „Nejsem si jist, proč potřebovali šest producentů, z nichž každý dostával honorář. Kdyby byli přítomni na placu zároveň, padali by jeden přes druhého. Ale není to nic výjimečného,“ dodal.
Rust se ve westernové vesnici Bonanza Creek Ranch, která už sloužila jako dekorace při vzniku mnoha filmů, začal natáčet – po pandemických odkladech – na začátku října a dal práci 75 členům štábu, 22 hlavním hercům a 230 lokálním pracovníkům. Zkrátka: nenáročný, divácky vděčný, dobrodružný film, po jakých je v době (po)covidové obrovský hlad. Jeho problém nebyl ani tak podfinancovaný rozpočet či rychlost natáčení (vše se mělo stihnout do tří týdnů), jako spíše nedostatek zkušeností (i u všech šesti producentů, kteří předtím dohromady vyprodukovali jen devět filmů), nepřipravenost, nedbalost, a hlavně: lhostejnost.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!