Horst Fuchs byl králem evropského teleshoppingu. Jeho hvězdnou epochu uťal až nástup internetu
Ve zlatém věku televizních reklam (který skončil s rozmachem internetu a sociálních sítí) jej nebylo možné přehlédnout. Legendární německý teleshoppingový prodavač Horst Fuchs byl totiž králem obrazovek a ve svých obchodních skečích byl schopen divákům vnutit takřka cokoliv. Jeho image byla nezaměnitelná a do detailu propracovaná. Měl okázalé vystupování, nosil výrazný oblek, brýle a náušnice a jeho ruce obvykle zdobilo mnoho masivních prstenů. Excentrický projev v televizní reklamě však ostře kontrastoval s tím, jak pečlivě si chránil svoje soukromí. Tím, jak klesl zájem o teleshopping, zmizel Fuchs lidem zcela z očí. Je tedy poněkud příznačné, že jeho smrt vešla ve známost až nyní, přestože Fuchs zemřel ve Vídni již 11. července.
„Zní to dost absurdně. Je známý po celé Evropě díky teleshoppingu. Ale je to tak. Horst Fuchs je muž, který popírá všechny marketingové zákony. Není ani prsatá blondýna, ani seriózní kravaťák a na stupnici sexuální přitažlivosti od 1 do 10 máte pokušení ho ohodnotit minus dvojkou. Přesto ho zákazníci milují, kupují jím propagované výrobky a zakládají jeho fankluby,“ začínala jedna z reportáží, která byla o Fuchsovi natočena.
Fenomén Horst Fuchs byl zkrátka symbolem jedné epochy obchodu. Jeho fanoušci shodně tvrdili, že k pocitu „mít rád nebo uznávat Fuchse“ se člověk musel prožít a svým způsobem do něj i dozrát. Na nepřipraveného či neznalého člověka totiž Fuchs působil jako překvapený klaun, všetečný šašek, který se na všechno ptá, všechno vyzkouší a vše je v jeho podání báječné. Zkrátka udělá vše pro váš pocit, že musíte mít danou věc doma. A při jeho legendární větě „A to ještě není vše, přátelé!“ dabované hercem Zdeňkem Junákem, šli lidé do kolen. Jeho image však byla dokonale vymyšlena. Šperky ověšený, usměvavý, opálený a dobře živený Horst Fuchs byl zkrátka ztělesněním úspěšného a zámožného obchodníka.
„Mám jakousi standardní výbavu, kterou nosím řadu let. Prsteny mám odjakživa, hodinky měním podle módy, podle možností, aby mi ladily k oblečení. Svoji starou náušnici jsem vyměnil za trochu větší. Malou, kterou jsem nosil dlouho, jsem ztratil v moři,“ uvedl Fuchs ke své image v jediném rozhovoru pro českou televizní stanici Nova, který jí poskytl v roce 2009.
Horst Fuchs se narodil 24. dubna 1946 ve Frankfurtu nad Mohanem. Vyučil se jako karosář a původně pracoval jako dělník v automobilce. Na konci 60. let „objevil“ svůj prodejní talent na pouličních trzích ve Frankfurtu. Jeho prodejní kariéra začala počátkem 70. let s produkty péče o automobily. Později založil vlastní obchodní společnost a od té doby školil prodejce v obchodních domech a na veletrzích. V polovině 80. let ho jeho obchodní aktivity zavedly i do dalších západoevropských zemí.
Když se v roce 1984 přestěhoval do Rakouska, dostal se do kontaktu se svým mentorem Wernerem Schleinzerem ze společnosti WS. Od té doby se stále více angažoval na nové trhy ve střední a východní Evropě. Jeho hlavním polem působnosti bylo tehdejší Československo. Po pádu železné opony stále více dohlížel na školení mezinárodních prodejců pro přímý prodej, které nadále probíhalo především na veletrzích.
Ale se svými prodejními show však neúnavně pokračoval dál. Sebe sice viděl jako herce, ale všechny produkty si prý předem sám a podrobně prověřil. Na rozdíl od amerických metod si pak jako produktový expert liboval v přehnaných extrémních zkouškách: přejížděl konkurenční letadla parním válcem, drtil cihly nebo zapaloval čerstvě naleštěnou kapotu auta, vždy s cílem vytvořit „senzaci“ pro diváka.
S rozmachem internetu a potažmo internetových obchodů nastal pro teleshopping tvrdý pád. V roce 2007 tržby společnosti WS Teleshop klesly o 40 procent oproti předchozímu roku. Masivní pokles zákazníků byl způsoben především silnou konkurencí online prodejců, jako jsou Amazon a eBay. Dne 9. července 2007 musela společnost WS nakonec podat návrh na konkurzní řízení kvůli předlužení ve výši 4,5 milionu eur (dle současného kurzu zhruba 108 milionů korun).
Vývoj produktů a produkce filmů později pokračovala pod názvem WS Invention, zatímco MediaShop GmbH zůstal posledním distributorem teleshoppingu v Rakousku. Informační reklamy s Horstem Fuchsem ale zůstaly v programu jako dříve, protože produkty, které prodával, nadále patřily k nejprodávanějším v oboru. Horst Fuchs ukončil aktivní kariéru před kamerou v roce 2010.
U reklamy ale zůstal, a to na pozici reklamního ředitele WS Invention, z veřejného života se však stáhl do ústraní. Bez povšimnutí také i zemřel, a to ve Vídni 11. července. Bylo mu 77 let. Zpráva o jeho skonu obletěla evropská média až pět měsíců po jeho smrti…