Alain Delon, gangster i svůdník. Ikonický herec za sebou zanechal bohatou filmografii i řadu kontroverzí
Po sociálních sítích koluje fotografie z roku 1967, na níž mezi Alainem Delonem a Mickem Jaggerem sedí Jaggerova tehdejší partnerka Marianne Faithfullová a má oči jen pro herce, s nímž tehdy natáčela film Dívka na motocyklu, zatímco slavný rocker se tváří jako oukropeček. Je to nejspíš jen kouzlo okamžiku, ale i tak snímek výmluvně vypovídá o Delonově (nejen) tehdejším statusu popkulturního idolu – pěkné tváře z plakátů, miláčka žen a zároveň nejasné hrozby.
„Kolem něj kroužilo takové… Vždycky, když jsem se na něj díval, cítil jsem nebezpečí. Že ten člověk je schopný všeho. Už ta jeho vizáž, ty oči, člověk musel být v jeho přítomnosti strašně ve střehu,“ popsal svůj dojem hercův dvorní český dabér Pavel Trávníček. Důležitým krokem ke slávě pro Delona byla už role v raném thrilleru V plném slunci (1960), v němž ztvárnil mladíka, který se v touze po lepším životě a vyšším společenském postavení nezastaví ani před vraždou. Delon přesně vycítil své predispozice a schopnosti: i když původně dostal postavu oběti, přesvědčil režiséra Reného Clémenta, aby ho přeobsadil do role vraha.
Kultivace řezníka
Podobně jako Rocco v průlomovém snímku Delonovy kariéry, Rocco a jeho bratři (1960) pocházel i herec z nemajetného prostředí, ze kterého vedla pravděpodobnější cesta na dráhu zločinu. Odtažitá matka Édith fatálně poznamenala synovy vztahy se ženami, přes otce Fabiena zdědil horkou korsickou krev. Rodiče se rozvedli, když mu byly čtyři, a chlapec časem šel k pěstounům Nérotovým, kde ho vychovával vězeňský bachař. Ze škol ho vyhazovali kvůli špatnému chování a už od osmi let putoval po internátech, které v pozdějším vyprávění přirovnával ke kriminálům.
Vyučil se řezníkem a pak ho vlastní rodiče ještě před dovršením plnoletosti dali naverbovat do války v Indočíně. „To se mě zbavili podruhé,“ vzpomínal Delon s hořkostí už jako dospělý. Ze čtyř let u námořní pěchoty strávil kvůli opakovanému porušování disciplíny jedenáct měsíců za mřížemi. Za nimi oslavil i dvacáté narozeniny: ukradl vojenské vozidlo, opil se a spadl s ním do koryta vodního kanálu.
Po návratu z vojny budoucí idol bral příležitostné práce, ale spíš se nechával díky hezké tvářičce vydržovat zaopatřenými ženami. K filmu ho přivedla o deset let starší herečka Brigitte Auberová, která mu dala základy řemesla a v roce 1957 mu vnukla nápad odjet na festival v Cannes, že si tam pohledného mladíka někdo od filmu určitě všimne. Povedlo se. Po prvních dvou snímcích si ho pak do romantické podívané Kristýna (1958) jako svého hereckého partnera vybrala tehdy daleko slavnější Romy Schneiderová. Jiskra přeskočila i mimo kameru a z dvojice se stal jeden z nejsledovanějších párů své doby.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!