Královna burlesky Dita Von Teese chce vypadat jako žena z filmů pro pamětníky
Dita Von Teese (28. září 1972), tanečnice, herečka, módní návrhářka a modelka je stále přitažlivá a elegantní. Soustředí se výhradně na kritérium osudovosti – touží ohromovat, fascinovat a podmanit si šarmem a svůdností všechny ve svém okolí; aspoň to tvrdí ti, kteří ji znají jen z reklam a z mol módních přehlídek. Jenže chyba lávky. Ta ženská obstojně hraje, slušně zpívá, vede vlastní módní a kosmetický byznys, je mistryní svůdného tance a k tomu píše velmi, velmi populární knihy.
Narodila se jako Heather Renée Sweetová 28. září 1972 v Rochesteru v americkém státě Michigan jako prostřední ze tří dcer manikérky a obráběče kovů. Jako malinká se po víkendech dívala s maminkou na filmy pro pamětníky a zlatá éra Hollywoodu jí učarovala: „Toužila jsem stát se hvězdou čtyřicátých let; něčím na způsob showgirl,“ svěřila našemu někdejšímu redakčnímu kolegovi Honzovi Dědkovi koncem roku 2006 v rozhovoru pro Reflex. „Zatímco většina holčiček si hraje na princezny, já chtěla vypadat jako ženy z filmů pro pamětníky. Byla jsem zamilovaná do Hedy Lamarrové, Betty Grableové, Gene Tierneyové a Rity Hayworthové, chtěla jsem oblékat stejné šaty, nosit totožné účesy, malovat se jako ony…“
Tento dětský sen malou Heather dodnes neopustil. Přesněji: pod pseudonymem Dita Von Teese si ho splnila. Rodiče byli šokováni tím, že jejich pětiletá dcerka rozhlašuje, jak se jednou chce stát striptérkou (aniž by věděla, co to přesně znamená), a alespoň ji zapsali do hodin baletu. Ve třinácti už tančila sóla. V patnácti dosáhla na baletních špičkách vrcholu – a začala padat dolů. Tou dobou si při střední škole přivydělávala jako prodavačka v pizzerii a veškerou výplatu utrácela ve vedlejším obchodě se spodním prádlem – nebyla tam k mání žádná venkovská bílá bavlna, tou dobou už Ditina rodina bydlela v kalifornském městě Irvine. Dita chodila do butiku pozorovat podprsenky tak často, až ji v něm zaměstnali.
Z plavovlásky se ještě před maturitou stala zrzka a z té rychle nato černovláska. V devatenácti, ještě jako Heather, leštila tyče ve striptýzových barech – mezi holkami promenujícími se v bikinách před očima štamgastů působila v korzetu, s dlouhými rukavičkami a podvazky jako zjevení. Živila se pak i jako pin-up a fetiš modelka nebo, od svých dvaceti, jako tanečnice v burlesce. Právě tuhle kabaretní kostýmní show, která zažívala vrchol ve 30. letech minulého století, pomohla za velikou louží znovu vytáhnout za podvazky a paví pera na jeviště a předvedla mainstreamovému publiku, že nejde o žádný prvoplánový striptýz. Že je umění během necelých deseti minut na pódiu vkusně, cudně, s grácií a šmrncem předvést smetanová stehna poté, co punčošky i podvazkový pás letí během erotikou nabitého tance někam do kouta. A že rudá rtěnka a střapečkem zakryté bradavky získají na ceně, když se k nim přidá balancování na baletních špičkách. A korzet pošitý nablýskanými korálky a jehlové podpatky pantoflíčků s labutěnkou.
Playboy a Marilyn
Přerod striptérky v dámu dokonale ilustruje časová řada tvořená obálkami lesklých časopisů, jež Dita schraňuje na svých oficiálních webových stránkách. Jedna z nejstarších titulních stran, ta z říjnového Taboo z roku 1998, ukazuje záda dámy utažené v černém latexovém korzetu, kterak dřepí s nahou zadnicí vyšpulenou přímo na čtenáře. Červnový přebal měsíčníku Leg Show pak předvádí Ditino pozadí v bílých průsvitných kalhotkách, zářijový Marquis má na obalu její ňadra s bradavkami přelepenými černou izolepou, po obálkách časopisů Erotica, Fetish a Playboy se ani neptejte. V posledních letech se ovšem krasavice na přebalech objevuje převážně oblečená a jedná se hlavně o konvenční glamour tituly od Elle přes Bazaar po Cosmopolitan.
K těm ale musela ujít dlouhou cestu, a ať už to přizná, nebo ne, ta cesta vedla jak přes přelomovou obálku Playboye, na niž se, oděna jen do černého korzetu, punčoch a krajkových rukaviček, dostala v roce 2002, tak přes náruč extravagantního rockera Marilyna Mansona. Muž, v němž je velký kus ženy (s dívkami Dita ostatně chodila též), ji tak dlouho žádal, aby hrála v jeho klipech, až přijela na oslavu jeho dvaatřicátých narozenin s láhví absinthu v ruce a dali se dohromady. Oba jsou hrdí na to, že o svou image pečují bez pomoci stylistů, že se sami líčí, sami oblékají, sami si navrhují kostýmy.
Dita zpívala ve snoubencových písních, hrála v jeho klipech, on ji podporoval v jejích zvláštnostech a prosil, ať je ještě odlišnější od šedivého davu. V prosinci roku 2005 se vzali. „Ten sňatek byl pro nás polibek smrti, poslední hřeb do rakve našeho vztahu,“ svěřila se Dita předloni v talk show Khloe Kardashianové. Taky do roka a do měsíce po svatebním obřadě na hradě podala žádost o rozvod. Důvod: nesmiřitelné rozdíly, manželovy nevěry (konkrétně ta s tehdy devatenáctiletou herečkou Evan Rachel Woodovou) a posedlost večírky. Po rozvodu nějakou dobu chodila s francouzským hrabětem Louisem-Marie de Castelbajakem, podle hollywoodských drben cosi měla i s Russellem Crowem. Od srpna roku 2014 žije s úplně obyčejným klukem, designérem z Disney Interactive Adamem Rajcevichem.
Pozdravy z pudřenky
Její legendární kabaretní čísla možná znáte z internetu. V jednom se Dita cachtá v obří sklence na martini, v dalším se šplouchá ve vaně, v jiném osedlá třpytivého koníka na starodávném pouťovém kolotoči, v některých vyskakuje z obrovské zlaté pudřenky. „Dohlížím na kostýmy, osvětlení, hudbu,“ tvrdí ve své knize. „Dokonce se podílím i na obsahu propagační kampaně. Jsem kreativní ředitelka i generální manažerka. A také producentka, takže za show ručím… Mým aktuálně nejopulentnějším číslem je Opiové doupě, které jsem chystala čtyři roky – od nápadu přes vývoj až po premiéru.“
Náročné kulisy musí být vymyšlené a zkonstruované tak, aby vydržely neustálé cestování; stejně tak kostýmy vyrobené na zakázku. Dita dbá též na to, aby jí od zapáleného svícnu už nikdy nechytly silně nalakované vlasy. Když se jí to na pódiu stalo, uhasila prý plápolající skalp holýma rukama a v páchnoucím dýmu předvedla s plamennou vášní obzvlášť žhavý tanec.
O něco méně plamenné je Ditino herectví. Mohli jsme ji vidět v pár krátkých a pár erotických filmech – jmenovitě ve snímcích Pin Ups 2 a Decadence režiséra Andrewa Blakea na přelomu milénia. Počátkem roku 2013 pak poprvé zpívá zásadnější part s kapelou. Její (značně digitálně upravený) vláčný, sladký hlas v singlu britského elektronického dua Monarchy Disintegration doprovází parádní video s tematikou „burleska a její budoár“ / „osud hospodyňky v 50. letech“. V klipech Monarchy se od té doby svůdně svíjí pravidelně; její nádherný šepot využili i Die Antwoord v předloňské skladbě Gucci Coochie. Na kombinaci její svůdné grácie a luxusního prostředí honosného divadelního sálu před čtyřmi lety postavil nedávno zesnulý George Michael video ke své coververzi starého muzikálového hitu Feeling Good.
V únoru 2017 pak Dita vyrazila na americké turné s názvem The Art of The Teese, což je druhá polovina hravého jména její první knihy, Burleska a umění dráždit (anglické sloveso dráždit, tease, se vyslovuje stejně jako Ditino příjmení). Ta sice česky zatím nevyšla, ovšem nakladatelství Jota vydalo Ditinu nejnovější módní bichli. „Průvodce světem extravagantní ženy“ Vaše znaménko krásy je přesně tou luxusní knihou, již před příchodem návštěvy nedbale rozložíte na servírovacím stolku. Sběratelka vintage šatů v ní dává k dobru rady, co s pletí a postavou a tvarem obočí, a občas mezi řečí prohodí něco lehce osobního. Tak třeba to, že si nechala zvětšit prsa, vytetovat svou pověstnou pihu krásy a nosila (už v dospělosti) poctivě rovnátka, ale jinak je zcela přírodní. Nebo že obvod jejího pasu činí po utažení do korzetu něco málo přes čtyřicet centimetrů – místo jídla sportuje, tak to je.
To nejinspirativnější na Ditě Von Teese ovšem není její ikonický vzhled nebo vosí pas, ale požadavek originality a nutkání vypadat přesně podle svých představ. To bychom prý měli prostě všichni.