Ivan Martin Jirous.

Ivan Martin Jirous. Zdroj: Aha! – Martin Pekárek, ČTK – Luboš Pavlíček, ara

S Václavem Havlem se znali dlouhá léta, pojilo je přátelství i společný zájem na změně politického systému státu.
Legenda undergroundu Ivan Martin Jirous.
Zleva Ivan Jirous, Egon Bondy a Pavel Zajíček.
Legenda undergroundu Ivan Martin Jirous.
Legenda undergroundu Ivan Martin Jirous.
16 Fotogalerie

Chybíš mi, Magore! JXD vzpomíná na kultovní postavu undergroundu Ivana Martina Jirouse

Jiří X. Doležal

Tenhle článek jsem psal o historikovi umění, básníkovi a teoretikovi alternativního směru zvaného underground, kterého nikdo neznal. Někdy počátkem devadesátek, chvíli po revoluci. Řádky o člověku, který byl jedním z nejtalentovanějších ve své generaci, ale který stihnul jen deset procent své práce. Těch zbylých devadesát procent se rozpustilo ve vězení, alkoholu, depresích a v akcích, které mu vynesly přezdívku Magor.

Causa není o Magorovi, ale o Ivanu Jirousovi. Magor byl tehdy figurka, která ztrácela jak význam, tak popularitu. Přestože svého času byla symbolem nepřitakání zlu, není podstatná, psal jsem tehdy a pokračoval: Pokud vás zajímá, přečtěte si o ní jinde. Zde se dozvíte o širší veřejnosti neznámém básníkovi a teoretikovi Ivanu Martinu Jirousovi.

Pevné kořeny na Vysočině

Ivan Jirous se narodil dvacátého třetího září roku tisíc devět set čtyřicet čtyři v odpoledních hodinách. V rodině berního úředníka, který bydlel se svojí ženou a Ivanovou sestrou v Humpolci. Přes riziková padesátá léta se přenesl nedotčen davovým idiotismem generace modrých košil. Velkou zásluhu na tom měla právě rodina – Jirousova teta seděla v komunistickém koncentráku.

„Vzpomínka zastřená přes času dálku: / má matka hází cigarety / na korbu náklaďáku. / Padesátých let detail tklivý. / To do neznáma odváželi / kněze ze Želivi.“ (Magorovy labutí písně)

Druhým pojistným ventilem byl původ rodiny. Na Vysočině starousedlí sedláci měli natolik silné vazby k základním hodnotám – k půdě, přírodě, rodině i Bohu – že je „nejsprávnější světová ideologie“ většinou nezmrzačila. Jirous v celé své pozdější básnické tvorbě netají, že je venkovan, a jeho verše mluví právě o těch základních věcech. Ty totiž nezklamaly ani v momentech, kdy rodina, či alespoň někteří příbuzní selhali.

„Inženýr Jirous chtěl si změnit jméno, / procesem s Plastiky zhanobeno / mu připadalo. / Zamítli žádost na národním výboru. / Ta žalost! / Však rodinu jeho to nezdolalo. / Rychle se Maruška potvora / vdala za fízla z Tábora / či snad on - estébák - / vzal si tu potvoru. / Tak, milý bratranče. / Tolik trampoty selského rodu / Původem z Rybovy Lhoty / Jirousů ze Želče.“ (Magorovy labutí písně).

Ivan vystudoval gymnázium a už na škole začal vydávat samizdat Opsáno na Brancourově (v roce 1960, bavit ho to přestalo až v šedesátém třetím). Mezitím odmaturoval, „byl nepřijat“ na vysokou školu a odešel do výroby precizovat svůj vztah k dělnické třídě. V šedesátém druhém, kdy začal studovat filozofickou fakultu, přišel do Prahy. Tehdy začal naplňovat vlastní slova, napsaná o desetiletí později: „Nezbytným předpokladem k uvolnění skrytých tvůrčích vlastností kteréhokoliv jedince je prostor svobody, v němž žije, který mu neklade žádná omezení a zákazy.“

Onu svobodu si vybudoval bez větších překážek – doba se blížila Pražskému jaru a životní styl, který nejdříve budoval a žil, pak i teoreticky analyzoval, nebyl tehdy „protistátní“. Byl ale protispolečenský v pravé podstatě toho slova. Opovrhoval a negoval konzumní společnost bez ohledu na momentálně vládnoucí režim: „Bylo s úžasem pozorovat, jak rychle zástupci nejmladšího odvětví umění předstihli v komercionalizaci a zkonzumnění staré zavedené pokleslé žánry, jak se úběžníkem jejich úsilí stala kariéra na půdě takzvaných divadel malých forem, jak dbali o zakademičtění svého projevu, aby jim nic nemohli vytknout duchovně nemohoucí kritikové, kteří posuzují oblast rockové hudby odumírajícími kritérii, která se již nehodí na nic, ani na ty oblasti umění, z nichž byly kdysi převzaty.“

Vůdčí osobností undergroundu

V této době začal pít. Přesněji řečeno chlastat. Bylo (a je) to sice ve společnosti alternativních intelektuálů zvykem, ale rozhodně nešlo jen o vliv prostředí. Jirousův otec byl totiž proslulý výrobce ovocného vína a především – Magorovi to chutnalo a chutná. V šestašedesátém si bere svou první manželku Věru a stává se – spolu s ní – populární osobností. Tehdy se ovšem začaly objevovat i pochybnosti. Pochybnosti o sobě samém, o vlastní síle, mravnosti, o správnosti vlastního činění. Básně z tohoto období se nezachovaly – ale verše pozdější to dokumentují jasně: „Sv. Martine, přímluvče mocný / tys líbal rány malomocných, / já mám nemocnou duši, víš? / Zdali ji také zahojíš /Sv. Martine, vojáku / pomoz mi, pomoz žebráku / Sv. Martine z Tours / zbav mě od nočních můr!“ (Magorovy labutí písně)

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!