Video placeholder

Český samuraj hodnotí Assassin's Creed Shadows: Yasuke existoval, Japonci mu chtěli kůži umýt

Martin Bartkovský

Ve čtvrtek 20. března vyjde po několika odkladech videohra Assassin's Creed Shadows od společnosti Ubisoft. Titul provází již od oznámení vlna kontroverzních reakcí, protože jedním z dvojice hlavních hrdinů je černošský samuraj Yasuke. Je to reálná historická postava? Jaké k ní máme prameny? Byl Yasuke skutečně samurajem? Jak jej vnímali v 16. století v Japonsku a nakolik je hra věrná historickým reáliím? Nejen to řešíme v podcastu Český samuraj s odborníkem na staré Japonsko a japanologem Jakubem Zemanem ve videu v úvodu článku.

„Víme poměrně dobře z několika zdrojů, že Yasuke skutečně existoval. Do Japonska dorazil spolu s jezuitskými misionáři. Tam zaujal místního pána Nobunagu Odu a sloužil u něj jako osobní stráž. Nějaké velké detaily ale samozřejmě neznáme. Víme například, že od Nobunagy obdržel dům, pozemek a krátký meč a že byl v jeho blízké společnosti. Po Nobunagově smrti ale mizí i zmínky o Yasukem,“ zasazuje reálie videohry Assassin's Creed Shadows do historického kontextu Jakub Zeman.

Dále uvádí, že Yasuke se původně zřejmě jmenoval Izák a „Yasuke“ je japonská odvozenina. Skutečný Yasuke uměl určitě portugalsky, japonsky zřejmě ovládal jen pár frází. Za dobu svého působení v zemi vycházejícího slunce působil jako kuriozita. Sám Nobunaga nevěřil, že jde o muže tmavé pleti, protože černocha v životě nikdy neviděl. Služebnictvu dokonce přikázal Yasukeho umýt, protože si myslel, že jde o bělocha natřeného tuší. Když sluhové omyli cizinci prach z těla, Nobunaga viděl, že je pigment jeho kůže ještě mnohem tmavší, a byl tím fascinován. Yasuke budil pozdvižení i mezi prostým lidem, několik z nich bylo údajně ušlapáno, když se jej snažili zahlédnout.

Co se týče samotné hry, ve které vedle samuraje Yasukeho ovládáte ještě shinobi dívku jménem Naoe, obsahuje samozřejmě celou řadu hollywoodské interpretace japonské historie či mýtus o tajemném tichém zabijákovi „ninjovi“. To má s historií pramálo společného. „Překvapila mě ale celá řada věrných a přesných detailů. Sedí zpracování zbraní i zbrojí, a to včetně těch koňských. Japonská krajina je nádherná a věrná originálu i při střídání ročních období. Ve hře se mluví vznešenou i historickou japonštinou v místech, kde je to vhodné. Ženy bojovnice určitě v japonské historii existovaly a jsou známé i případy, kdy střílí ze palných zbraní. Jsem rád, že je tady ukázána i zbraň kusarigama (pozn. srp s řetězem zakončený koulí), která byla hojně využívána právě ženami. Líbí se mi i důraz na ostatní, nebojové ctnosti, jako jsou recitace básní, tušová kresba či hra na hudební nástroje, čemuž se věnovali samurajové z vyšších vrstev,“ dodává Jakub Zeman.

Po úvodních několika hodinách můžete ve videohře plynule přepínat mezi oběma postavami a prožít příběh pohledem jednoho či druhého. Hra zakomponovává přirozeně do příběhu palné zbraně, které byly skutečně v tomto období v Japonsku na svém prudkém vzestupu. Kromě klasických mečů jako katana či wakizaši se hlavní hrdinové ohání právě zmíněnou kusarigamou či mušketou, střílí z japonského luku, vrhají shurikeny, ohání se dlouhou naginatou, krátkou dýkou tanto či masivní okovanou palicí kanabō. Jaký je rozdíl mezi samurajem a shinobim? Jak reálné jsou souboje? Co znamenají divadelní masky, které nosí hlavní záporáci? A proč se skrytá čepel hodí do Japonska víc než do jiných míst, kde se série Assassin's Creed odehrává? Nejen to zjistíte ve videu v úvodu článku.