Ostrov blbé nálady. Británie se těžce vyrovnává s náporem vlastních turistů
Rekordní počet Britů tráví dovolenou na svém domovském ostrově. Hlavním důvodem je pochopitelně omezení cestování kvůli koronavirovým restrikcím. Dokonce i na příští rok už jsou v nejlepších lokacích Velké Británie ty nejžádanější termíny vybookovány. Zní to jako idylka, že? Národ, který se s úsměvem natáhne k vodě a podpoří místní ekonomiku. To byste se ale šeredně pletli.
V posledních dnech zaplavil britský internet hashtag #BeKind, tedy buď laskavý, vlídný, milý, shovívavý. Zní to, jako kdyby Británie tímto solidárním zvoláním bojovala proti nějaké katastrofě. A v jistém smyslu je to pravda. Jsou tu dvě loňské katastrofy, o kterých víte – koronavirus a brexit. Třetí katastrofa vznikla kombinací dvou předchozích – Britové musí trávit léto v Británii.
Takhle na první pohled to nezní jako něco strašného, ale musíte si uvědomit, co to v létě roku 2021 vůbec znamená. Znamená to vlnu ohromného množství lidí, kteří rok a půl neměli možnost používat své sociální schopnosti, a navíc běžně tráví dovolenou v zahraničí, kde si od nich španělský, portugalský, řecký, egyptský nebo klidně i český personál nechá cokoli líbit.
Mnozí z britských turistů byli zvyklí chovat se v hotelech a resortech jako kreténi už před pandemií a teď navíc mají pocit, že si prošli peklem, takže si zaslouží jen to nejlepší.
A tahle nezastavitelná vlna najednou narazila na útes britského pohostinství. To má totiž za sebou taky osmnáct měsíců absolutního pekla, všichni zaměstnanci jsou demoralizovaní, finančně i lidsky nejistí. Vyšli ze cviku nebo jsou dokonce velice čerstvě přijati. Protože po brexitu chybí v Británii ve službách velké množství pracovníků, kteří většinou přicházeli z východní Evropy a nechali si za nízké platy kálet na hlavu.
Vystresovaní Britové narážejí na vystresované Brity. Tak to dopadá, když musí kolonialisté zůstat na prázdniny doma.
TripAdvisor warriors
Majitel plážové restaurace v Cornwallu řekl pro BBC: “Zákazníci mají ponorku, jako by úplně ztratili kontakt se svým lidstvým.” Popisuje, jak jsou zákazníci stále agresivnější a jeho zaměstnanci depresivnější. Francois Strydom, který vlastní několik restaurací v Yorkshiru, zase řekl místnímu tisku, že “někteří zákazníci jsou chápaví”, ale jiní že vytvářejí v podnicích svým chováním jenom chaos. “Mám lidi, kteří odejdou, pokud je do dvou minut někdo neobslouží,“ vysvětluje.
Extrémně zábavní jsou Britové, kteří jsou na dovolené ve své vlastní zemi po dlouhé době poprvé. V hrabství Cumbria se množí stížnosti od majitelů hotelů na zákazníky, kteří jsou zmatení z toho, že jim nikdo nenaplánuje program a neřekne jim, kam jít. V zahraničních resortech totiž na tohle vždycky mají člověka.
Situace je o to horší, že zákazníci drží nad podniky téměř magickou moc, a tou jsou cestovní aplikace. Místní jim říkají “TripAdvisor warriors”, tedy válečníci z TripAdvisoru. Pokud těmle lidem nesplníte všechno, co jim na očích uvidíte, dostanete na nějaké podobné hodnoticí aplikaci nízký počet hvězdiček. Další faktor, který přispívá všeobecnému napětí.
Kampaň #BeKind sice má ohlas, ale situace v pohostinství je nadále nesnesitelná. Premiér Boris Johnson už se nechal slyšet, že doplnění pracovní síly je jednou z jeho priorit. A možná by si měl máknout, protože už se začínají bookovat nejlepší britské destinace i na příští léto.