I v zimě si mohou motorkáři užít perfektní svezení

I v zimě si mohou motorkáři užít perfektní svezení Zdroj: Zdeněk Samek

Španělsko v jedné stopě. Jaké je osedlat motorku snů v cizině a současně být mezi svými?

Václav Friedmann

Zatímco pro zemědělce jsou nepřítelem všechna čtyři roční období, pro české motorkáře je jím pouze zima a nevlídné počasí. Proto jsou vyjížďky a kempy v jižních zemích Evropy na motorkách stále populárnější a pro fanoušky jedné stopy velkou událostí. Vyzkoušeli jsme, jak to funguje.

Možností, jak si v době české zimy zajezdit na motorce, je spousta. Můžete se vydat do Afriky a procestovat ji na půjčeném stroji stejně jako odcestovat do Ameriky nebo Asie. Jenže to je hodně drahé. Jižní Evropa je dostupnější, a navíc není problém ji projet na vlastní motorce. Vyberete si jen nabídku některé z mnoha spedičních firem, které vám ji v kamiónu dopraví kamkoliv po Evropě. Vám pak stačí letenka, kterou doporučujeme objednat víc dopředu, a o zábavu je postaráno.

Protože patřím mezi velké motocyklové nadšence, tak ve chvíli, kdy jsem objevil možnost zúčastnit se Zimního testovacího kempu CarTec Group ve španělské Esteponě, neváhal jsem ani vteřinu a zabaleno jsem měl už měsíc dopředu. Co mě čeká, jsem ale pouze tušil. Skvělá parta, špičkové motorky BMW, zajímavé trasy a krásná španělská krajina moje očekávání předčily.

ZÁŽITEK KAŽDÝ DEN

„Ráno se sejdeme v garáži, řekneme si instrukce ke společné jízdě, vybereš si motorku a jedeme. Za hodinu si dáme kafe, vyměníš si motorku a zase jedeme dál,“ tohle byla první slova Michala Dvořáka, jenž před pár lety vymyslel tento koncept testování kompletní řady nových motocyklů BMW Motorrad a dosud ho spolu se svou manželkou organizuje a zabezpečuje. A nejsou na to sami, nesmím zapomenout na tým CarTec Group, kdy se do akce zapojují mechanici, ale i ředitelé poboček. Je mi záhadou, jak dokázali přesvědčit majitele CarTec Group Karla Kadlece k tomu, aby poslal motorky za více než 20 miliónů korun do 3000 kilometrů vzdáleného Španělska. Ale je pravda, že když motorky milujete, uděláte pro ně všechno!

Ráno jsem nemohl dospat a přemýšlel, „na které začnu“. Vybral jsem si krásný scrambler R Nine T a vyrazil se skupinou podobných nadšenců na první dobrodružství. Estepona leží asi 80 kilometrů jižně od Malagy a my se vydali ještě dál na jih, kde nás čekal Gibraltar a nejjižnější bod kontinentální Evropy, Tarifa. Motorky jsme zaparkovali kousek od majáku, na tomto místě je Afrika vzdálená pouhých 14 kilo­metrů. Trasa podél moře přináší nádherné výhledy na nekonečné pláže, ale po celý rok i relativně silný provoz, který je způsobený blízkostí velkých přístavů. Scrambler má motor o obsahu 1250 ccm a skvělý zátah už od nízkých otáček, takže proplétat se kolonami aut je nakonec zábava a vykouzlí úsměv na tváři už během prvních kilometrů. Jen jedno upozornění – zkoušet to mají pouze lidé, kteří mají s motorkami zkušenosti.

„Vyzkoušej si tu tisícovku, to teprve poletíš,“ doporučuje mi pak jeden z průvodců, Martin Guttner. Přesedám tedy na model S 1000 RR a přesvědčuji se o tom, že stačí přidat jen trochu plynu a opravdu máte pocit, že vzlétnete. Vysoké otáčky, teplý vzduch a moře na dosah jsou opravdu silný adrenalin.

Kochat se výhledy na přímořské silnici je fajn, ale nejvíc radosti si na motorkách užíváme v pohoří Sierra Bermeja. Nekonečné množství zatáček, rozmanitý terén a silničky, které vedou až do nadmořské výšky téměř 1500 metrů nad mořem. Za našeho pobytu bylo sice chladno, ale dobře oblečený motorkář nižší teplotu nepocítí. A kdyby přece jen trochu, adrenalin v žilách nebo káva v některé z místních restaurací a kaváren vše ­srovnají.

A horské serpentiny si užívám na královském BMW 1250 GS. „Tahle motorka je z mého pohledu nejvíc. Když ji vyzkoušíš, nebudeš chtít jinou,“ přesvědčuje mě Petr Urbánek, který je jedním z průvodců skupiny a také ředitel poboček v Brně a Olomouci. Po pár kilo­metrech zjišťuji, že na tom něco bude! V té chvíli začínám přemýšlet, jestli to nakonec neudělat jako mnoho jiných Čechů: odstěhovat se sem a moct si užívat těchto scenérií, kdykoli budu chtít.

Když přichází déšť, zima a mlha na vrcholcích hor, trochu mě tyto myšlenky přecházejí a opět se soustředím jen na jízdu. Začíná pršet vydatně a opravdové dobrodružství začíná. Musím dávat velký pozor. Silnice tu totiž mají kluzký povrch i za sucha, a když na vozovku naprší, je to stejné, jako kdybych jel na ledu. Jsem proto rád, že mi jeden z přítomných závodních jezdců a reprezentant ČR v disciplíně road racing Kamil Holán radí, jak předejít pádu. „Před zatáčkou dej nohu na zem a vyzkoušej, jak moc to klouže. Podle toho uprav rychlost a těžiště,“ radí Kamil, ­který na závodech běžně překračuje rychlost 300 kilometrů za hodinu a vyhrál kategorii rookies na proslulé Mans Grand Prix na ­ostrově Man. A opravdu to ­funguje!

Večer vše probíráme u videa s Michaelem Parmou, dalším skvělým jezdcem a závodníkem. Po celém dni jsem tak plný zážitků, že nemohu usnout, ale šumění moře mě nakonec pohodlně uspí.

JINÝ POBYT, JINÁ DOVOLENÁ

I přestože turistická sezóna je v době našeho pobytu před námi, španělské pobřeží není opuštěné. Hotel je téměř plný seniorů z Německa a Velké Británie, kteří mají organizovaný program her a výletů, ale také jednu zásadní, ranní atrakci: když z garáže vyjíždí na 30 motorek BMW a seřazuje se před recepcí, desítky staříků obdivují naše stroje, mávají nám, fotí si nás a v jejich očích jsou vidět jiskry vzpomínek i snů. Po našem odjezdu se vracejí ke hře domina nebo karet se svými manželkami a domnívám se, že v té chvíli se už těší na náš večerní návrat.

Výhodou testovacího kempu je, že si neustále střídáme motorky, a tak si španělskou krajinu vychutnávám jak v sedle silničního speciálu, tak na cestovním enduru, scrambleru, ale i chopperu. Tyto obrovské stroje mám spojené s motorkářskými gangy, které jezdí s nohama vysoko ve stupačkách, jedou svým tempem napříč Amerikou a na přilbách mají rohy z bizona. Usedám na obrovský R 18, jenž má obsah 1800 ccm a budí respekt. Jízda na něm je skvělá a chvílemi si opravdu připadám jako na americké Route 66. Když pak přesednu na R 18 Transcontinental, jenž má navíc skvělou hudební výbavu od firmy Marshall a pustím si nahlas Andrewa Stronga, nemá to chybu. Jen při manipulaci na místě ho chci parkovat stejně snadno jako scrambler a více než 400 kilogramů váhy mi dává tak zabrat, že i s motorkou padám. Naštěstí mi pomohli ostatní jezdci a motorce se nic nestalo.

Od rána máme úsměv na rtech, protože tahle možnost testu motorek je opravdu unikátní. Pravidelné zastávky na kávu nebo jídlo v některé z místních horských restaurací jsou proto plné diskusí o jednotlivých strojích, do nichž se často zapojují i zdejší obyvatelé, kteří nám mávají a vítají nás. Je skvělé, jak lidi, kteří se předtím neznali a jejichž profese a životní osudy jsou zcela odlišné, mají hned pocit sounáležitosti a zapomenou na všední starosti.

Španělsko v době, kdy je v Česku zima, je skvělá volba. Najdete tu i spoustu atraktivních, turistických cílů, které byste v létě kvůli vysokým teplotám a množství návštěvníků pravděpodobně vynechali. Mnoho Čechů si tady pořizuje vlastní bydlení, vždyť byt o ploše 100 metrů čtverečních s terasou a výhledem na moře přijde na stejné peníze jako pražská garsonka. Jestli si tu koupím byt, nevím, ale že se do Španělska příští zimu vrátím vyzkoušet s Car Tec Group novinky na další sezónu, vím určitě. Zkrátit si zimní motorkářské trápení stojí za to.