Španělsko v jedné stopě. Jaké je osedlat motorku snů v cizině a současně být mezi svými?
Zatímco pro zemědělce jsou nepřítelem všechna čtyři roční období, pro české motorkáře je jím pouze zima a nevlídné počasí. Proto jsou vyjížďky a kempy v jižních zemích Evropy na motorkách stále populárnější a pro fanoušky jedné stopy velkou událostí. Vyzkoušeli jsme, jak to funguje.
Možností, jak si v době české zimy zajezdit na motorce, je spousta. Můžete se vydat do Afriky a procestovat ji na půjčeném stroji stejně jako odcestovat do Ameriky nebo Asie. Jenže to je hodně drahé. Jižní Evropa je dostupnější, a navíc není problém ji projet na vlastní motorce. Vyberete si jen nabídku některé z mnoha spedičních firem, které vám ji v kamiónu dopraví kamkoliv po Evropě. Vám pak stačí letenka, kterou doporučujeme objednat víc dopředu, a o zábavu je postaráno.
Protože patřím mezi velké motocyklové nadšence, tak ve chvíli, kdy jsem objevil možnost zúčastnit se Zimního testovacího kempu CarTec Group ve španělské Esteponě, neváhal jsem ani vteřinu a zabaleno jsem měl už měsíc dopředu. Co mě čeká, jsem ale pouze tušil. Skvělá parta, špičkové motorky BMW, zajímavé trasy a krásná španělská krajina moje očekávání předčily.
ZÁŽITEK KAŽDÝ DEN
„Ráno se sejdeme v garáži, řekneme si instrukce ke společné jízdě, vybereš si motorku a jedeme. Za hodinu si dáme kafe, vyměníš si motorku a zase jedeme dál,“ tohle byla první slova Michala Dvořáka, jenž před pár lety vymyslel tento koncept testování kompletní řady nových motocyklů BMW Motorrad a dosud ho spolu se svou manželkou organizuje a zabezpečuje. A nejsou na to sami, nesmím zapomenout na tým CarTec Group, kdy se do akce zapojují mechanici, ale i ředitelé poboček. Je mi záhadou, jak dokázali přesvědčit majitele CarTec Group Karla Kadlece k tomu, aby poslal motorky za více než 20 miliónů korun do 3000 kilometrů vzdáleného Španělska. Ale je pravda, že když motorky milujete, uděláte pro ně všechno!
Ráno jsem nemohl dospat a přemýšlel, „na které začnu“. Vybral jsem si krásný scrambler R Nine T a vyrazil se skupinou podobných nadšenců na první dobrodružství. Estepona leží asi 80 kilometrů jižně od Malagy a my se vydali ještě dál na jih, kde nás čekal Gibraltar a nejjižnější bod kontinentální Evropy, Tarifa. Motorky jsme zaparkovali kousek od majáku, na tomto místě je Afrika vzdálená pouhých 14 kilometrů. Trasa podél moře přináší nádherné výhledy na nekonečné pláže, ale po celý rok i relativně silný provoz, který je způsobený blízkostí velkých přístavů. Scrambler má motor o obsahu 1250 ccm a skvělý zátah už od nízkých otáček, takže proplétat se kolonami aut je nakonec zábava a vykouzlí úsměv na tváři už během prvních kilometrů. Jen jedno upozornění – zkoušet to mají pouze lidé, kteří mají s motorkami zkušenosti.
„Vyzkoušej si tu tisícovku, to teprve poletíš,“ doporučuje mi pak jeden z průvodců, Martin Guttner. Přesedám tedy na model S 1000 RR a přesvědčuji se o tom, že stačí přidat jen trochu plynu a opravdu máte pocit, že vzlétnete. Vysoké otáčky, teplý vzduch a moře na dosah jsou opravdu silný adrenalin.
Kochat se výhledy na přímořské silnici je fajn, ale nejvíc radosti si na motorkách užíváme v pohoří Sierra Bermeja. Nekonečné množství zatáček, rozmanitý terén a silničky, které vedou až do nadmořské výšky téměř 1500 metrů nad mořem. Za našeho pobytu bylo sice chladno, ale dobře oblečený motorkář nižší teplotu nepocítí. A kdyby přece jen trochu, adrenalin v žilách nebo káva v některé z místních restaurací a kaváren vše srovnají.
A horské serpentiny si užívám na královském BMW 1250 GS. „Tahle motorka je z mého pohledu nejvíc. Když ji vyzkoušíš, nebudeš chtít jinou,“ přesvědčuje mě Petr Urbánek, který je jedním z průvodců skupiny a také ředitel poboček v Brně a Olomouci. Po pár kilometrech zjišťuji, že na tom něco bude! V té chvíli začínám přemýšlet, jestli to nakonec neudělat jako mnoho jiných Čechů: odstěhovat se sem a moct si užívat těchto scenérií, kdykoli budu chtít.
Když přichází déšť, zima a mlha na vrcholcích hor, trochu mě tyto myšlenky přecházejí a opět se soustředím jen na jízdu. Začíná pršet vydatně a opravdové dobrodružství začíná. Musím dávat velký pozor. Silnice tu totiž mají kluzký povrch i za sucha, a když na vozovku naprší, je to stejné, jako kdybych jel na ledu. Jsem proto rád, že mi jeden z přítomných závodních jezdců a reprezentant ČR v disciplíně road racing Kamil Holán radí, jak předejít pádu. „Před zatáčkou dej nohu na zem a vyzkoušej, jak moc to klouže. Podle toho uprav rychlost a těžiště,“ radí Kamil, který na závodech běžně překračuje rychlost 300 kilometrů za hodinu a vyhrál kategorii rookies na proslulé Mans Grand Prix na ostrově Man. A opravdu to funguje!
Večer vše probíráme u videa s Michaelem Parmou, dalším skvělým jezdcem a závodníkem. Po celém dni jsem tak plný zážitků, že nemohu usnout, ale šumění moře mě nakonec pohodlně uspí.
JINÝ POBYT, JINÁ DOVOLENÁ
I přestože turistická sezóna je v době našeho pobytu před námi, španělské pobřeží není opuštěné. Hotel je téměř plný seniorů z Německa a Velké Británie, kteří mají organizovaný program her a výletů, ale také jednu zásadní, ranní atrakci: když z garáže vyjíždí na 30 motorek BMW a seřazuje se před recepcí, desítky staříků obdivují naše stroje, mávají nám, fotí si nás a v jejich očích jsou vidět jiskry vzpomínek i snů. Po našem odjezdu se vracejí ke hře domina nebo karet se svými manželkami a domnívám se, že v té chvíli se už těší na náš večerní návrat.
Výhodou testovacího kempu je, že si neustále střídáme motorky, a tak si španělskou krajinu vychutnávám jak v sedle silničního speciálu, tak na cestovním enduru, scrambleru, ale i chopperu. Tyto obrovské stroje mám spojené s motorkářskými gangy, které jezdí s nohama vysoko ve stupačkách, jedou svým tempem napříč Amerikou a na přilbách mají rohy z bizona. Usedám na obrovský R 18, jenž má obsah 1800 ccm a budí respekt. Jízda na něm je skvělá a chvílemi si opravdu připadám jako na americké Route 66. Když pak přesednu na R 18 Transcontinental, jenž má navíc skvělou hudební výbavu od firmy Marshall a pustím si nahlas Andrewa Stronga, nemá to chybu. Jen při manipulaci na místě ho chci parkovat stejně snadno jako scrambler a více než 400 kilogramů váhy mi dává tak zabrat, že i s motorkou padám. Naštěstí mi pomohli ostatní jezdci a motorce se nic nestalo.
Od rána máme úsměv na rtech, protože tahle možnost testu motorek je opravdu unikátní. Pravidelné zastávky na kávu nebo jídlo v některé z místních horských restaurací jsou proto plné diskusí o jednotlivých strojích, do nichž se často zapojují i zdejší obyvatelé, kteří nám mávají a vítají nás. Je skvělé, jak lidi, kteří se předtím neznali a jejichž profese a životní osudy jsou zcela odlišné, mají hned pocit sounáležitosti a zapomenou na všední starosti.
Španělsko v době, kdy je v Česku zima, je skvělá volba. Najdete tu i spoustu atraktivních, turistických cílů, které byste v létě kvůli vysokým teplotám a množství návštěvníků pravděpodobně vynechali. Mnoho Čechů si tady pořizuje vlastní bydlení, vždyť byt o ploše 100 metrů čtverečních s terasou a výhledem na moře přijde na stejné peníze jako pražská garsonka. Jestli si tu koupím byt, nevím, ale že se do Španělska příští zimu vrátím vyzkoušet s Car Tec Group novinky na další sezónu, vím určitě. Zkrátit si zimní motorkářské trápení stojí za to.