Hornický skanzen Solvayovy lomy

Hornický skanzen Solvayovy lomy Zdroj: Jiří Štefek

Svatý Jan pod Skalou
Svatý Jan pod Skalou
Svatý Jan pod Skalou
Svatý Jan pod Skalou
Svatý Jan pod Skalou
17 Fotogalerie

Výlet do skanzenu Solvayovy lomy. Zkuste jízdu hornickým vláčkem nebo návštěvu podzemní štoly

Jiří Štefek

V malebném kraji nedaleko Karlštejna a břehů řeky Berounky se nachází proslulá obec Svatý Jan pod Skalou. Návštěvníky láká zdejší svatojánský kostel a jeskyně svatého Ivana, ale i připomínka temných 50. let. Ve zdejší škole vybudované z bývalého kláštera tehdy fungoval jeden z nejkrutějších pracovních táborů Československa. Kdo si ale dá tu námahu a vystoupá na Svatojanskou skálu nad obec, naskytne se mu nádherný výhled na širé okolí. Pokud odsud zamíří východním směrem tak zhruba po kilometru chůze dorazí k unikátnímu hornickému skanzenu Solvayovy lomy.

Skanzen již od roku 1993 provozuje občanské sdružení Společnost Barbora, společnost pro zachování důlních a průmyslových památek. Jeho členové v areálu postupně obnovili úzkorozchodnou dráhu a vozí zde návštěvníky hornickými vláčky. Nabízí i prohlídku štoly i muzea těžby a dopravy vápence v Českém krasu. V rámci venkovní expozice si mohou návštěvníci prohlédnout například vzduchový vrátek a svážnou dráhu, lanové bagry, úzkorozchodné lokomotivy, důlní a lomové vozíky i další exponáty. 

Historie lomu sahá až do roku 1916. Vlastníkem a provozovatelem byl Rakouský spolek pro chemickou a metalurgickou výrobu a výrobu amoniakální sody systém Solvay. Pro úplnost dodejme, že horniny se dopravovaly samotížnou lanovkou (obdobná například dodnes funguje mezi Černým dolem a Kunčicemi v Krkonoších), kterou se pouze na brzdu spouštěl vápenec v koších do Loděnic, odkud vlakem putoval do továrny v severočeských Neštěmicích nad Labem, která se zabývala výrobou sody tzv. Solvayovou metodou. Od toho je odvozen i užívaný název lomu a název skanzenu. 

Němci a znárodnění

Vytěžený materiál se ručně nakládal do vozíků úzkorozchodné dráhy o rozchodu 600 mm. Tyto vozíky se lidskou silou tlačily k horní stanici samotížné lanovky vedoucí na překladiště státní dráhy v Loděnici, odkud byl vápenec převážen na zpracování do Neštěmic. Lanová dráha byla 1580 metrů dlouhá, překonávala převýšení 126 metrů a dokázala přepravit 38 tun materiálu za hodinu. V roce 1925 se podařilo zavést do lomu elektřinu, což umožnilo nahradit spalovací motor k pohonu kompresoru za elektrický a pořídit i výkonnější kompresor. V roce 1928 již byl lom vybaven třemi elektromotory o celkovém výkonu 85,75 koní a osvětlení závodu zajišťovalo přes 60 žárovek. 

Největšího rozmachu dosáhla těžba v lomu za druhé světové války, kdy byla podřízena německému plánovanému hospodářství. Vybavení lomu bylo rozšířeno o elektrický a dieselový bagr a nové dieslové a benzinové lokomotivy. Pro nedostatek pohonných hmot během války však musel být dieselový bagr přestavěn na elektrický a jedna benzínová lokomotiva byla dodatečně osazena generátorem na dřevoplyn. Roku 1945 byly lom i neštěmická továrna znárodněny a podřízeny národnímu podniku Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí nad Labem. Již roku 1950 však došlo k další změně, neboť tento národní podnik byl zrušen a část jeho majetku přešla pod nový podnik Továrna na sodu Neštěmice (TONASO). 

Tip na výlet

Důsledkem masivní těžby těch nejkvalitnějších vápenců během války, byl v následujících letech nepříznivý poměr vytěženého vápence a materiálu, který musel byt ukládán na haldy. Nepomohly pokusy o rozšíření těžby ani o její mechanizaci, lom již nedokázal dostatečné dodávky vápence zajistit a TONASO jej předalo národnímu podniku Železnorudné doly Nučice, který jej obratem přenechal podniku Československé státní silnice Praha. Silničáři upřednostňovali jiné technologie, a tak v roce 1956 došlo ke zrušení úzkorozchodné dráhy a jejímu nahrazení nákladními automobily. Až do roku 1963 probíhala těžba vápence jako materiálu pro opravy silnic, ale po zprovoznění nového moderního lomu u Vinařic, bylo rozhodnuto o ukončení těžby.

V následujících třech dekádách areál lomů chátral a postupně z něj mizelo veškeré vybavení a technika připomínající těžbu. V roce 1993 se areálu ujal již zmiňovaný spolek Barbora, který do něj začal vracet techniku i život. Od té doby každým rokem zve tisíce návštěvníků na procházku do historie tohoto lomu i těžkého těžařského řemesla. Lom je pro veřejnost otevřen od května do října a je to zajímavý tip na letní či podzimní výlet.