Dubaj tisíce vůní: Světový parfém tu namíchá na počkání prodavač i robot v muzeu. Ten nejlepší si uděláte sami
Při návštěvě Dubaje se jedné věci nedá spolehlivě uniknout. Tou jsou parfémy, na které narazíte na každém kroku. Na váš nos budou neustále útočit tisíce vůní. Míchání parfémů má v celém arabském světě dlouhou historii a ve Spojených arabských emirátech tomu není jinak. Osobně jsem se setkal s více než desítkou různých prodejců. Mezi lidskými prodejci byl i jeden robot, kterého znáte spíš z montážních linek automobilek. Ten nejlepší jsem si ale namíchal sám a s odstupem času mohu prohlásit, že to je ten nejlepší suvenýr, jaký jsem si kdy z cest přivezl.
Míchání parfémů má v Dubaji hluboké kořeny, sahající až do dávných dob, kdy byly vůně nedílnou součástí každodenního života. Tradiční arabské parfémy, často založené na vonných olejích, využívají vzácné ingredience, které jsou pečlivě kombinovány pro dosažení jedinečných a intenzivních vůní. Tato praxe nejenže odráží kulturní dědictví regionu, ale také zůstává živou součástí moderní dubajské společnosti.
Mezi ingredience patří kromě lehčích citrusových a rostlinných vůní také např. kadidlo, dřevo či oud. Ten je známý také jako agarové dřevo a je to vysoce ceněná a vzácná ingredience v parfumerii získávaná ze stromů rodu Aquilaria, které rostou převážně v jihovýchodní Asii. Když je dřevo těchto stromů napadeno specifickou houbou, začne produkovat aromatickou pryskyřici jako obranný mechanismus. Tato pryskyřice impregnuje dřevo, které následně ztmavne a získá charakteristickou vůni. A právě ta hraje hlavní roli v mé vlastní vůni. Ale o tom později.
Dubaj je známá svými trhy s parfémy, jako je Perfume Souk či Souk Madinat Jumeirah, kde návštěvníci mohou objevit širokou škálu tradičních i moderních vůní. Tady není nezvyklé, že prodavačům nadiktujete své oblíbené vůně a oni vám mohou přímo na místě umíchat něco na přání. Velmi širokou paletu světových či originálních místních (ale již namíchaných) parfémů nabízí také největší obchodní dům na světě – Dubaj Mall. Na dubajském letišti či v tzv. Muzeu budoucnosti (budova s velmi specifickým tvarem) najdete i průmyslové roboty, kteří vám po zadání oblíbených vůní namíchají parfém před vašimi zraky během pár vteřin. Můžu ale doporučit vlastnoruční míchání vůní pod dohledem zkušeného mixologa.
A kde hledat? V Dubaji takový podnik najdete v hipsterské čtvrti galerií, kaváren a fitness center s názvem Alserkal Avenue. Parfumérie se jmenuje Oo La Lab a ve futuristickém prostředí plném bílých prosvětlených stolů se celá magie odehrává. Skupinové i individuální workshopy trvají od jedné do tří hodin. Za umíchání menší lahvičky parfému (20 ml) zaplatíte cca 2200 korun, za větší (50 ml) pak cca 3500 korun. Jak takové namíchání unikátní vůně vypadá?
Na úvod se seznámíte s tím, jak se vlastně parfém vyrábí. Mixolog vám vysvětlí, že se skládá ze tří částí – první je hlava (vrchní tóny), která tvoří první dojem z vůně a je cítit ihned po aplikaci parfému. Obvykle obsahuje lehké a svěží esence, jako jsou citrusové plody nebo byliny. Tyto tóny jsou nejprchavější a vyprchávají během 15–30 minut. Druhou je srdce (střední tóny), které se rozvíjejí po odeznění hlavy přibližně 15 minut po aplikaci a tvoří podstatu parfému. Obsahují bohatší a komplexnější vůně, jako jsou květinové nebo kořeněné tóny. Srdce parfému vydrží vonět několik hodin. Poslední pak je základ či báze (nízké tóny), které se objevují po úplném rozvinutí parfému, přibližně 30 minut po aplikaci, a dodávají vůni hloubku a trvanlivost. Základní tóny, jako jsou dřevité nebo pižmové esence, mohou přetrvávat na kůži až celý den.
Poté už přistoupíte k Oo Fragrance Table, kde si hrajete s kombinacemi 27 esencí, kdy se každá hodí pro jinou část parfému, a vy si výběrem poměru určujete, kterým směrem se vaše vůně vydá. Vše si testujete v pouhých kapkách chemickým kapátkem do miniflakonku. Až v momentě, kdy jste s vůní spokojeni, dostanete ke hraní větší nádoby a kapky nahradí mililitry a vy si doslova slijete svůj finální velký parfém. Posledním krokem je pak vytvoření vlastního názvu, kterým vám lahvičku obrandují, a je hotovo. Osobně jsem zvolil název „Starý muž na bazaru“, protože moje kombinace obsahovala hodně tradičních pánských zemitých vůní, jako je právě zmíněný oud, dřevo a koření. Připomněla mi prodavače na starobylých trzích, a proto tento název.
Parfém jsem si přivezl domů a používám jej každý den. To se mi s žádným jiným suvenýrem z žádné jiné cesty ještě nestalo, a proto podobnou zkušenost opravdu vřele doporučuji. Sklízí pochvalné reakce a okolí se snaží uhádnout, co je to za značku. Jen nevím, co udělám, až dojde. Bude čas na další výlet do Dubaje? Snad „Starého muže na bazaru“ zvládnu namíchat i podruhé.