Na reklamaci lze získat odškodnění až 37 tisíc

Na reklamaci lze získat odškodnění až 37 tisíc Zdroj: Profimedia.cz

Ztratilo se vám při cestě letadlem zavazadlo? Návod, jak provést reklamaci a získat až 37 000 Kč

Daniel Baret

Zejména když letíte do ciziny, se občas stane velmi nepříjemná věc, a to že váš kufr nepřiletí s vámi. Naprostá většina zavazadel se sice nakonec najde a cestujícím se vrátí do 48 hodin. Někdy se ale stane, že kufr či taška se prostě ztratí. Týká se to milionů zavazadel ročně po celém světě. Zde máte přesný postup, jak podobnou událost reklamovat a v případě trvalé ztráty získat od letecké společnosti odškodnění. Není přitom nijak malé, záleží samozřejmě na obsahu zavazadla.

„Jakmile po přistání zjistíte, že vaše zavazadlo nedorazilo, vyhledejte přepážku pro reklamaci zavazadel. Pokud na letišti není (i to existuje), vyhledejte zástupce letecké společnosti, se kterou jste letěli. Dopravce je za vzniklou škodu vždy odpovědný a musí vám ji nahradit, což je zaneseno také v Montrealské úmluvě platné v podstatě po celém světě,“ vysvětluje Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz.

Co pak přesně dělat dál? Především se nenechte odbýt, protože dopravce by vám měl pomoci ihned, pokud zavazadlo nedorazí vaším letem.

Sada na přenocování i poukázky

Většina leteckých společností i letišť má pro případy ztráty zavazadel připravenou „sadu na přenocování“. Důležité je vědět, že automaticky ji ale většinou nenabízejí, takže v případě potřeby to požadujte. To platí i o úhradě výdajů souvisejících se zpožděním nebo ztrátou zavazadla.

„Informujte se u přepážky i v reklamačním řádu dané letecké společnosti, co všechno a do jaké výše vám bude ochotná uhradit. Většinou vám potom zpětně proplatí přinesené účtenky. S trochou štěstí někdy můžete rovnou dostat i hotovost nebo poukaz na nákup v místním obchodě,“ radí Josef Trejbal.

Na přepážce vyplňte dokument označovaný jako PIR (Property Irregularity Report). Aby byly vaše šance na nalezení zavazadla co největší, měli byste u sebe mít číslo rezervace svého letu (najdete ho na letence), zavazadlový lístek (ten dostanete při odbavení), musíte dodat přesný popis zavazadla (například barvu, velikost), dále svoji adresu a telefonní číslo, na kterém budete k zastižení, a bankovní spojení. V době současných moderních technologií po obdržení písemného potvrzení a referenčního čísla reklamace budete moci sledovat také online, co se s vaším zavazadlem zrovna děje.

Zavazadlo raději označit

Vůbec nejčastější příčinou ztracených zavazadel je stržení či poškození zavazadlového štítku, bez kterého není možné zjistit, kam má být doručeno. Myslete proto také vždy na to, abyste pro jistotu svůj kufr či tašku označili svým jménem, adresou i telefonem.

Letecké společnosti jsou schopny nasměrovat ztracené zavazadlo až na základě popisu cestujících. Ve zcela krajním případě, kdy se vaše zavazadlo nepodaří najít do 21 dnů a je pak oficiálně prohlášeno za ztracené, můžete až do dvou let zažádat o odškodnění. Je tedy na to dost času. V současnosti je maximální výše odškodnění na jedno zavazadlo 1445 eur, tedy v přepočtu kolem 37 500 korun.