Karel Steigerwald: Problém neprůjezdné dálnice vyřešen! Ministr Ťok vydá seznam povolených destinací
Ministr dopravy Dan Ťok dnes představil nové účinné řešení katastrofální situace na D1, které začne platit od zítřka. D1 bude uzavřena po celé délce a v obou směrech. Uzavírka bude platit po dobu, kdy bude v České republice ležet sníh. Vozidla, která se doposud na dálnici neoprávněně zdržují, musí dálnici opustit ještě během dnešního dne. Pokud tak neučiní, budou na jaře, až bude dálnice sjízdná, odtažena ke slisování na jejich náklady.
Doprava bude svedena na ty dálnice, které sjízdné jsou. Je jich pořád dost. Řidiči musí proto přizpůsobit cíl své cesty situaci, jaká je. Nešvar, kdy se snaží jezdit po dálnicích, které nejsou k jízdě doporučené ministrem, je nutno pokutovat.
Nemusí každý jezdit hned do Brna, je spousta jiných měst, dostupných zatím bez problémů. Ministerstvo vydá zítra jejich seznam, který se bude denně podle situace doplňovat. Účastníci dopravy jsou povinni seznam sledovat.
Není možné, aby volili cíl cesty bez ohledu na reálnou situaci. O tom se přesvědčili neukáznění řidiči, kteří tráví na D1 naschvál už pátý den, ačkoliv věděli, že může sněžit.
D1: vyřešeno bez dalších nákladů
Tímto opatřením se dopravní zácpy na D1 odstraní bez dalších nákladů. Jde o moderní postup, obvyklý v Rakousku a vyspělých zemích. Odborná veřejnost se ovšem ptá, proč bylo toto praktické opatření zavedeno tak pozdě a kdy bude zavedeno na ostatních dálnicích a silnicích. Ministr Ťok reagoval, že odborná komise, kterou zřídil, toto řešení zvažuje, aby došlo k ještě vyšší provoznosti dálnic a zdůraznil dosavadní úspěchy, které obdivují v Rakousku. Připomněl také, že minulé vlády toto přechodné opatření nedokázaly prosadit.
Jakmile podle vývoje počasí dojde k odsněžení komunikací, případně poklesne sněžnost během tří dnů na 8 % průměrné roční sněživosti, zavedená opatření se podle situace zruší.
Novináře Ťok upozornil, aby si nepletli sněžnost a sněživost, neb jsou to zcela jiná kritéria. Sněžnost je celková sněživost, přepočtená podle platných tabulek EU na čtvereční kilometr uvažované dálnicové plochy. Zavedením těchto kritérií se v minulém roce snížila nehodovost v letním období o 24 %. Pro zimní období nejsou výsledky ještě k dispozici.
Divoký kačer je fake news o skutečných událostech, které se sice nestaly, ale mohly by, jakkoliv znějí neuvěřitelně. Realitou však je, že firmy Agrofertu berou obří dotace, protože se neposuzuje jejich propojení.