Mezistátní dálkové spoje nabízejí velký komfort. Soupravy jsou klimatizované a ke standardnímu vybavení patří elektrické zásuvky nebo Wi-Fi na palubě.

Mezistátní dálkové spoje nabízejí velký komfort. Soupravy jsou klimatizované a ke standardnímu vybavení patří elektrické zásuvky nebo Wi-Fi na palubě. Zdroj: Archív ČD

Jedeme vlakem

Františka Študentová

V létě lze vlak využít pro všechny typy cest, tedy jak pro přesun na místo dovolené, tak pro kratší výlety či pro poznávací cesty s častými přesuny. Železnice je vždy atraktivní, pohodlnou, ekologickou a rychlou variantou pro cestování po Evropě, což dokazuje množství lidí, kteří ji hojně využívají.

České dráhy nabízejí přímé vlakové spoje do prázdninových destinací v sousedních státech, například do horských letovisek (Tatry, Fatra, Alpy), přímořských oblastí u Baltského moře (Polsko, Německo) nebo třeba do termálních lázní (Budapešť, slovenské lázně). S přestupem na vlaky zahraničních partnerů lze pak cestovat do dalších prázdninových destinací, včetně Chorvatska nebo Itálie. Takzvané síťové jízdenky (například InterRail) umožňují podniknout poznávací prázdninové cesty podle zvoleného typu jízdenky po jedné nebo více zemích. Jízdenky lze dobře zkombinovat i s leteckou přepravou; pokud třeba z Prahy poletíte do Londýna, můžete pak následně s předem zakoupenou jízdenkou Inter­Rail projet vlakem celé Spojené království.

Komfort i pro vozíčkáře a děti

Mezistátní dálkové spoje nabízejí velký komfort. Soupravy jsou klimatizované a ke standardnímu vybavení patří elektrické zásuvky nebo Wi-Fi na palubě. Vlaky mívají zařazené i bezbariérové vozy, a tak jimi mohou cestovat i osoby s omezenou schopností pohybu, včetně těch na vozíku. Pravidelně jsou k dispozici i speciální místa pro cestující s dětmi, v některých spojích je dokonce i dětské kino (Railjet Vindobona, SC Pendolino Košičan). Standardem je v dnešní době nabídka občerstvení v restauračním voze nebo bistrovoze, případně nabídka občerstvení z minibaru. Mezistátní vlaky obvykle přepravují také jízdní kola a některé linky míří do zajímavých cyklistických regionů například na Dunajské cyklostezce.

Vlaky jezdí, i když auta stojí

Další výhodou vlaků je četnost spojení a nezávislost na silniční dopravě. Kromě sezónních prázdninových vlaků jezdí na většině mezinárodních linek vlaky několikrát denně, v rámci Česka je interval mezi takovými vlaky obvykle dvě hodiny. Podobné je to také na dalších zahraničních linkách. Vlak tak nabízí značnou flexibilitu při cestování, z Prahy lze využít některé významné přestupní uzly, například ve Vídni (směr Chorvatsko, Slovinsko, Itálie, Švýcarsko), v Linci (směr Švýcarsko, jižní Rakousko), v Mnichově (směr Itálie, Švýcarsko), Drážďany (směr Frankfurt nad Mohanem, s následnými spoji do Paříže, Amsterdamu nebo Bruselu), Berlín (směr Nizo­zemsko) nebo Hamburk (směr Dánsko, Švédsko, Norsko).

Pro poznávací, okružní a podobné cesty se vyplatí už zmíněné síťové jízdenky InterRail. U nich lze volit různé varianty podle plánované cesty a volit různou délku platnosti, státy atd. Mladí lidé do 28 let (nejen studenti) a senioři nad 60 let mají jízdenky se slevou, doprovázené děti do 12 let mají v řadě zemí dokonce jízdenku zdarma. Pro jednorázovou cestu tam, respektive zpět lze doporučit Včasnou jízdenku Evropa – čím dříve ji zakoupíte, tím máte cestu levnější.

Lůžka, lehátka nebo autovlak

A jak je to s dlouhými cestami přes noc? České dráhy ve spolupráci se zahraničními partnery zajišťují rovněž noční spoje. Největší zájem je o Slovensko, pak o linky do Budapešti nebo Švýcarska. A tak lze soupravu s lehátkovými nebo lůžkovými vozy využít na těchto trasách: Praha–Krakov–Varšava, Praha–Poprad–Košice–Humenné (také přeprava osobních aut, autovlak), Praha–Bratislava–Budapešť, Praha–Innsbruck–Curych, Praha–Basilej–Curych–„Canopus“ (letošní novinka v kooperaci s ÖBB a SBB). Moderní lůžkové vozy nabízejí i sprchu a některé oddíly mají vlastní sociální zázemí, jako malý hotelový pokoj, lehátkový vůz je naopak jednodušší a hygienické zázemí má společné. Lůžkový vůz tak lze přirovnat ke komfortnímu hotelu, lehátkový vůz spíš k levnější turistické variantě „hostelu“. České dráhy nabízejí přepravu osobních aut autovlakem z Prahy do několika destinací na Slovensku: Košic a Humenného, od května i do Popradu.