Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

Být vždy o krok dál

Markéta Zrůstová

Helios Nephrite byl uveden v roce 2020 jako nástupce oblíbeného systému Helios Green. Zákazníci Helios Green nyní postupně přecházejí na nový ERP a na červen 2024 je naplánováno ukončení podpory starého systému. Současnost se proto nese ve znamení aktuálních trendů: jednoduchosti a intuitivnosti, digitalizace či zařazování prvků umělé inteligence.

Zdánlivé maličkosti?

Velké množství novinek, jež mohou uživatelé již nyní nalézt v systému Helios Nephrite, se týká oblastí UX a UI. UI je to, co vidíte na první pohled (barvy, ikony pro intuitivní orientaci) a UX oproti tomu není vidět, ale je to způsob, jak uživatele systém vede/stará se o to, aby snadno pochopil, co má udělat, a mohl jednoduše dojít k cíli. „Právě tyto změny (ale nejen ony) vycházejí z požadavků našich zákazníků, kterých jsme se na jejich přání a připomínky ptali vloni v létě, a to jak formou dotazníku, tak osobních rozhovorů,“ dodává Jiří Panec.

Podařilo se uskutečnit řadu z nich týkající se změn v hlavním menu tzv. ribbonu i uvnitř systému, kde například lze využít lepší vyhledávání operací v „ribbonu“, kdy se k vyhledávanému záznamu zobrazí, kde se operace v systému přesně nachází, indikace (označení), že v rámci přehledu např. seznamu faktur k některému z řádků (záznamu) je vytvořen komentář, který proklikem komentář zobrazí, lepší orientace v oblasti tisků, a to pomocí zvýrazněných a odlišených ikon včetně vytisknutí oblíbených tiskových sestav na jedno kliknutí, zlepšení označení filtrování pomocí výraznější ikony a signalizace právě prováděného filtrování apod. Další „vychytávkou“ je, pokud pracujete právě v neaktuálním roce v účetních agendách – systém vás upozorní, chcete-li obrazovku zmenšit, náš systém z hlediska rozlišení Vás pustí i do minusu, práce s vybraným oknem ovládáte pomocí hlavního menu – vztahuje se pouze k aktivní oblasti nebo zjednodušení nastavení a práce s oblíbenými funkcemi. A v neposlední řadě i pilotní provoz nového přehledu (viz obrázek), který je nyní v testovacím režimu se zcela novými komponenty filtrování nebo označení „check boxů“ u řádků přehledů.

Umělá inteligence

V současné době je horkým trendem využívání umělé inteligence (AI) napříč různými obory, včetně ERP systémů, jako je Helios Nephrite. Jedním z využití umělé inteligence v této oblasti může být chatbot, jehož provoz se aktuálně testuje. Ten s využitím UI zpracovává textové a hlasové vstupy.

„Chatbot dokáže zpracovat textový i hlasový vstup a na základě této informace generovat SQL dotaz, který je následně poslán do naší databáze. Databáze na tento dotaz odpovídá a výsledek je prezentován zpět uživateli formou chatu. Tento proces je plně automatizovaný, což umožňuje rychlé a efektivní vyřízení požadavků od našich zákazníků,“ vysvětluje Jiří Panec a doplňuje: „Založili jsme samostatné oddělení, jež má zásadní úkol: aplikovat moderní technologie, jako je AI nebo RPA (robotic process automation), do našich produktů. Systémy pak dokážou automaticky přizpůsobovat požadavkům uživatele podle toho, co se chystá udělat. To je realizováno prostřednictvím telemetrie a AI.“

Umělou inteligencí však výčet novinek v systému Helios Nephrite rozhodně nekončí. Mezi další, které uživatele určitě potěší, patří například automatické nastavování oblíbených funkcí s tím, že obecně je produkt rozšířen o prvky AI v podobě predikcí a nalezení anomálií a posuzují se všechny rozvoje z hlediska využité umělé inteligence.

Digitalizace – něco i pro mzdové účetní

Podívejme se nyní na několik příkladů konkrétních inovací v Helios Nephrite. Patří sem například nové elektronické formuláře žádosti o roční zúčtování daně, potvrzení o zdanitelných příjmech a prohlášení poplatníka. Všechny tyto formuláře slouží k nastavení, respektive vypořádání daňové povinnosti zaměstnanců.

Jejich prostřednictvím mohou zaměstnanci uplatnit různé slevy či daňová zvýhodnění, což jim v konečném výsledku přinese vyšší čistou mzdu. V systému lze nyní využít též nové pořadače Prohlášení poplatníků a Žádosti o roční zúčtování. Na zprovoznění celého procesu je zapotřebí součinnosti se správcem systému, jeho role je pro správné fungování klíčová. Zvolí se vhodné úložiště pro všechny dokumenty a zajistí se, aby k němu měli přístup všichni zaměstnanci. Celý proces navíc musí splňovat přísné požadavky GDPR.

Na dalších novinkách tvůrci systémů Helios právě pracují. Jedná se například o nové notifikační centrum, které přinese rozšíření možností zákaznického nastavení typu notifikací přímo v systému včetně zvoleného info kanálu.

Autorka je produktový manažer Helios Nephrite