Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archív

Rychlejší obsluha, vyšší tržby? Stačí přijímat karty!

Redakce Reflexu

V restauraci jde o každou vteřinu. Hosté nechtějí čekat a personál potřebuje mít co nejméně starostí. Přesto se v mnoha podnicích stále platí jen hotově. Přitom terminál na karty může být tím nejjednodušším způsobem, jak zvýšit tržby a zároveň hostům zpříjemnit návštěvu.

Hotovost? Doba se změnila

Téměř všichni víme, že manipulace s hotovostí už není tak populární. Ať už kvůli bezpečnosti, nebo praktičnosti. A 82 % Čechů považuje platbu kartou za bezpečnější. Falešné bankovky, ztracené drobné, zdlouhavé počítání, to všechno bezkontaktní platby eliminují.

Když chce zákazník platit kartou…

Platby kartou se tedy staly každodenní samozřejmostí. Dokonce i částky do 50 korun řeší kartou 74 % Čechů. A obchodníci? Skoro polovina z nich potvrzuje, že po zavedení bezkontaktních plateb jim vzrostly tržby. Lidé neřeší, zda mají dostatek hotovosti, prostě zaplatí a jdou dál. Navíc platba kartou je otázkou pár vteřin, a to doslova – víte, že průměrná transakce trvá jen šest sekund? To třeba v restauracích znamená rych­lejší obsluhu, vyšší obrátkovost stolů a spokojenější hosty.

Platba kartou zvyšuje útratu

Nejde jen o pohodlí. Zákazníci, kteří platí kartou, často utratí víc, a to v průměru o 20 %. Nepočítají, kolik mají v peněžence, a klidně si po obědě dají ještě kávu, dezert nebo třeba láhev vína.

Karty nejsou jen pro mladé

Bezkontaktní platby stále častěji využívají i lidé ve věku 54–65 let, přesněji aktuálně 37 % z nich. Zákazníci očekávají možnost platby kartou nejen v restauracích, ale i ve státní správě, zdravotnictví nebo u kadeřníka. Trend je jasný, kdo chce držet krok, měl by nabídnout moderní způsoby placení.

Terminál na půl roku zdarma

Pokud váš subjekt ještě karty nebere, je ideální čas to změnit. Program Česko platí kartou od společnosti Visa nabízí podnikatelům terminál na šest měsíců zdarma. Žádné poplatky, žádné závazky, jen možnost vyzkoušet, jak digitální platby pomohou vašemu byznysu. Kromě pohodlí tento způsob placení přináší i lepší přehled o tržbách. Žádné složité počítání hotovosti, žádné nesrovnalosti v pokladně. A díky moderním platebním metodám, třeba QR kódům nebo mobilním terminálům, lze zákazníkům nabídnout ještě větší flexibilitu.


A jaké jsou reálné zkušenosti? Odpovídá Michal Houška, manažer restaurace Hybernská, která zvítězila v kategorii Největší počet bez­kontaktních plateb v anketě Gastropodnik roku 2024

Dovedete si ještě představit, že by neexistovaly platební terminály a platilo by se pouze cash? Co by to pro váš provoz reálně znamenalo?

Představit si určitě umím, ale znamenalo by to pro náš provoz více personálu, abychom udrželi objem hostů, především v obědovém čase. Tedy vyšší náklady, a tím i jiné ceny jídel.

Co berete jako největší výhodu z pohledu provozovatele na placení kartami?

Zrychlení provozu. Dále pak zjednodušení a omezení chyb při počítání, a především komfort hostů.

Jak moc oblíbená je možnost platit kartou přes QR kód na stole?

Možnost využití takové platby je stále vyšší a pomalu stoupá. Momentálně zaznamenáváme 70 % plateb touto variantou.

Jak dlouho používáte Qerko ve vašem podniku a jaké máte zkušenosti?

Qerko využíváme více než pět let a mohu ho jen doporučit.